Sisällissodan aikaisia 2014

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
15l20
Viesti:

Sisällissodan aikaisia 2014

Viesti Kirjoittaja 15l20 »

On tullut tänä kesänä löydettyä melkoisesti sisäälissodan aikaista tavaraa ja tässä muutamia esimerkkejä. Suurimmalta osin löydöt ovat olleet hylsyjä ja sirpaleita ja joitain satunnaisia lyijymönttejä,mutta välillä on onnistanut. Laitoin kuvan oikeaan kulmaan tulitikkuaskin,jotta tulisivat mittasuhteet esille. Kuvan ylälaidassa on rivi erilaisia luoteja,joita on piippaillessa tullut vastaan. Askin vieressä on yksi parhaita löytöjäni: suomen suojeluskunnan tykistön hihamerkki. Kuvassa alhaalla on shrapnel- ammuksen sytytin.Siinä näkyy myös patruunakampoja,sekä saksalaisen varsikäsikranaatin pohjakorkki.Ihan näin paljon en aavistanut löytäväni! :shock: :D
Kuva
riikintaaleri
Innostunut Etsijä

Re: Sisällissodan aikaisia 2014

Viesti Kirjoittaja riikintaaleri »

Hienot paikallishistoriaa kuvastavat löydöt! :)
GM1
Garret Ace 250

Vanhimmat kolikot: 6 pfennig 1543 tai 1545, 4 markkaa 1571, 2 öre 1573 ja 1591
15l20
Viesti:

kiitos.Minulle on tämän tapaisia löytöjä kertynyt jo vaikka kuinka paljon.Tuossa kuvassa näkyvät esineet olen löytänyt kuluneen kesän aikana,mutta sisällissotaan liittyvää tavaraa olen löytänyt niin paljon,että niitä olisi haastavaa mahduttaa yhteen kuvaan. Olen laskenut löytäneeni erilaisia kapinan-ajan tavaroita noin 1200 kappaletta. Niistä seitsemänsataa hylsyjä.Voisin laitella lisää kuvia löydöistä huomenissa. :)
ärkoo
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Tuo olkasatiainen ei ole Suojeluskunnan vaan sotaväen ilmatorjunnan, 1930 käyttöönotettu. Sen alle kuului vuoteen 1945 asti hakaristi.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
15l20
Viesti:

Kiitos ärkoolle tietämyksestä! Itse olin vähän kahden vaiheilla iän kanssa. Nyt asian varmistuttua ei ikää tartte enää pohdiskella. Nyt kun mietin,niin on sitä ilmantorjuntaakin kotiseudullani aikoinaan runsaasti ollut. Minkäköhän arvoinen prenikka mahtaisi olla? :)
ärkoo
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Lähinnä löytäjän tunnearvo. Näitä löytyy alan kauppiailta ja tapahtumissa uudenkarheassa kunnossa parista eurosta alkaen.

Unohtui mainita edellä että sama merkki, mutta ilman hakaristiä oli käytössä vielä 1966 saakka.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
15l20
Viesti:

Enpä olisi uskonut sitä ehkä niinkin nuoreksi.Joka tapauksessa
mielestäni hyvä löytö,vaikka rahallista arvoa ei juuri ole. :)
Vastaa Viestiin