Rookien ensimmäinen kunnon löytö
-
- Innostunut Etsijä
-
- Innostunut Etsijä
Hieno löytö, vaikka on vuosien saatossa "vähän" hapertunut. Onnittelut
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät
https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät
https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks
Hieno löytö..!Padre Muertes kirjoitti:Tuli lukihärö. Kivääri siis m1891.
Ei muuta ku ,polttoöljyyn pariksi viikkoa ja alat hienolla teräsharjalla raaputtaa sinistyksiä esille. Tai jos on oikein kuppanen niin, harjaat mikä suosiolla irtoaa.
Kannattee varoa ettei ahnedi liikaa ettei tule tahkojuustoa.
Noissa raudoissa ajan patina on vain hyväksi .
Ja samoten lukot varovasti nitkuttaa irti. Käytettyjä puutukkeja taitaa löytyä markkinoilta.
Niin jos lopputulos on jonkilainen niin, Dekoaminen on paikallaan
Itse säilyttäisin tämän niin että poistaisin vain helposti irtoavan ruosteen ja kevyesti öljyäisin ja sitten seinälle.
Ei tästä kannata uusilla osilla asetta koota. Parempikuntoisia samanlaisia saa nykyään varsin edullisesti mutta tämä on tällaisenaan pala historiaa ja säilyttämisen arvoinen.
Ei tästä kannata uusilla osilla asetta koota. Parempikuntoisia samanlaisia saa nykyään varsin edullisesti mutta tämä on tällaisenaan pala historiaa ja säilyttämisen arvoinen.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
-
- Innostunut Etsijä
Olet oikeassa...Hyvä niin.ärkoo kirjoitti:Itse säilyttäisin tämän niin että poistaisin vain helposti irtoavan ruosteen ja kevyesti öljyäisin ja sitten seinälle.
-
- Innostunut Etsijä
-
- Metallinetsijä
- tehokaivaja17
Hieno löytö
Kannattaa huomioida näiden aseiden/aseen osien kanssa tuo aselaki.
Kannattaa huomioida näiden aseiden/aseen osien kanssa tuo aselaki.
XP Deus
Gotland, Søren Norby, skilling (Christian II, 1518 - 1523), Lyöty Kuusistonlinnassa
http://www.numismaatikko.fi
Gotland, Søren Norby, skilling (Christian II, 1518 - 1523), Lyöty Kuusistonlinnassa
http://www.numismaatikko.fi
Kuten karhu jo mainitsi niin kannattaa olla varovainen näitten aseiden ja ase-osien kanssa. Tiukasti lakia tulkitsemalla tuo pitäisi välittömästi viedä poliisille ja tuhottavaks koska siihenhan ei ole kantolupaa. Lisäks näiden sotatarvikkeiden omistaja on puolustuslaitos.
Mutta. Kuten kaikki tietää niin ei tuosta enään ampumakuntosta asetta voi tehdä. Mulla on kokemusta siitä että olen käyny näyttämässä asetta poliisille joka on todennu aseen kelvottomaksi ja kirjottanu mulle siitä paperin. Lisäksi olen ottanut yhteyttä puolustuslaitokseen ja kysyny heiltäki luvan saada pitää aseenosat ja aina olen sellasen saanut.
Kyseessä on kuitenkin viranomaisten kannalta rautaromusta mihin heillä ei oikeastaan ole mielenkiintoa. Ongelmaa voi käytännössä syntyä vaan jos joku "lainkuuliainen" kansalainen tekee ilmoituksen poliisille jolloin tällainen löytö helposti käsitellään tiukemmilla kriteereillä ellei sitä ole asiallisesti ilmoitettu. Valitettavasti sellaisia henkilöitä löytyy jonkun verran jotka voisivat yrittää käyttää tällaista tilannetta hyväkseen mustamaalatakseen meidän harrastusta.
Putsatessa kannattaa tosiaan muistaa tuo tjv:n varoitus. Vois käydä huonomminki kuin pelkkä sipuli piipunvarressa. Vaikka ase löytyy vedestä niin ei voi olla varma onko ruuti märkää.
Mun mielestä paras tapa alottaa tuon puhdistus ois liottaminen sitruunahapossa. Vois jopa lukko aueta.
Onnittelut hienosta löydöstä.
Mutta. Kuten kaikki tietää niin ei tuosta enään ampumakuntosta asetta voi tehdä. Mulla on kokemusta siitä että olen käyny näyttämässä asetta poliisille joka on todennu aseen kelvottomaksi ja kirjottanu mulle siitä paperin. Lisäksi olen ottanut yhteyttä puolustuslaitokseen ja kysyny heiltäki luvan saada pitää aseenosat ja aina olen sellasen saanut.
Kyseessä on kuitenkin viranomaisten kannalta rautaromusta mihin heillä ei oikeastaan ole mielenkiintoa. Ongelmaa voi käytännössä syntyä vaan jos joku "lainkuuliainen" kansalainen tekee ilmoituksen poliisille jolloin tällainen löytö helposti käsitellään tiukemmilla kriteereillä ellei sitä ole asiallisesti ilmoitettu. Valitettavasti sellaisia henkilöitä löytyy jonkun verran jotka voisivat yrittää käyttää tällaista tilannetta hyväkseen mustamaalatakseen meidän harrastusta.
Putsatessa kannattaa tosiaan muistaa tuo tjv:n varoitus. Vois käydä huonomminki kuin pelkkä sipuli piipunvarressa. Vaikka ase löytyy vedestä niin ei voi olla varma onko ruuti märkää.
Mun mielestä paras tapa alottaa tuon puhdistus ois liottaminen sitruunahapossa. Vois jopa lukko aueta.
Onnittelut hienosta löydöstä.
-
- Innostunut Etsijä
Itellä ei ole yhtään kokemusta noiden aseiden suhteen. Ihan täällä saamieni ohjeiden mukaan olisin tuon puhdistanut. Itseäkin jännittää hieman ruveta lukkoa ja lipasta poistelemaan. Tarkoitus oli puhdistuksen jälkeen käydä tuota poliisille näyttämässä tai lukkoa esim asesepälle. Sen verran tiedän aseen historiasta että punaisten jäljiltä on ja kiireellä ovat perääntyneet valkoiset niskassa. Asen löytyi n 10 m. tien vierestä. Lisää olisi tarkoitus lähteä etsimään 6.10. Kuten yllä jo mainitsin niin jännittää aloittaa tuo purkaminen...
Tärkeintä on että piippu osottaa aina turvalliseen suuntaan ja ettei hakkaa sitä millään. Ei se muuten paukahda kuin että nallimassa saa sopivan iskun.
Tuo ehdottamani sitruunahappo on siitä hyvä kun se syö vaan ruostetta ja myös koloista sekä raoista. Luultavasti riittävän liottamisen jälkeen tuo lukko aukeais ihan normaalisti ja lipas aukeais, ilman hakkaamista. Hyvällä tuurilla happoliuos pääsee paremmin kuin vesi mahdollisen panoksen sisälle kastelemaan ruudin.
Tuo ehdottamani sitruunahappo on siitä hyvä kun se syö vaan ruostetta ja myös koloista sekä raoista. Luultavasti riittävän liottamisen jälkeen tuo lukko aukeais ihan normaalisti ja lipas aukeais, ilman hakkaamista. Hyvällä tuurilla happoliuos pääsee paremmin kuin vesi mahdollisen panoksen sisälle kastelemaan ruudin.