apua asiantuntjalta?

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

Minulle tuli alunperinkin tällainen käsitys:
-"kollikko" tutustui 30 vuotta harrastaneeseen kaveriin, joka olisi nyt valmis esittelemään löytöjään
-löytöjä ei ole uskallettu ilmoittaa museolle, kun on pelätty että löydetyssä "hyvässä" paikassa(kalmisto tms. ??) loppuisi omatoiminen tonkiminen. Näitä paikkoja voi olla useampikin.
-"maan parhaita aarteita" on vain "kollikon" innostuneen mielen käsitys aloittelijana.

Hämmästyn jos olen väärässä, eikä tällaisista osaa oikein innostua ja odottaa mitään erityistä... :roll:
Avatar
kimanton
Metallinetsijä
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Marras 2012, 15:02
Paikkakunta: Kaakonkulma ja Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kimanton »

Todellakin hämmästyttävän agressiivista postailua monen osalta. Turha jeesustelu ja syyttely ei johda mihinkään positiiviseen, vaan antaa foorumista/jäsenistä ahdasmielisen ja synkän kuvan. Ehkäpä siinä on hitunen totuuttakin?
Jäitä hattuun :wink:
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

joni kirjoitti:Ehkä voisi olla sopivinta poistaa tällainen ketju ja antaa asiaa ajaneiden aloittaa homma tahtoessaan uudelleen jotain oppineena?

Tämä ketju ilmentää minusta enemmänkin ihmisen mielen rakenteita kuin mielenkiintoista tietoa piippailusta/historiasta. On myöskin meidän omalla vastuulla millaisen "julkisuuskuvan" harrastuksestamme annamme.

Toivon siis asiallista, luovaa ja yhteishenkeä rakentavaa keskustelua!
Täältä kannatus koko ketjun poistamiselle
Avatar
Tirehtoori
Kunniajäsen
Viestit: 1115
Liittynyt: 08 Touko 2012, 19:51
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Tirehtoori »

Miksi poistaa ketju? Siksikö että "poissa silmistä, poissa miälestä"?? Kun aloittaa tällaisen ketjun julkisesti tiätää jokaanen olevansa kyselyjen ja kyseenalaistamisen kohore. Samoin kaikki muutkin jotka ketjuun kirjoottaa. Pitääshän sen nyt jokaasen tiätää että riatiriitaasten yms asiooren kirjoottelu julkiselle keskustelufoorumille aiheuttaa ja KUULUUKIN aiheuttaa keskustelua. Suurin osa kuitenkin aikuusia ollaan ja kun ei liian henkilökohtaisuuksiin mennä niin antaa sanan lentää.
Spes Sibi Guisgue

Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro

Kuva

vanhimmat löyröt lintuneula ja dirhem noin 800-1000luvulta yms....
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Tirehtoori kirjoitti:Miksi poistaa ketju? Siksikö että "poissa silmistä, poissa miälestä"?? Kun aloittaa tällaisen ketjun julkisesti tiätää jokaanen olevansa kyselyjen ja kyseenalaistamisen kohore. Samoin kaikki muutkin jotka ketjuun kirjoottaa. Pitääshän sen nyt jokaasen tiätää että riatiriitaasten yms asiooren kirjoottelu julkiselle keskustelufoorumille aiheuttaa ja KUULUUKIN aiheuttaa keskustelua. Suurin osa kuitenkin aikuusia ollaan ja kun ei liian henkilökohtaisuuksiin mennä niin antaa sanan lentää.
+1
appenzell
Kunniajäsen
Viestit: 1147
Liittynyt: 06 Marras 2009, 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja appenzell »

ZyrTech kirjoitti:Kuka on A? Alkaa mennä jo niin salaiseksi salaliittoteoriaksi, että alan syömään satiaisiani jotka sain naapurin Ullalta uutena vuotena.
Minä olen A, enkä ole kyllä koskaan sanonut olevani asiantuntija. Otin yhteyttä Kollikkoon koska olen ko saaresta kotoisin ja käyn siellä välillä. IlkkaP:lle se olisi kesämökkimatkan varrella ja siksi hän otti yhteyttä Kollikkoon. En tiedä onko joku muukin ollut häneen yhteydessä.

