pari pähkinää purtavaksi?

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
jamppe
Kunniajäsen

pari pähkinää purtavaksi?

Viesti Kirjoittaja jamppe »

Umpijööti, paino 30g

Kuva

Kuva

Hela, kuviointia käytetty ilmeisesti jo rautakaudella? -> http://finds.org.uk/database/images/image/id/422464

Kuva

Kuva
Winsku
Raavas Tonkija

Re: pari pähkinää purtavaksi?

Viesti Kirjoittaja Winsku »

Täysin samanlaisen helan olen löytäny 1800 luvun torpan metsittyneestä pellosta. Melko varmasti on sijainnin perusteella sitä aikakautta.
Fisher F75 LTD
osku
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja osku »

Kierteinen kappale on 99% varmuudella rautakautisesta kaularenkaasta. Ne väännettiin kolmesta vartaasta ja ovat monesti yllättävän tukevaa tekoa. Löytyikö nyt Kymenlaaksosta rautakautta? :)
Minelab Explorer SE pro, Teknetics T2, Deeptech Vista Smart
P.Aholainen
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Alakuvan esine hevoshärpäke. :roll:
moderaattori
jamppe
Kunniajäsen

osku kirjoitti:Kierteinen kappale on 99% varmuudella rautakautisesta kaularenkaasta. Ne väännettiin kolmesta vartaasta ja ovat monesti yllättävän tukevaa tekoa. Löytyikö nyt Kymenlaaksosta rautakautta? :)
Muutama kilometri Kymenlaakson ulkopuolelta nämäkin :) Toki vielä tässä on kautta jäljellä et päästäisiin Rautakautisten jäljille Kymen alueella, mut työt häiritsee harrastusta niin ettei aika vaan oikein tahdo riittää piippailuun... :(
ilkkap
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

osku kirjoitti:Kierteinen kappale on 99% varmuudella rautakautisesta kaularenkaasta. Ne väännettiin kolmesta vartaasta ja ovat monesti yllättävän tukevaa tekoa. Löytyikö nyt Kymenlaaksosta rautakautta? :)
Olen samaa mieltä, olen löytänyt noita ja ihan samalta näyttää. Aika syöpynyt, oliko viljellyllä pellolla.
jamppe
Kunniajäsen

ilkkap kirjoitti:
Olen samaa mieltä, olen löytänyt noita ja ihan samalta näyttää. Aika syöpynyt, oliko viljellyllä pellolla.
Kyllä, viljelty pelto oli mistä löytyi.
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Kuinka monesta vartaasta tuo on punottu?
Luin jostain, että kolmesta vartaasta punotut ovat lähtöisin Latviasta ja neljästä vartaasta punotut taas Virosta, jotka ovat Suomessa yleisimpiä.
Oma löytöni oli punottu neljästä vartaasta.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
jamppe
Kunniajäsen

Joo, tosiaan neljästä vartaasta tämäkin näyttää olevan punottu.
osku
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja osku »

Aina sitä oppii uutta. Rautakauden kuvastossa mainitaan vain kolmesta vartaasta punottu malli ja että tyyppi on yleinen Suomessa. Kolme varrasta näyttää olevan ainakin yhdessä mun löytämistä.
Minelab Explorer SE pro, Teknetics T2, Deeptech Vista Smart
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen

Viesti Kirjoittaja Leijona »

osku kirjoitti:Aina sitä oppii uutta. Rautakauden kuvastossa mainitaan vain kolmesta vartaasta punottu malli ja että tyyppi on yleinen Suomessa. Kolme varrasta näyttää olevan ainakin yhdessä mun löytämistä.
Löysin tuon tiedon lähteen, eli kyseessä on Satakunnan historia II.
(Kirja on painettu v. 1952, joten määrät ja itse tietokin on voinut muuttua aikain saatossa)
Tällaista tekstiä:

"Melkeinpä tarkoituksettoman iso ja raskas on kolmesta tai neljästä pyöreästä pronssivartaasta punottu kaularangas, jonka molemmat päät loppuvat silmukkaan.
Myös punotun kaularenkaan kotimaa on Itä-Baltia.
Latviassa ne ovat kolmivartaisia, Virossa nelivartaisia. Suomessa ovat nelivartaiset enemmistönä. Sen mukaan olisi yhteys meiltä Viroon ollut läheisempi kuin muihin Itä-Baltian maihin, mikä maantieteellisestikin vaikuttaa luonnolliselta.
On ymmärrettävästi vaikeaa ratkaista, missä määrin punotut kaularankaat ovat suoranaista tuontitavaraa, mutta luulisi, että ainakin osa yli 60:stä renkaasta olisi tuotu Suomenlahden eteläpuolelta. Satakunnasta niitä on parikymmentä.
Muualla pohjoismaissa tyyppi on täysin vieras."
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Vastaa Viestiin