Käännösapua tarvitaan

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
Tukez
Viestit: 10
Liittynyt: 06 Maalis 2010, 17:54
Paikkakunta: Hämeenlinna

Käännösapua tarvitaan

Viesti Kirjoittaja Tukez »

KuvaKuva

Elikkä tommosta tekstiä.. Ite oon yrittäny googlella käivella mutta en mitään selkoa saa.. Voisiko tuo 1. Conm meinata jotain rykmenttiä tms? Nappi on siis minun käsittääkseni venäläisen sotilaan uniformusta. Toisella puolella on kaksipäinen kotka.
Garrett Ace 250
Pataniityn Tehvaani
Metallinetsijä
Viestit: 199
Liittynyt: 20 Heinä 2012, 21:11
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Pataniityn Tehvaani »

Koppikin (lienee nimi)

1 Sort (1. luokka tai laatu tms.)

Venäjän taidollani ei kuitenkaan Dostojevskia käännetä, joten joku voi olla muutakin mieltä...
Avatar
ärkoo
Kunniajäsen
Viestit: 2470
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 14:45
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Nappien taustapuolen merkinnät ovat pääsääntöisesti valmistajaan liittyviä. Mahdolliset aselaji- ja joukko-osastotiedot ovat etupuolella.

Poislukien SS-joukkojen napit joiden takapuolella löytyy ss-leima.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
ämpee
Metallinetsijä
Viestit: 221
Liittynyt: 23 Touko 2012, 21:57
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja ämpee »

1 laatu nappi, ja tekstinä kirjain kirjaimelta, Koppikinju, mitä sitten tarkoittaakaan.
GM4 ja paljon puuttuvaa kokemusta, Garret pinpointer, kenttälapio.
Paras löytö, 20 penniä vm 1971, olen siirtynyt rahamiesten kerhoon.
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Valmistajan/tehtaan nimi. Kopeikin se ei varmaan ole?
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
ämpee
Metallinetsijä
Viestit: 221
Liittynyt: 23 Touko 2012, 21:57
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja ämpee »

Vedän takaisin tekstin osalta, tuli vahingossa katsottua samaa kirjainta kahteen sanaan, siis mikäli st Petersburg päättyy tuohon g-kirjaimeen.

1-laadun nappi joka tapauksessa.
GM4 ja paljon puuttuvaa kokemusta, Garret pinpointer, kenttälapio.
Paras löytö, 20 penniä vm 1971, olen siirtynyt rahamiesten kerhoon.
Avatar
ärkoo
Kunniajäsen
Viestit: 2470
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 14:45
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Olisiko tuo 1-laatu ollut vähän samaa mainosta kuin Citymarketin vihannesosastolla. Isolla lukee hintalapussa 1. laatu ja puolet tuotteista ovat mätiä tai homeisia.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
ämpee
Metallinetsijä
Viestit: 221
Liittynyt: 23 Touko 2012, 21:57
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja ämpee »

ärkoo kirjoitti:Olisiko tuo 1-laatu ollut vähän samaa mainosta kuin Citymarketin vihannesosastolla. Isolla lukee hintalapussa 1. laatu ja puolet tuotteista ovat mätiä tai homeisia.
Tein fiksun liikkeen ja kysyin oikein venäjää äidinkielenään puhuvalta, ja se tosiaankin tarkoittaa laatuluokkaa, mutta silloin ei vielä ilmeisesti ollut Citymarketin kauppiastapoja keksitty.

Kokonaan toinen juttu on sitten se, että oliko tuo 1 luokka sitten parasta mihin kyseinen nappitehdas pystyi, heillähän saattoi olla ylöspäin vielä portaita esim, ruhtinas sorttia, suurruhtinas sorttia, jne.
GM4 ja paljon puuttuvaa kokemusta, Garret pinpointer, kenttälapio.
Paras löytö, 20 penniä vm 1971, olen siirtynyt rahamiesten kerhoon.
Pataniityn Tehvaani
Metallinetsijä
Viestit: 199
Liittynyt: 20 Heinä 2012, 21:11
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Pataniityn Tehvaani »

ämpee kirjoitti:1 laatu nappi, ja tekstinä kirjain kirjaimelta, Koppikinju, mitä sitten tarkoittaakaan.
Luulisin, että tuo viimeinen merkki on pehmennysmerkki (Ь). Katsoin netistä kuvia Kopeikin-napeista ja niissäkin tuo pehmennysmerkki näyttäisi olevan.

Muutenkin vähän turhan lähellä Kopeikinia tuo valmistaja on ollakseen ihan eri. Liekö kirjoitusasu vaihdellut ajan saatossa? Vai onko kyseessä varhainen piraattituote tyyliin Adibas tai Pmua (Puma).... :wink:
Tukez
Viestit: 10
Liittynyt: 06 Maalis 2010, 17:54
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tukez »

Paljon tullut asiallisia vastauksia kiitos niistä.
ämpee kirjoitti:Vedän takaisin tekstin osalta, tuli vahingossa katsottua samaa kirjainta kahteen sanaan, siis mikäli st Petersburg päättyy tuohon g-kirjaimeen.

1-laadun nappi joka tapauksessa.
Mitä itse olen nappia katsellu niin käsittäkseni siinä lukee pelkästään Stpetersbur. Eikös se kummiskin kirjoitettu tuohon aikaan st petersburg? Nappi on tosiaan löytyny 1918 sodan taistelualueelta.
Garrett Ace 250
Arkeologi
Metallinetsijä
Viestit: 151
Liittynyt: 05 Heinä 2009, 14:09
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Arkeologi »

Avatar
Zalama
Metallinetsijä
Viestit: 422
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 16:32
Paikkakunta: Maailma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zalama »

1 laatu, s.petersburg
коппикин -joku sukunimi..koppikin
Xp Deus + MI-6 pinpointer + Fiskars modattu lapio
Vanhin löytö: Roman brooch n. 40-100 luvulta, Vanhin kolikko: Celtic stater ** BC
Ukkostutka Muurame
http://www.vilukissat.fi
Vastaa Viestiin