1. En ole asiantuntija tai väittänyt olevani. Halusin vain auttaa ko kaveria jos siellä nyt jotain upeaa on piilossa. Lisäksi olen henk.koht ollut jonkun verran mukana MV:n jutuissa ja tunnen siellä henkilöitä jotka voivat vaikuttaa siihen että löytäjää ei rangaista siitä että toimittaa 30 vuotta löytämiään esineitä museolle. Uskon voivani tunnistaa jos esineiden joukossa on edes yksi joka saattaa vaatia jatkotoimenpiteitä jos siellä selkeästi sellaista on. Ymmärsin että häneen ole muita ollut yhteydessä mutta olkaa ihmeessä jos uskotte että saatte aikataulut sopimaan nopeammin ja haluatte myös järkätä jutun MVn kanssa niin ettei siitä koidu mitään harmia kellekään.
2. Kollikko ei ole löytäjä, vaan henkilö johon esineiden oikea löytäjä luottaa ja on antanut luvan käydä esineet läpi. Kollikko ei osaa kaikkia esineitä tunnistaa ja siksi pyysi apua täältä.
3. Aikataulut ei yksinkertaisesti ole natsannut. On perhe-elämä ja todella paljon työkiireitä. Työaikana en voi sinne ajaa edes takaisin. Ensi kerralla tulen olemaan sillä seudulla 3.2. Tapaamista pitää sopia Kollikon kanssa joka saattaa olla tai ei ole seudulla samaan aikaan. Sen jälkeen hän sopii oikean löytäjän kanssa jolle ko aika sopii tai ei sovi. Itse en tunne löytäjää tai tiedä edes etunimeä.
4. Oikea löytäjä ei halua ottaa itse yhteyttä MVhen vaikka se olisi ehkä nopein reitti.
5. Kuvia olen saanut muutaman, joissa ei kyllä ollut aarteiksi lukeutuvia esineitä. Ei ole minun asiani postata muiden esineitä. Jos joku on harrastanut parhaimmalla viikinkiseudulla 30 v piippailua, niin on hyvin todennäköistä että varastossa on jotain vanhempaa esinettä. Googlatkaa vaikka Dragsfjärd, Rosala, Hiittinen..
Avatar
DigDeep
Metallinetsijä
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Kesä 2012, 14:29

Viesti Kirjoittaja DigDeep »

Varmasti hieno mies tuo kollikon kaveri. Nyt vain odotellaan, että tulee ne kuvat ja joku postaa ne johonkin iltapäivälehteen ja paskamyrsky on valmis.
golden mask 5 (maksettu yhdessä erässä)
garrett pro-pointer
Raato
Metallinetsijä
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 00:32

Viesti Kirjoittaja Raato »

appenzell kirjoitti: 2. Kollikko ei ole löytäjä, vaan henkilö johon esineiden oikea löytäjä luottaa ja on antanut luvan käydä esineet läpi. Kollikko ei osaa kaikkia esineitä tunnistaa ja siksi pyysi apua täältä. Tapaamista pitää sopia Kollikon kanssa joka saattaa olla tai ei ole seudulla samaan aikaan. Sen jälkeen hän sopii oikean löytäjän kanssa jolle ko aika sopii tai ei sovi. Itse en tunne löytäjää tai tiedä edes etunimeä.
4. Oikea löytäjä ei halua ottaa itse yhteyttä MVhen vaikka se olisi ehkä nopein reitti.
Tässä juuri on hämärää. On tai ei, sopii tai ei, voiphan tuo olla olematinii tae sitten ei. Ja tämä minua alunperinkin häiritsi. Enon kissan saunakaveri hoitaa asioita ja ilmottelee "voorumille", liikaa epäkohtia ja aukkoja muutenkin.
Kuvia olen saanut muutaman, joissa ei kyllä ollut aarteiksi lukeutuvia esineitä. Ei ole minun asiani postata muiden esineitä. Jos joku on harrastanut parhaimmalla viikinkiseudulla 30 v piippailua, niin on hyvin todennäköistä että varastossa on jotain vanhempaa esinettä. Googlatkaa vaikka Dragsfjärd, Rosala, Hiittinen..
Tämä selventää vähäsen, ok nähdyt kuvat eivät ole ihmeitä mutta alue jossa piippailtu antaa viitettä että jotain oikeasti voipi olla.

Aika näyttää miten käy. Omalta osaltani lopetan spekuloinnin tähän.Tulen ihastelemaan ja ylistämään löytöjä jos tämä ei ole vedätystä ja myönnän olleeni väärässä vaikka noilla alkuperäisillä tiedoilla mitä luin en tosiaankaan ostaisi hevosta. Varaan kuitenkin oikeuden tulla nauramaan tänne jos homma osoittautuu huijaukseksi. :!:
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Voihan niitä löytöjä laittaa tunnistettavaksi myös tänne foorumille. Itse en oikein ymmärrä miksi ei voisi jos Museovirastoon aiotaan joka tapauksessa olla yhteydessä.
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

