Rookien ensimmäinen kunnon löytö

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Padre Muertes
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 09 Syys 2012, 11:52
Paikkakunta: ESPOO

Rookien ensimmäinen kunnon löytö

Viesti Kirjoittaja Padre Muertes »

Tuli tuossa eilen piippapailtu kavereiden kanssa 1918 taistelumaastoa ja löysin m1918 kiväärin. Löytyi n. 5 cm pinnasta. Aika huonossa hapessa on joten en itse ala entisöimään. Harmi olisi ollut hieno mun seinällä.

Kuva

Kuva
Padre Muertes
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 09 Syys 2012, 11:52
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Padre Muertes »

Tuli lukihärö. Kivääri siis m1891.
Avatar
brosse
Kunniajäsen
Viestit: 1691
Liittynyt: 28 Syys 2008, 15:08
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja brosse »

Hieno löytö, vaikka on vuosien saatossa "vähän" hapertunut. Onnittelut :lol:
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks


Kuva
erämies
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Touko 2012, 23:29

Viesti Kirjoittaja erämies »

Padre Muertes kirjoitti:Tuli lukihärö. Kivääri siis m1891.
Hieno löytö..! :wink:
Ei muuta ku ,polttoöljyyn pariksi viikkoa ja alat hienolla teräsharjalla raaputtaa sinistyksiä esille. Tai jos on oikein kuppanen niin, harjaat mikä suosiolla irtoaa.
Kannattee varoa ettei ahnedi liikaa ettei tule tahkojuustoa.
Noissa raudoissa ajan patina on vain hyväksi .
Ja samoten lukot varovasti nitkuttaa irti. Käytettyjä puutukkeja taitaa löytyä markkinoilta.

Niin jos lopputulos on jonkilainen niin, Dekoaminen on paikallaan
Avatar
ärkoo
Kunniajäsen
Viestit: 2470
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 14:45
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Itse säilyttäisin tämän niin että poistaisin vain helposti irtoavan ruosteen ja kevyesti öljyäisin ja sitten seinälle.
Ei tästä kannata uusilla osilla asetta koota. Parempikuntoisia samanlaisia saa nykyään varsin edullisesti mutta tämä on tällaisenaan pala historiaa ja säilyttämisen arvoinen.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Komia tussari. Löytyikö espoosta?
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Padre Muertes
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 09 Syys 2012, 11:52
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Padre Muertes »

Ei sentään espoosta. Joutui vierailemaan hämeen puolella. Pitää tälle vuodelle vielä uusi reissu tehdä kun etsintä pinta-ala on suuri :)
erämies
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Touko 2012, 23:29

Viesti Kirjoittaja erämies »

ärkoo kirjoitti:Itse säilyttäisin tämän niin että poistaisin vain helposti irtoavan ruosteen ja kevyesti öljyäisin ja sitten seinälle.
Ei tästä kannata uusilla osilla asetta koota. Parempikuntoisia samanlaisia saa nykyään varsin edullisesti mutta tämä on tällaisenaan pala historiaa ja säilyttämisen arvoinen.
Olet oikeassa...Hyvä niin.
Padre Muertes
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 09 Syys 2012, 11:52
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Padre Muertes »

Kiitos vinkeistä. Pitää tuolla talven pimeinä kuukausina ruveta näpertämään. Toivottavasti niitä on silloin useampi :lol:
lapland relics man
Metallinetsijä
Viestit: 377
Liittynyt: 15 Marras 2010, 11:29
Paikkakunta: Lappi.

Viesti Kirjoittaja lapland relics man »

Hieno löytö, 91 mallin pitkä kivääri, ei muutako porakoneeseen tuleva teräsharja laikka kiinni ja putsaamaan tukkeja nuihin saa 30-100 e riippuen kunnosta.
Avatar
tehokaivaja17
Viestit: 43
Liittynyt: 03 Syys 2012, 06:55
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja tehokaivaja17 »

Very Good Very Good !
Hieno löytö :D
Varusteet :
Black Knight Explosion SE
Garrett ACE 250
Pistolapio Mini 690mm
Fiskarsin Puutarhalapio

Ensimmäinen kolikko 20 cent 2002
kakem0n
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Elo 2009, 11:12

Viesti Kirjoittaja kakem0n »

