On tullut tänä kesänä löydettyä melkoisesti sisäälissodan aikaista tavaraa ja tässä muutamia esimerkkejä. Suurimmalta osin löydöt ovat olleet hylsyjä ja sirpaleita ja joitain satunnaisia lyijymönttejä,mutta välillä on onnistanut. Laitoin kuvan oikeaan kulmaan tulitikkuaskin,jotta tulisivat mittasuhteet esille. Kuvan ylälaidassa on rivi erilaisia luoteja,joita on piippaillessa tullut vastaan. Askin vieressä on yksi parhaita löytöjäni: suomen suojeluskunnan tykistön hihamerkki. Kuvassa alhaalla on shrapnel- ammuksen sytytin.Siinä näkyy myös patruunakampoja,sekä saksalaisen varsikäsikranaatin pohjakorkki.Ihan näin paljon en aavistanut löytäväni!
kiitos.Minulle on tämän tapaisia löytöjä kertynyt jo vaikka kuinka paljon.Tuossa kuvassa näkyvät esineet olen löytänyt kuluneen kesän aikana,mutta sisällissotaan liittyvää tavaraa olen löytänyt niin paljon,että niitä olisi haastavaa mahduttaa yhteen kuvaan. Olen laskenut löytäneeni erilaisia kapinan-ajan tavaroita noin 1200 kappaletta. Niistä seitsemänsataa hylsyjä.Voisin laitella lisää kuvia löydöistä huomenissa.
Kiitos ärkoolle tietämyksestä! Itse olin vähän kahden vaiheilla iän kanssa. Nyt asian varmistuttua ei ikää tartte enää pohdiskella. Nyt kun mietin,niin on sitä ilmantorjuntaakin kotiseudullani aikoinaan runsaasti ollut. Minkäköhän arvoinen prenikka mahtaisi olla?