aar1pne kirjoitti:Retune Hei. Malmiharrastajana kysyisin tämmöstä,miten hyvin piippari erottelee sulfidimalmit toisistaan"Arseenikiisu,Kuparikiisu,Rikkikiisu" ja entä Sinkkivälke,Mangnetiiti,Hematiitti,Ilmeniitti. Ja miten hyvin se löytää ne ?
Sulfidimalmien ja yleensä rautaa sisältävistä ja sähköä johtavien mineraalien EROTTELUSTA TOISISTAAN pelkästään metallinilmaisimella en osaa sanoa muuta kuin, että omat taidot ei siihen riitä, ainakaan toistaiseksi.
Mineraalien ”erotteluun” kannattaa etenkin vasta-alkajien ( en suinkaan tarkoita "aar1pnea" ! ) käyttää GTK:n ilmaista palvelua, eli lähettää näytepala geologin tutkittavaksi ja analysoitavaksi, jotta saa täyden varmuuden.
Whites´s GMT Goldmaster havaitsee mielestäni ällistyttävän pienet määrät mm. sulfidimalmia. Pidän tätä ominaisuutta yhtenä parhaimmista, ellei parhaimpana sillä mm. rikkikiisua ( FeS2 ) pidän tärkeänä viitemineraalina malmeille, vaikkapa kullan etsimisessä.
Usein maastossa ilmaisin reagoi kiveen, enkä löydä pikaisesti merkkejä sulfideista ( mm rikkikiisu) ruosteesta yms malmeista, mutta kotona paremmissa olosuhteissa, joskus luupilla tarkasteluani havaitsen kiisuja heikkona pirotteena metallittomassa isäntäkivissä ( silikaatit, kvartsit yms ) Ilman Whites´s GMT Goldmasteria useat mielenkiintoiset kivilöydöt olisi minulla jääneet huomiotta.
Kyseisen laitteen herkkyydestä pieniin metallikohteisiin kuvaa se, että en voinut testata sitä pihaympäristössäni laisinkaan, koska melkeinpä joka paikassa oli jotakin ihmisen tuottamaa pientä metallia.
Vertailun vuoksi tavallinen kolikkoetsimeni ei kyseisissä pihapiirini lukuisissa kohdissa reagoinut millään tavalla.
Vielä varsinaiseen topiikin aiheeseen !
Alussa upouutta laitetta yrittää käsitellä maastossa huolella, mutta ajan mittaan, se ei vaan minulta onnistu, etenkin jos meinaa saada hommia ripeästi eteenpäin. Tällöin laite altistuu melkoisille iskuille, kolhuille, tärinöille., putoamisille. kosteudelle. pölylle...yms. Sitä on todellinen metallinilmaisimen arki minun käytössäni. Jopa kahden millin paksuisessa metalliboxissakin löytyy pieni lommo !
Tämän vuoksi epäilykset laitteen luotettavasta ja kunnollisesta toiminnasta alkaa ajan mittaan arveluttamaan, joten itse pidän laitteen merkkihuollossa ja testattavana käyntiä jatkossakin aiheellisena, vaikka en ilmaisimessa mitään havaittavaa vikaa itse löytäisikään.
Merkkihuolto toimii kokemukseni mukaan ripeästi, ammattitaidolla ja asianmukaisilla testilaitteilla ja vieläpä Suomessa. Tämän vuoksi toisen varakoneen hankkimista rikkoutumisen varalle en enään edes pohdiskele
Merkkihuollon ja testauksien jälkeen tietää varmuudella, että kyseinen vuosiakin rankassa käytössä ollut metallinilmaisin herkkänä laitteena toimii , kuten se on suunniteltu ja se on aina ilo tietää

etenkin kun harrastus menee vakavaksi

Whites´s GMT Goldmaster + Kohteina mineraalit, relic, kolikot...