kirves...

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
Wilhart
Raavas Tonkija

kirves...

Viesti Kirjoittaja Wilhart »

Kuva

Olisiko kellään ideaa kirveen iästä? Samasta paikasta löytyi öret 1671 ja 1715, mutta kirveen malli hämmästyttää. Ei ole oikein piilukaan...[/img]
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Tirehtoori
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Tirehtoori »

Mallina mun silimään tua näyttää keskiaikaiselta, mutta enpä osaa faktaa laittaa pöytään. Kuvasta ei oikeen saa selevää muaroosta ja paksuuresta. Saattaa olla piilukin, mutta saattaa mennä vanhemmaksikin.

Joku varmasti osaa tunnistaa.
Spes Sibi Guisgue

Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro

Kuva

vanhimmat löyröt lintuneula ja dirhem noin 800-1000luvulta yms....
Hannu Hanhi
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Hannu Hanhi »

Terä on sattumoisin aikabsamanmallinen kuin Rosellin piilukirves.
http://www.greentrail.fi/tuote/roselli- ... 000105069/
Ace250+isompi kela.
Minelab Musketeer Advantage 10.
Garret pinpointteri+Fiskarsin taitettava.
Kultaseppä
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Voisitko ottaa tarkemman kuvan, myös toisesta suunnasta ja mittaviivain viereen, niin voisi ehkä jotain todeta..
Wilhart
Raavas Tonkija

Saamieni tietojen mukaan tanskalainen viikinkikirves. Meni museolle.
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Kultaseppä
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Hieno juttu...! Tiesikö asiantuntija, missä tanskalaispajassa kirves on taottu...? 8)
JK
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja JK »

Olipas nopeaa toimintaa...
Suomen Metallinetsijät Ry
Wilhart
Raavas Tonkija

alueelta (aika läheltä) oli löytynyt hopearahoja 90-luvulla, joten päättelivät vissiin siitä. Oikeastaan ei hirveästi hetkauta, kun olen kolikkomiehiä :) Mutta ei se ihan tyhjä ollut kolikoistakaan. Aivan kirveen lähellä oli Christian II Klippinki.
Wilhart
Raavas Tonkija

Re: kirves...

Tätä asiaa edelleen tutkitaan:

minun viesti:

Hei,

Satuin löytämään tällaisen kirveen taannoin. Löysin myöhemmin mm. dirhem-kolikon puolikkaan ja nyt minua alkoi kiinnostamaan tämä erikoinen terä.
Olen tutkinut skandinaavisia kirveitä ja vastaavaa muotoilua olen tavannut tanskalaisista viikinkikirveistä. Voisiko tämä olla sellainen?

Minua ihmetyttää tuo silmän olematon sisähalkaisija n. 1,7cm, mutta kyllä minä tämän kirveeksi silti tuomitsen.

Vastaus:

"Hei,

kiitos viestistä ja kuvista. Kirveshän tuo esine todellakin on, mutta tuskin viikinkiaikainen, vaikka vähän muistuttaakin jotakuta sen ajan kirvestyyppiä. Olen toimittanut viestisi eteenpäin kokoelmista vastaavaan yksikköön. Kirveen ikää on selvitetty siellä, ja saanet vastauksen sitä kautta henkilöitä X (ellet ole jo saanutkin)."

Wilhart: en ole saanut vastauksia, mutta aikaisemmat tulkinnat tanskalaisesta menivät taskuun :) Katsellaan tuleeko tästä mitään.

Kuva

Ja kun ihan metrin päästä löytyy pätkä toisenlaisesta kirveestä, alkaa mielenkiinto kasvaa:

Kuva

Muuta faktaa minulla ei ole kuin kaksi juurestaan murtunutta kirvestä aivan lähellä toisiaan :)
Vastaa Viestiin