Mahtava löytö! Onnea ja menestystä tulevaisuudessakin! :)
Avatar
karhu72
Metallinetsijä
Viestit: 491
Liittynyt: 23 Heinä 2008, 02:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja karhu72 »

Hieno löytö :D

Kannattaa huomioida näiden aseiden/aseen osien kanssa tuo aselaki.
XP Deus
___________________________
Saksalaisen 900-1000-luvun rahan fragmentti.
Tallinna 1400-luku
Kustaa Vaasa klipping 1521.
Gotland, Søren Norby, skilling (Christian II, 1518 - 1523), Lyöty Kuusistonlinnassa

http://www.numismaatikko.fi
tjv
Metallinetsijä
Viestit: 193
Liittynyt: 20 Syys 2012, 20:46
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja tjv »

Ja putsaillessa varoa ettei ole kutia pesässä. Voi paisua ikävästi sipuli piipunvarteen.
Vanhin hopearaha 1Öre 1693. Vanhin kupariraha 1Öre Säter 1630.
Garrett ACE250(SEF 12x15")+ProPointer
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Kuten karhu jo mainitsi niin kannattaa olla varovainen näitten aseiden ja ase-osien kanssa. Tiukasti lakia tulkitsemalla tuo pitäisi välittömästi viedä poliisille ja tuhottavaks koska siihenhan ei ole kantolupaa. Lisäks näiden sotatarvikkeiden omistaja on puolustuslaitos.

Mutta. Kuten kaikki tietää niin ei tuosta enään ampumakuntosta asetta voi tehdä. Mulla on kokemusta siitä että olen käyny näyttämässä asetta poliisille joka on todennu aseen kelvottomaksi ja kirjottanu mulle siitä paperin. Lisäksi olen ottanut yhteyttä puolustuslaitokseen ja kysyny heiltäki luvan saada pitää aseenosat ja aina olen sellasen saanut.

Kyseessä on kuitenkin viranomaisten kannalta rautaromusta mihin heillä ei oikeastaan ole mielenkiintoa. Ongelmaa voi käytännössä syntyä vaan jos joku "lainkuuliainen" kansalainen tekee ilmoituksen poliisille jolloin tällainen löytö helposti käsitellään tiukemmilla kriteereillä ellei sitä ole asiallisesti ilmoitettu. Valitettavasti sellaisia henkilöitä löytyy jonkun verran jotka voisivat yrittää käyttää tällaista tilannetta hyväkseen mustamaalatakseen meidän harrastusta.

Putsatessa kannattaa tosiaan muistaa tuo tjv:n varoitus. Vois käydä huonomminki kuin pelkkä sipuli piipunvarressa. Vaikka ase löytyy vedestä niin ei voi olla varma onko ruuti märkää.

Mun mielestä paras tapa alottaa tuon puhdistus ois liottaminen sitruunahapossa. Vois jopa lukko aueta.

Onnittelut hienosta löydöstä.
Padre Muertes
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 09 Syys 2012, 11:52
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Padre Muertes »

Itellä ei ole yhtään kokemusta noiden aseiden suhteen. Ihan täällä saamieni ohjeiden mukaan olisin tuon puhdistanut. Itseäkin jännittää hieman ruveta lukkoa ja lipasta poistelemaan. Tarkoitus oli puhdistuksen jälkeen käydä tuota poliisille näyttämässä tai lukkoa esim asesepälle. Sen verran tiedän aseen historiasta että punaisten jäljiltä on ja kiireellä ovat perääntyneet valkoiset niskassa. Asen löytyi n 10 m. tien vierestä. Lisää olisi tarkoitus lähteä etsimään 6.10. Kuten yllä jo mainitsin niin jännittää aloittaa tuo purkaminen... :shock:
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Tärkeintä on että piippu osottaa aina turvalliseen suuntaan ja ettei hakkaa sitä millään. Ei se muuten paukahda kuin että nallimassa saa sopivan iskun.

Tuo ehdottamani sitruunahappo on siitä hyvä kun se syö vaan ruostetta ja myös koloista sekä raoista. Luultavasti riittävän liottamisen jälkeen tuo lukko aukeais ihan normaalisti ja lipas aukeais, ilman hakkaamista. Hyvällä tuurilla happoliuos pääsee paremmin kuin vesi mahdollisen panoksen sisälle kastelemaan ruudin.
Vastaa Viestiin