Yhteyshenkilöt museoilla

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Yhteyshenkilöt museoilla

Viesti Kirjoittaja JK »

Osaisikohan joku tehdä listan henkilöistä eri paikallismuseoissa joille noita löytökuvia voisi lähettää vilkaistavaksi ja joiden kanssa "homma toimii" ?
Veikaan että museovirasto hukkuu noihin juttuihin jos kaikki sinne yli 100v vanhoista löydöistä ilmoittelee (= vastausta saa odottaa)
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Hyvä idea. Varsinkin se että listaa "toimivat" kontaktit. Itse voisin työn kautta (museolla) selvittää kans vähä asiaa mutta paras ois vinkit harrastajilta jotka on ollu yhteydessä museoon.
Avatar
NÄÄTÄ
Kunniajäsen
Viestit: 1530
Liittynyt: 26 Huhti 2010, 12:52
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja NÄÄTÄ »

Pohjois-Pohjanmaan museolla on arkeologi palkattuna vain keväästä syksyyn. Nyt hän on ollut Mika Sarkkinen (mika.sarkkinen@ouka.fi). Hän ottaa vastaan ilmoituksia löydöistä myös talven aikana osoitteeseen (mikasark@saunalahti.fi).
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Etelä-Karjalan museo: jukka.luoto(ät)lappeenranta.fi
Avatar
Akke65
Raavas Tonkija
Viestit: 605
Liittynyt: 29 Elo 2007, 20:35
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Akke65 »

Pohjanmaan museo:

Maakunta-arkeologi
pentti.risla(ät)vaasa.fi
Viimeksi muokannut Akke65, 02 Maalis 2012, 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
GoldenMask 4
Tesoro Vaquero


* Kaikki saa mutta komiat ensin*
joosekoo
Metallinetsijä
Viestit: 195
Liittynyt: 15 Elo 2009, 05:56
Paikkakunta: jämsä (jämsänkoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joosekoo »

keski-suomen museossa vastaa tämä osoite.

miikka.kumpulainen(ät)jkl.fi
ground search metal dedector,,,, garrett ace 250 ,,,,TODELLA taittuva lapio,,,,,istutus lapio,,,, ja paljon aikaa. ja innostusta....
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Tää ketju saisi muuten olla tiedotteena tuolla ihan ekana. Ei tätä täältä muiden seasta löydä. Voisko Keseppa nostaa tän tonne?

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

Sain museon virkamiehiltä tiedon, että ensisijaisesti tulisi yhteys ottaa oman asuinkunnan kattavaan maakuntamuseoon. Toki museovirastolle Helsinkiinkin voi ilmoittaa, mutta löytöjen toimittamisessa ja ym. asioiden hoitamisessa saattaa kulua aikaa.

Tässä Pirkanmaan maakuntamuseon yhteystiedot:
http://www.tampere.fi/vapriikki/maakunt ... kunta.html

Itse lähetin ilmoituksen suoraan löydöistä sähköpostitse kopiona useammallekin maakuntamuseon henkilölle ja tein asianmukaisen PDF-tiedoston kuvineen ja mittajanoineen. Laitoin liitteeksi vielä tarkat löytöpaikat kansalaisen karttapaikkaan linkitettynä. Nämä helpottivat kummasti asiointia, sillä heidän käyttämästä kartastosta olisi ollut tarkaa kohtaa erittäin vaikea osoittaa. Itse asioin Lähdesmäen Ullan kanssa.
Jos yhdistytään yhdistykseksi, nin tähän olisi syytä sopia joku selkeyttävä ja simppeli protokolla, joka helpottaisi molempien tahojen "töitä".
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Maakuntamuseot on tietysti se ensimmäinen reitti mihin ottaa yhteyttä kun jotain löytyy. Alla museoviraston lista virallisista maakuntamuseoista.

http://www.nba.fi/fi/maakuntamuseot

Koitetaan kuitenkin saada tänne vielä lisää tietoa henkilöistä näissä museoista joiden kans kannattaa olla yhteydessä. Jokaisessa maakuntamuseossa ei valitettavasti ole aina juuri sen alan asiantuntijoita jotka meidän löytöjä voisi käsitellä. Tällöin he siirtävät asian kyllä eteenpäin mutta tähän kuluu aina aikaa ja antamasi informaatio muuttuu toisen käden tiedoks etkä välttämättä enään itse pääse olemaan aktiivisesti mukana löydön tutkimisessa. Suorat yheydet käsittelevään henkilöön ovat aina parhaita, jos se on mahdollista.

