Hela, kuviointia käytetty ilmeisesti jo rautakaudella? -> http://finds.org.uk/database/images/image/id/422464

Muutama kilometri Kymenlaakson ulkopuolelta nämäkinosku kirjoitti:Kierteinen kappale on 99% varmuudella rautakautisesta kaularenkaasta. Ne väännettiin kolmesta vartaasta ja ovat monesti yllättävän tukevaa tekoa. Löytyikö nyt Kymenlaaksosta rautakautta?
Olen samaa mieltä, olen löytänyt noita ja ihan samalta näyttää. Aika syöpynyt, oliko viljellyllä pellolla.osku kirjoitti:Kierteinen kappale on 99% varmuudella rautakautisesta kaularenkaasta. Ne väännettiin kolmesta vartaasta ja ovat monesti yllättävän tukevaa tekoa. Löytyikö nyt Kymenlaaksosta rautakautta?
Kyllä, viljelty pelto oli mistä löytyi.ilkkap kirjoitti:
Olen samaa mieltä, olen löytänyt noita ja ihan samalta näyttää. Aika syöpynyt, oliko viljellyllä pellolla.
Löysin tuon tiedon lähteen, eli kyseessä on Satakunnan historia II.osku kirjoitti:Aina sitä oppii uutta. Rautakauden kuvastossa mainitaan vain kolmesta vartaasta punottu malli ja että tyyppi on yleinen Suomessa. Kolme varrasta näyttää olevan ainakin yhdessä mun löytämistä.