Mitäs nytten?

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
rauski
Metallinetsijä
Viestit: 477
Liittynyt: 06 Syys 2011, 22:51
Paikkakunta: Kaarina

Mitäs nytten?

Viesti Kirjoittaja rauski »

Elikkäs, kirjoitin alkuperäistä postausta varmaan tunnin, kävin tupakalla ja kone oli ylikuumentunut ja sammunut sillä aikaan :evil: Tästä tulee sitten lyhyt juttu.
Itse asia on sellainen että selailin tuossa viikinkiaikaisia esineitä läpi ja löysin erittäin tutun näköisen esineen. Elikkä ilmeisesti hevosenkenkä soljen palasen. Ongelma on nytten se etten ollenkaan muista mistä se on löytynyt koska se oli lentänyt tuonne romujen sekaan. Pitääkö tästä ilmoittaa jonnekkin? Ja mitä voin ilmoittaa kun ei kerran ole edes löytäpaikka tiedossa... Noh, sanokaa te viisaammat onko tämä edes sitä miksi sitä luulen.
Tässä googlesta löydetty kuva: http://tuhatsanaa.net/arkeologiaan_hurahtamassa
Tässä sitten kuva minun löytämästä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Garrett AT PRO
Vanhin kolikko: hopeinen 4 öre Klipping
kausi 2013: 10 kolikkoa löytynyt
Avatar
rauski
Metallinetsijä
Viestit: 477
Liittynyt: 06 Syys 2011, 22:51
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja rauski »

Tiedän että kuvia ei saa isommiksi mutta nyt ei voi mitään... Oli niin työn takana että sain edes mitään kuvia puhelimesta koneelle.
Tiputin muijan kameran kaapista kun etsisin tuota palaa...Ei käynnisty se kamera enään :roll: :evil:
Taisi tulla väärään osioon tai emt :?: :roll:
Garrett AT PRO
Vanhin kolikko: hopeinen 4 öre Klipping
kausi 2013: 10 kolikkoa löytynyt
Avatar
Tirehtoori
Kunniajäsen
Viestit: 1115
Liittynyt: 08 Touko 2012, 19:51
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Tirehtoori »

Sori OT, mutta sulla ei nyt mikään mee kohtuurella. Postaus katos, väärä osio, kamera tippunu..... Nyt kannattaa nukkua jonkin aikaa vaan aivan rauhas :lol: Ilmoottaahan se pitääs ja kerro rehellisesti ettei löytöpaikka ole tiedossa. Ei se sen kummempi juttu oo.
Spes Sibi Guisgue

Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro

Kuva

vanhimmat löyröt lintuneula ja dirhem noin 800-1000luvulta yms....
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja iipe »

Kyllä tää on mun mielestä noppa... :D
Lakihan on laki ja kaikille sama. Ja vielä kun täällä foorumilla ei muuta tunneta.

Kait sulla jotain suuntaa on antaa ja josko tuo vielä on jotai harvinaisempaa mallia, voi museo tuolla jotain tehdäkkin... Vie sinne vaan ja selität saman mitä täällä.

Ja kyllä tuo siis soljenkatkeamalta minusta ainakin näyttää.
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Avatar
rauski
Metallinetsijä
Viestit: 477
Liittynyt: 06 Syys 2011, 22:51
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja rauski »

Juu ei menny putkeen ei =D On mulla aavistus ett mistä tuo on mutta en kyllä uskalla luvata :roll: Onneksi ei roskiin lentänyt... Tästälähtien pitäisi varmaan laittaa reissun jälkeen "mikättimet" minigrip pussiin ja kirjoittaa päälle että mistä on löytynyt :)
Garrett AT PRO
Vanhin kolikko: hopeinen 4 öre Klipping
kausi 2013: 10 kolikkoa löytynyt
appenzell
Kunniajäsen
Viestit: 1147
Liittynyt: 06 Marras 2009, 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja appenzell »

rauski kirjoitti:Juu ei menny putkeen ei =D On mulla aavistus ett mistä tuo on mutta en kyllä uskalla luvata :roll: Onneksi ei roskiin lentänyt... Tästälähtien pitäisi varmaan laittaa reissun jälkeen "mikättimet" minigrip pussiin ja kirjoittaa päälle että mistä on löytynyt :)
Harvalla meistä on oikeasti niin hyvää tietoa niistä esineistä mitkä löytyy, että valitettavasti on varmasti monella käynyt samalla tavalla kuin sinullakin Rauski. Varsinkin kun löytyy vain pieni pala.. Tämä onkin niitä asioita mitä MV:tä pelottaa, että heitämme tietämättömyytämme historiallisesti arvokasta esineistöä roskiin/jokeen tai ämpäriin odottamaan talvea. Eipä oikein millään rautakautisella ole enää arvoa, historiallistakaan, jos ei ole edes tiedossa missä on löytynyt.