Öhkö laitto erinomaisesti yhteen nuo tarvittavat tiedot. Löydön lisäksi nuo löytöpaikan tiedot ovat vähintäänki yhtä tärkeät. Jos ei ole mahdollisuutta gps kordinaatteihin niin mittailee etäisyyden pariin kartalta löytyvään kohtaan esim. pellonkulmaan, ladonkulmaan, isoon kiveen ym. Tietysti löytösyvyys on tärkeä ja erinomaista jos sais kuvan löytökohdasta. Tuo kuva löytökohdasta on erityisen tärkeä metsälöydöissä kun niistä voi nähdä eri maan kerrostumia mikä kertoo arkeologeille aika paljonki.

Itse käytän nykyään Ventus GPS route logger G370 kordinaattien ja kuljetun reitin tallennukseen. Verkkokauppa.comista hintaan 34,- euroa muistaakseni. Voin suositella. Mukava kattella jälkeenpäin missä kohti peltoa sitä on tullu hortoiltua :lol: (sori vähä offtopicci)
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Öhkömönkijä kirjoitti: Jos yhdistytään yhdistykseksi, nin tähän olisi syytä sopia joku selkeyttävä ja simppeli protokolla, joka helpottaisi molempien tahojen "töitä".
Tuommonen protokolla kannattais laatia jokatapauksessa.
Avatar
Jussi
Kunniajäsen
Viestit: 1178
Liittynyt: 29 Marras 2009, 13:11
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Savonlinnan maakuntamuseo: martti.koponen(ät)savonlinna.fi
garrett ace 250
GM3
XP Deus
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10506
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Tässä on museoviraston aluevastaavat, joihin voi myös ottaa yhteyttä.
http://www.nba.fi/fi/yhteystiedot3
Ja tässä heidän alueensa:
http://www.nba.fi/tiedostot/264ee9dd.pdf
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
pax
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 19:09
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja pax »

Vähän huolettaa tuo sähköpostiosoitteiden huoleton ilmoittelu.
Siis onko sopivaa laittaa tänne niitä sellaisessa muodossa, että
roskapostin hakurobotit ne helposti löytävät? Minusta ei :(
Voisi ainakin korvata sen @-merkin vaikka (ät)-merkillä, vaikka ei taida sekään enää paljon auttaa. Paras ratkaisu olisi, jos ne saisi kuvatiedostona, mutta onhan siinä oma vaivansa.
Garrett ACE 250
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Hyvä pointti paxilta! Kirjoittakaa osoitteet vaikka muodossa etunimi.sukunimi@osoite.fi ja kertokaa sen lisäksi ko. henkilön nimi.

Esim. näin:
Kalle Kolikko osoite etunimi.sukunimi@nba.fi

t. patti

ps. voisiko mode tai viestien kirjoittajat muuttaa nuo olemassaolevat osoitteet tuohon roskapostiystävällisempään muotoon?
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Erittäin hyvä huomio. Kävin vähä jo muuttelemassa. Yks hyvä keino on kans laittaa osote sulkujen sisälle kuten NÄÄTÄ oli tehnyt.
JN
Raavas Tonkija
Viestit: 517
Liittynyt: 20 Heinä 2010, 21:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja JN »

Terve!

Tämä seuraava lausunto on henkilökohtainen mielipide ja toivon ettei se loukkaa ketään.

Hämeenlinnassa touhu on ainakin ihan perseestä. Vein yhden sormuksen muistaakseni syyskuussa paikalliselle viranomaiselle. Minulle ilmoitettiin, että sormus viedään Helsinkiin jollekkin asiantuntijalle. Soitin Marraskuun lopussa ja tiedustelin tilannetta. Vastaus oli tympeä, että ei ole ehtinyt. Ajattelin että taisi olla naisella huono päivä. Soitin Tammikuun alussa ja tiedustelin asiasta uudelleen taas sama vastaus. Lupasivat informoida, kun tuote on toimitettu Helsinkiin. Ei ole tullut vieläkään mitään ilmoitusta. Ymmärtäisin jos reilusti ilmoitettaisiin, että ei kiinnosta. Nyt jo lievästi sanottuna vituttaa koko tilanne. No ensiviikolla haen sormuksen pois sieltä.
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Olipas törkeää kohtelua.
Tämän tapauksen johdosta ehdotan että uusien, tuntemattomien, museohenkilöiden kyseessäollessa, lähetämme aluksi vain kuvat. Näin jos aikaa kuluu niin ne voi lähettää eri museohenkilölle kunnes tärppää.
Avatar
trk
Viestit: 29
Liittynyt: 21 Touko 2009, 23:19
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja trk »

