Tätä asiaa edelleen tutkitaan:
minun viesti:
Hei,
Satuin löytämään tällaisen kirveen taannoin. Löysin myöhemmin mm. dirhem-kolikon puolikkaan ja nyt minua alkoi kiinnostamaan tämä erikoinen terä.
Olen tutkinut skandinaavisia kirveitä ja vastaavaa muotoilua olen tavannut tanskalaisista viikinkikirveistä. Voisiko tämä olla sellainen?
Minua ihmetyttää tuo silmän olematon sisähalkaisija n. 1,7cm, mutta kyllä minä tämän kirveeksi silti tuomitsen.
Vastaus:
"Hei,
kiitos viestistä ja kuvista. Kirveshän tuo esine todellakin on, mutta tuskin viikinkiaikainen, vaikka vähän muistuttaakin jotakuta sen ajan kirvestyyppiä. Olen toimittanut viestisi eteenpäin kokoelmista vastaavaan yksikköön. Kirveen ikää on selvitetty siellä, ja saanet vastauksen sitä kautta henkilöitä X (ellet ole jo saanutkin)."
Wilhart: en ole saanut vastauksia, mutta aikaisemmat tulkinnat tanskalaisesta menivät taskuun

Katsellaan tuleeko tästä mitään.
Ja kun ihan metrin päästä löytyy pätkä toisenlaisesta kirveestä, alkaa mielenkiinto kasvaa:
Muuta faktaa minulla ei ole kuin kaksi juurestaan murtunutta kirvestä aivan lähellä toisiaan

8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.