Tutkin esinettä tarkemmin ja jotenkin näyttää siltä, että sormuksen pinnalla on kaksi kivääriä ristissä. Sama kuvio toistuu muutaman kerran. Itse en kyllä osaa yhtään sanoa miten vanha tuo on. Löytöpaikan lähellä on käyty Lintulahden taistelu vuonna 1808.
Kiitos vastauksestasi. Kylläpä taitaa olla juuri samanlainen sormus. Yritän vielä puhdistaa kevyesti ja katson löytyisikö esim. vuosilukua tai muuta kaiverrusta. Nyt ainakin varmistui, että kyllä siinä pinnalla on kaksi kivääriä ristissä.
Minulla on sellainen kuva että tuo on tehty jostain prässätystä nauhasta, muistelen että minun löytämässäni sormuksessa on sellainen epäjatkuvuuskohta liitoksen kohdalla.
Olisi jännä tietää mikä tuo on, yritin googlailla tuota mutta ei löytynyt. Näytti hopeoidulta tuo minun löytämäni, joten mikään "purkka-automaatin" sormus ei varmaankaan ole kyseessä,
OlvinJanoisin kirjoitti: ↑24 Elo 2019, 19:20
Minulla on sellainen kuva että tuo on tehty jostain prässätystä nauhasta, muistelen että minun löytämässäni sormuksessa on sellainen epäjatkuvuuskohta liitoksen kohdalla.
Olisi jännä tietää mikä tuo on, yritin googlailla tuota mutta ei löytynyt. Näytti hopeoidulta tuo minun löytämäni, joten mikään "purkka-automaatin" sormus ei varmaankaan ole kyseessä,
Omassa löydössäni on niin paljon hapettumista, että en löydä mitään saumaa... Enkä myöskään ole netistä löytänyt mitään vastaavaa, mikä on herättänyt kiinnostuksen entistäkin enemmän . Ja ei varmasti ole purkka-automaatti kamaa
Kivääreistä en olisi niin varma, voi kyllä olla sellaisetkin. Itse näen nuo enemmän esim saksina. Oma sisäpinnalta niin paksussa patinassa, ettei mahdollisia leimoja näe, mutta en usko näissä sellaisia edes olevan ja sauma tuossa voisi olla. Tämän päättelin yhden kivääri/saksiparin lyhyydestä.
Kyllä alkaa näyttää siltä, että kyseessä on se korvaussormus sotien ajalta. Pieni osa minussa toivoo, että sormus veisi ajassa taaksepäin pidemmälle kuin 1940-luvulle.
XP Deus
‐-----------------
- 1605 4 Mark - Karl IX
- 1571 4 Mark hopea klippinki
- 1448 - 1481 1 Hvid - Christian I
- 2 öre 1573
- 2 öre 1591
------------------
Käy tilaamassa metallinetsintä Youtube kanavani: www.youtube.com/c/ramsundi