Itse olen muutamasta löydöstä ilmoittanut sähköpostitse Lappeenrannan asianomaiselle, mutta minkäänlaista vastausta ei ole ilmoituksiin tullut. Voisi tulkita etteivät löydöt ole riittävän kiinnostavia tai merkittäviä. Ei homman kuitenkaan näinkään pitäisi toimia.
Huispain: Garrett AT Pro
Vanhin kolikko: Kristiinan ¼ äyriä 1654
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

trk kirjoitti:Itse olen muutamasta löydöstä ilmoittanut sähköpostitse Lappeenrannan asianomaiselle, mutta minkäänlaista vastausta ei ole ilmoituksiin tullut. Voisi tulkita etteivät löydöt ole riittävän kiinnostavia tai merkittäviä. Ei homman kuitenkaan näinkään pitäisi toimia.
Ei pitäisi mennä kyllä noin, outoa toimintaa. Kannattaa laittaa viestin lähettämisen yhteydessä ruksi paikkaan, joka mahdollistaa ilmoituksen, kun vastaanottaja on lukenut viestin. Tällöin (jos vastaus viesti avaamisesta ilmestyy ) on mielestäni velvollisuustesi hoidettu.
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

trk kirjoitti:Itse olen muutamasta löydöstä ilmoittanut sähköpostitse Lappeenrannan asianomaiselle, mutta minkäänlaista vastausta ei ole ilmoituksiin tullut. Voisi tulkita etteivät löydöt ole riittävän kiinnostavia tai merkittäviä. Ei homman kuitenkaan näinkään pitäisi toimia.
Samat kokemukset ja aatokset minullakin.
Tietääkös kukaan Etelä-Karjalan Museosta vähän ahkerammin vastaavaa kontaktia?
Avatar
trk
Viestit: 29
Liittynyt: 21 Touko 2009, 23:19
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja trk »

Öhkömönkijä kirjoitti:
trk kirjoitti:Itse olen muutamasta löydöstä ilmoittanut sähköpostitse Lappeenrannan asianomaiselle, mutta minkäänlaista vastausta ei ole ilmoituksiin tullut. Voisi tulkita etteivät löydöt ole riittävän kiinnostavia tai merkittäviä. Ei homman kuitenkaan näinkään pitäisi toimia.
Ei pitäisi mennä kyllä noin, outoa toimintaa. Kannattaa laittaa viestin lähettämisen yhteydessä ruksi paikkaan, joka mahdollistaa ilmoituksen, kun vastaanottaja on lukenut viestin. Tällöin (jos vastaus viesti avaamisesta ilmestyy ) on mielestäni velvollisuustesi hoidettu.
Kyllä ko. kaveri vastaili löytöilmoituskäytäntötiedusteluihin (tulipas yhdyssanahirviö) hyvinkin nopeasti, mutta palaute itse löydyistä vain uupuu tyystin.
Huispain: Garrett AT Pro
Vanhin kolikko: Kristiinan ¼ äyriä 1654
Avatar
sudenkolo
Metallinetsijä
Viestit: 427
Liittynyt: 09 Helmi 2008, 14:54
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja sudenkolo »

Noita osotteita vois nostella tonne ylös ja poistella ylimääräsiä jos aikaa.
Garrett Ace 250
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10506
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

trk kirjoitti:
Kyllä ko. kaveri vastaili löytöilmoituskäytäntötiedusteluihin (tulipas yhdyssanahirviö) hyvinkin nopeasti, mutta palaute itse löydyistä vain uupuu tyystin.
Taitaa olla museoilla ihmisiä, joilla on oma erikoistumisen kohde, joten jos sattuukin kohdalle esine, josta ei ole tarkempaa tietoa, niin varmaankin kysely esineestä lähtee eteenpäin, esim. Museovirastolle.
Sitten onkin taas eri asia, kuinka nopeasti sieltä tulee tietoa takaisin esim. Maakuntamuseoon.
Näin voisi ainakin kuvitella :roll:
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4232
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja raiban »

Päijät -Hämeen ja Lahdenseudun Museon vastaava Esko Tikkala ät lahti.fi
Viimeksi muokannut raiban, 15 Elo 2012, 17:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Avatar
Sajonna
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Tammi 2012, 13:06
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Sajonna »

Öhkömönkijä kirjoitti: Tässä Pirkanmaan maakuntamuseon yhteystiedot:
http://www.tampere.fi/vapriikki/maakunt ... kunta.html

Itse lähetin ilmoituksen suoraan löydöistä sähköpostitse kopiona useammallekin maakuntamuseon henkilölle ja tein asianmukaisen PDF-tiedoston kuvineen ja mittajanoineen. Laitoin liitteeksi vielä tarkat löytöpaikat kansalaisen karttapaikkaan linkitettynä. Nämä helpottivat kummasti asiointia, sillä heidän käyttämästä kartastosta olisi ollut tarkaa kohtaa erittäin vaikea osoittaa. Itse asioin Lähdesmäen Ullan kanssa.
Jos yhdistytään yhdistykseksi, nin tähän olisi syytä sopia joku selkeyttävä ja simppeli protokolla, joka helpottaisi molempien tahojen "töitä".
Onko sähköpostiosoite at tampere.fi vai jokin muu? ...kiitos!
Vastaa Viestiin