Taurus kirjoitti:Voihan niitä löytöjä laittaa tunnistettavaksi myös tänne foorumille. Itse en oikein ymmärrä miksi ei voisi jos Museovirastoon aiotaan joka tapauksessa olla yhteydessä.
Jep jep... samoja ajatuksia minullakin...
appenzell
Kunniajäsen
Viestit: 1147
Liittynyt: 06 Marras 2009, 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja appenzell »

Taurus kirjoitti:Voihan niitä löytöjä laittaa tunnistettavaksi myös tänne foorumille. Itse en oikein ymmärrä miksi ei voisi jos Museovirastoon aiotaan joka tapauksessa olla yhteydessä.
Kuvattavia löytöjä on 30 vuoden ajanjaksolta eli se varmasti vaatii jo aika paljon työtä, varsinkin jos eivät itse välttämättä tunnista mitkä olisi ne tärkeimmät esineet julkaistavaksi täällä. Kollikollahan ei ole noita löytöjä, vaan pitää aina käydä kaverinsa luona niitä hypistelemässä.
Raato kirjoitti:Tässä juuri on hämärää. On tai ei, sopii tai ei, voiphan tuo olla olematinii tae sitten ei. Ja tämä minua alunperinkin häiritsi. Enon kissan saunakaveri hoitaa asioita ja ilmottelee "voorumille", liikaa epäkohtia ja aukkoja muutenkin.
Kollikko on hyvällä asialla liikkeellä. Olisin jo käynyt siellä välipäivinä mutta pyhien vuoksi oli molemmilla jo sovittuja asioita niin ei päästy kasvotusten. Puhelimessa ollaan kuitenkin puhuttu.
Tää asia on nyt vaan paisunut turhan isoksi foorumilla kun kaikilla on hinku päästä pelloille kaivamaan ja tää on tällä hetkellä sille lähin vastaavuus ;)
Avatar
kalle
Metallinetsijä
Viestit: 304
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 12:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja kalle »

Mun mielestä punatukkaiset naiset on kauneimpia :D
Carrett Ace 250

Garrett Pro Pointer
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Aloitus viestistä saa ainakin sen käsityksen että jotain tietämystä heillä itselläänkin on jos osaavat sanoa yli tuhannen vuoden takaisista, mahdollisesti suomen parhaimmista aarteista. Aloitetaan kuvien laitto vaikka niistä :wink:
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

kalle kirjoitti:Mun mielestä punatukkaiset naiset on kauneimpia :D
:lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
pee tee
Metallinetsijä
Viestit: 393
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 01:15
Paikkakunta: se o hamina

Viesti Kirjoittaja pee tee »

kalle kirjoitti:Mun mielestä punatukkaiset naiset on kauneimpia :D
Saattaisin olla samaa mieltä jos pistät muutaman kuvan 8)
Fisher F2, C.Scope 6mxi (huollettu), Garrett Sea Hunter Mark II (korjattu), Garrett propointer, sekalaiset kaivuuvälineet, FTN-63 magneetti.
Member of Team KRE, Member of SME ry
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

appenzell kirjoitti: Kollikko ei ole löytäjä, vaan henkilö johon esineiden oikea löytäjä luottaa ja on antanut luvan käydä esineet läpi.
appenzell kirjoitti: Itse en tunne löytäjää tai tiedä edes etunimeä.
appenzell kirjoitti:Kollikko on hyvällä asialla liikkeellä. Olisin jo käynyt siellä välipäivinä mutta pyhien vuoksi oli molemmilla jo sovittuja asioita niin ei päästy kasvotusten.
Ilmeisesti löytäjäkin on tarkoitus tavata jossain vaiheessa kasvotusten tai ainakin olla yhteydessä häneen suoraan? Vai tapahtuuko kaikki löytäjän "luottohenkilön" eli tämän "kollikon" kautta?
Jos viimemainitulla tavalla, niin koko keissihän kuulostaa ihan Enkeli-Elisa -muunnelmalta; "löytäjä" ei tule esille syystä tai toisesta eikä häneen pysty olemaan suoraan yhteydessä... pelkää seuraamuksia, aikataulut eivät natsaa... what ever... ja hyvällä asialla oleva luottohenkilöhän ei tietenkään joudu vastaamaan mistään, kun ei ole esittelemiään esineitä maasta kaivanut.
Jospa kuitenkin tämä skeptikon spekulointi on turhaa ja löytäjä tavataan henk. koht. tai ehkä jo ollaan oltukin yhteydesä...
8)
appenzell
Kunniajäsen
Viestit: 1147
Liittynyt: 06 Marras 2009, 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja appenzell »

yhdessähän Kollikon kanssa on tarkoitus sitten käydä noita esineitä katsomassa.
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Käsittääkseni I ja A olisivat yhdessä menossa katsomaan herra X:n löytöjä mutta kaikkien aikataulut eivät menneet yksiin? Postimage *wink wink* =D
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
appenzell
Kunniajäsen
Viestit: 1147
Liittynyt: 06 Marras 2009, 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja appenzell »

Taurus kirjoitti:Käsittääkseni I ja A olisivat yhdessä menossa katsomaan herra X:n löytöjä mutta kaikkien aikataulut eivät menneet yksiin? Postimage *wink wink* =D
E: Jaa no se oli minulle uutta tietoa. Keskenään puhuttiin vaan että se kävisi siellä joka ensimmäisenä ehtii paikalle..