Juttelin yhden arkeologin kanssa joka sanoi että tärkeimpiä ohjeita meille harrastajille olisi käydä esineet läpi kun olemme tulleet takaisin kotiin, eikä kiiruhtaa takaisin kaivamaan lisää ylös ennen kuin olemme ymmärtäneet mitä meillä jo on "kasassa". Pahimmassa tapauksessa ollaan jo kaivettu puoli kalmisto odottamaan talvea ja hups siinä sitä sit ollaan vaikka jo sen ensimmäisenkin rautakautisen jälkeen olisi pitänyt ymmärtää lopettaa kaivuut sillä alueella.

Myös esineiden arkistointi on tärkeää. Ohjeeksi antoi että mieluummin arkistoitaisiin löydöt kohdeittain esim peltoalueittain, eikä ainoastaan esineen tyypin mukaan esim. kaikki koskaan löytyneet napit samaan boksiin. Silloin säilyy alueen löytöjen kontekstikin kasassa ja jälkipolvikin voi saada paremmin selkoa esineistä kokonaisuutena kuin yksittäisinä esineinä.
Keskusteluumme asti olin kyllä itsekin arkistoinut esinetyypeittäin, mutta turhamaisuuttani olen aina valokuvannut löytöni joka etsinnän jälkeen joten saan ne vielä jollain tapaan "oikeaan" järjestykseen..
Avatar
rauski
Metallinetsijä
Viestit: 477
Liittynyt: 06 Syys 2011, 22:51
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja rauski »

Aivan. Pitää alkaa pitämää hieman parempaa arkistointia. Ei vaan taho löytyä niin montaa laatikkoa että sais jokaselle paikalle oman :)
Garrett AT PRO
Vanhin kolikko: hopeinen 4 öre Klipping
kausi 2013: 10 kolikkoa löytynyt
appenzell
Kunniajäsen
Viestit: 1147
Liittynyt: 06 Marras 2009, 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja appenzell »

Itse en oo onneksi :) ehtinyt käydä piippailemassa hirveästi tänä kesänä joten uutta kampetta ei ole oikein tullut. Ajattelin itse hankkia arkistointia varten perhoskaappi. Siinä olisi paljon hyllyjä ja saisi kaiken aika hyvin järjestykseen.
Avatar
Tri Tuonela
Metallinetsijä
Viestit: 369
Liittynyt: 26 Touko 2011, 17:48
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Tri Tuonela »

appenzell kirjoitti:turhamaisuuttani olen aina valokuvannut löytöni joka etsinnän jälkeen joten saan ne vielä jollain tapaan "oikeaan" järjestykseen..
Mielestäni valokuvaus on harrastelijalle ehdottomasti järkevin tapa dokumentoida löydöt. Itse kuvaan aina kaiken paitsi täysin selvät roskat. Löytökansioihin sitten vain paikka ja aika. Valokuvia on helppo selata ja ehkä tunnistaa jotain aiemmin löytynyttä, kun tiedot ovat harrastuksen myötä karttuneet (siis tunnistaa paljon muutakin kuin museotavaraa). Esineitä ei sitten tarvitse pitää valtavan hienossa järjestyksessä. Riittää, ettei hukkaa niitä.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10505
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Tri Tuonela kirjoitti:
appenzell kirjoitti:turhamaisuuttani olen aina valokuvannut löytöni joka etsinnän jälkeen joten saan ne vielä jollain tapaan "oikeaan" järjestykseen..
Mielestäni valokuvaus on harrastelijalle ehdottomasti järkevin tapa dokumentoida löydöt. Itse kuvaan aina kaiken paitsi täysin selvät roskat. Löytökansioihin sitten vain paikka ja aika. Valokuvia on helppo selata ja ehkä tunnistaa jotain aiemmin löytynyttä, kun tiedot ovat harrastuksen myötä karttuneet (siis tunnistaa paljon muutakin kuin museotavaraa). Esineitä ei sitten tarvitse pitää valtavan hienossa järjestyksessä. Riittää, ettei hukkaa niitä.
Näin minäkin teen :D
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
Pitkäkärsä
Metallinetsijä
Viestit: 375
Liittynyt: 17 Loka 2012, 12:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja Pitkäkärsä »

Mekin löydettiin eilen samannäköinen mutta tuossa päässä oleva paksumpi osa oli täysin pyöreä , n.10c kolikon kokoinen, laitan kuvan kun pääsen kotiin.
Vastaa Viestiin