Kuka vaan joka voi Kollikkoa auttaa ja sopii hänen kanssaan molemmille sopivan ajan voi varmasti käydä siellä. Kaikki eivät osaa tietokoneiden ja kameroiden kanssa niin että saa 30 vuoden edestä kuvia nettiin tuosta vaan.

Jos jollain on isot epäluulot tätä juttua kohtaan suosittelen että laittaa Kollikolle YV, sopii hänen kanssa tapaamisen ja ajaa Kemiöön katsomaan esineitä. Ennen kuin siellä on käyty on turha spekuloida mitä siellä on tai ei ole.
Avatar
rauski
Metallinetsijä
Viestit: 477
Liittynyt: 06 Syys 2011, 22:51
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja rauski »

Ei mahtaisi olla mahdollista että Kolikko & kumppani toisivat niitä löytöjä näytille tännepäin? Ei kummiskaan ole ihan mahoton matka ja itse en skootterilla rupee ajelemaan kemiöön, varsinkaan kesäkumeilla :roll: Alotusviestistä päätellen ruotsinkielen puhuminenkin voisi helpottaa :P
Garrett AT PRO
Vanhin kolikko: hopeinen 4 öre Klipping
kausi 2013: 10 kolikkoa löytynyt
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4232
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja raiban »

appenzell kirjoitti:
Taurus kirjoitti:Käsittääkseni I ja A olisivat yhdessä menossa katsomaan herra X:n löytöjä mutta kaikkien aikataulut eivät menneet yksiin? Postimage *wink wink* =D
E: Jaa no se oli minulle uutta tietoa. Keskenään puhuttiin vaan että se kävisi siellä joka ensimmäisenä ehtii paikalle..

Kuka vaan joka voi Kollikkoa auttaa ja sopii hänen kanssaan molemmille sopivan ajan voi varmasti käydä siellä. Kaikki eivät osaa tietokoneiden ja kameroiden kanssa niin että saa 30 vuoden edestä kuvia nettiin tuosta vaan.

Jos jollain on isot epäluulot tätä juttua kohtaan suosittelen että laittaa Kollikolle YV, sopii hänen kanssa tapaamisen ja ajaa Kemiöön katsomaan esineitä. Ennen kuin siellä on käyty on turha spekuloida mitä siellä on tai ei ole.
Kaarinan ja Turun pojathan olisivat aika lähellä??
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Avatar
rauski
Metallinetsijä
Viestit: 477
Liittynyt: 06 Syys 2011, 22:51
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja rauski »

Olisi toki kiva saada edes jotain kuvia löydöistä, ettei nyt parin tipparahan takia tarvitse sinne/tänne asti ajaa :lol: Ei siinä, itse en ole löytänyt edes sellaista :roll:
Garrett AT PRO
Vanhin kolikko: hopeinen 4 öre Klipping
kausi 2013: 10 kolikkoa löytynyt
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Taurus »

rauski kirjoitti:Olisi toki kiva saada edes jotain kuvia löydöistä, ettei nyt parin tipparahan takia tarvitse sinne/tänne asti ajaa :lol: Ei siinä, itse en ole löytänyt edes sellaista :roll:
Miten olisi vaikka ensi alkuun kuvat kaikista kultaesineistä, ei-suomalaisista hopean värisistä rahoista ja esineistä missä on tällaisia kuvioita?

http://www.ancientresource.com/images/r ... -22157.jpg
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
Tirehtoori
Kunniajäsen
Viestit: 1115
Liittynyt: 08 Touko 2012, 19:51
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Tirehtoori »

Onko tua ny sitten yksi niistä aarteista vai joku muu sormus?
Spes Sibi Guisgue

Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro

Kuva

vanhimmat löyröt lintuneula ja dirhem noin 800-1000luvulta yms....
Avatar
Jussi
Kunniajäsen
Viestit: 1178
Liittynyt: 29 Marras 2009, 13:11
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tirehtoori kirjoitti:Onko tua ny sitten yksi niistä aarteista vai joku muu sormus?
Joku muu. Taurus pani tuon vaan malliksi.
garrett ace 250
GM3
XP Deus
Vastaa Viestiin