![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Mitä ohjelma maksaa?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jos kokee tuon hyödylliseksi, niin alan harrastajille räätälöity hinta on 0€.iipe kirjoitti:![]()
Mitä ohjelma maksaa?
Eli tällä ohjelmalla voi itse päättää mistä valaistus tulee? Se on kyllä ominaisuus mitä olen joskus kaivannut paikkatietoikkunaan yksityiskohtien paremmin hahmottamiseksi. Samoin se veden pinnan korkeuden muutos on erittäin kaivattu ominaisuus
Kokeilemaan pääsee kyllä kaikki halukkaat, koitan saada ensimmäisen version ulos lähiaikoina. Tulee tosin nyt alkuun vain Windows-koneille.WeKinky kirjoitti:Eli tällä ohjelmalla voi itse päättää mistä valaistus tulee? Se on kyllä ominaisuus mitä olen joskus kaivannut paikkatietoikkunaan yksityiskohtien paremmin hahmottamiseksi. Samoin se veden pinnan korkeuden muutos on erittäin kaivattu ominaisuusOhjelma vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta, tekisi mieli kyllä kokeilla. Tuohon varmaan joutuu itse lataamaan lidar-aineiston kuva kerrallaan? Onko ohjelma helppokäyttöinen?
Mistä kohti maapalloa nuo esimerkkikuvasi ovat, niissä on yksi mielenkiintoinen piirre mitä tekisi mieli tutkia paremmin.
Näin on, ei ota huomioon.Paanaz kirjoitti:Veden pinnan korkeuden säätely ei varmaankaan ota huomioon maaston kallistumista ajan saatossa, vaan pelkästään laittaa veden tietylle korkeudelle? Sekin kyllä helpottaa huomattavasti muinaisten rantojen hahmottamista.
Ei nuo virallisetkaan muinaisrantojen mallinnukset aina ihan paikkaansa pidä, esim. meilläpäin litorinameren rantaviivat, eräs hiekkaharjun reuna ei ole "virallisesti" ollut rantaa, vaikka lidar kuvassa näkyy selvät rantadyynit hiekassa, kuten myös toisella puolella harjannetta, jossa "virallinen" rantaviiva on... Umpeenkasvaneet merenlahdet, nykyisin metsittyneet suot, ovat ilmeisen hankalia mallinnuksessa.
Olettaisin, että enemmän tai vähemmän samaan. Ainakin kartat näytti samalta, kun vertailin.WeKinky kirjoitti:Perustuuko karttapaikan ja paikkatietoikkunan vinovalovarjoste samaan korkeusdata-aineistoon kuin käyttämäsi vai johonkin muuhun?
Sinäpä sen perustelit, ihan mahdoton lähteä mallintamaan sisämaan vedenkorkeuksia.WeKinky kirjoitti:On tainnut tulla aiemminkin mainituksi, että sisävesien korkeusvaihtelut eivät ole samalla tavalla maankohoamisesta riippuvaisia kuin rannikon. Pienessä järvessä veden pinta suhteessa rantaan on voinut olla keskimäärin samalla korkeudella tuhansia vuosia, vaikka korkeus merenpinnasta on voinut nousta kymmeniä metrejä. Suurissa järvissä ja vesistöissä maankohoamisen seurauksena luoteisosan veden pinta on voinut laskea ja samalla kaakkoisosan veden pinta nousta useita metrejä, mikäli lasku-uomassa ei ole tapahtunut muutoksia, esim. Päijänne. Lasku-uomien luonnollisten tai ihmisen toiminnan vuoksi tapahtuneiden muutosten vaikutukset ovat monesti suurin syy sisävesien pinnan korkeuden muutoksiin, niin veden pinnan laskun kuin nousun suhteen. Niinpä vanhojen rantaviivojen ajoitusta sisävesillä ei voi tehdä mitenkään pelkästään maankohoamisen perusteella, se kannattanee unohtaa. Monien suurempien sisäjärvien jääkauden jälkeiset pidempiaikaiset rantaviivat on tosin ajoitettu ja niiden korkeus merenpinnasta on tiedossa, valitettavasti en ole löytänyt mistään tietoja yhteen koottuna mutta ahkera googlettaminen tuo monesti tulosta
Näinhän se menee, paljon tietoa löytyykin erilaisista tutkimuksista ja jopa historiankirjoista. Esim. meilläpäin on tiedossa, että tiettyä reittiä pitkin on kalaa kuljetettu muinaiseen satamaan veneellä, nykyään on vaan maata matkan varrella turhan paljon. Jossain vaiheessa kun joenpintaa on laskettu tulvien takia, on osa reitistä jäänyt kuivaksi ja ilmesesti joen virtaussuunta jopa muuttunut pienellä tasaisella pätkällä.WeKinky kirjoitti:Perustuuko karttapaikan ja paikkatietoikkunan vinovalovarjoste samaan korkeusdata-aineistoon kuin käyttämäsi vai johonkin muuhun?
On tainnut tulla aiemminkin mainituksi, että sisävesien korkeusvaihtelut eivät ole samalla tavalla maankohoamisesta riippuvaisia kuin rannikon. Pienessä järvessä veden pinta suhteessa rantaan on voinut olla keskimäärin samalla korkeudella tuhansia vuosia, vaikka korkeus merenpinnasta on voinut nousta kymmeniä metrejä. Suurissa järvissä ja vesistöissä maankohoamisen seurauksena luoteisosan veden pinta on voinut laskea ja samalla kaakkoisosan veden pinta nousta useita metrejä, mikäli lasku-uomassa ei ole tapahtunut muutoksia, esim. Päijänne. Lasku-uomien luonnollisten tai ihmisen toiminnan vuoksi tapahtuneiden muutosten vaikutukset ovat monesti suurin syy sisävesien pinnan korkeuden muutoksiin, niin veden pinnan laskun kuin nousun suhteen. Niinpä vanhojen rantaviivojen ajoitusta sisävesillä ei voi tehdä mitenkään pelkästään maankohoamisen perusteella, se kannattanee unohtaa. Monien suurempien sisäjärvien jääkauden jälkeiset pidempiaikaiset rantaviivat on tosin ajoitettu ja niiden korkeus merenpinnasta on tiedossa, valitettavasti en ole löytänyt mistään tietoja yhteen koottuna mutta ahkera googlettaminen tuo monesti tulosta
Kuvaus hetkellä pellolla olleita sonta kasoja tai vastaavaa, nyt jo peltoon levitettynä.teukka kirjoitti:En ole itse vielä karttojen lukuun kovin paljoa perehtynyt, niin osaako kukaan sanoa onko kuvanmukaiset möllykät yleensä ihan vaan "normaalia" maastonmuotoa? Itse en ole kyseisellä paikalla kerennyt käymään mutta kaveri sanoi, että paikanpäällä ei näkynyt mitään silminnähtävää. Kyseessä siis peltoa.
Hienoa työtä! Kiinnostaa myös päästä kokeilemaan tuota.MacGyver kirjoitti:
Kokeilemaan pääsee kyllä kaikki halukkaat, koitan saada ensimmäisen version ulos lähiaikoina. Tulee tosin nyt alkuun vain Windows-koneille.
Tuon valonsäätelyn voisin lisätä mukaan. Käytännössä järkeviä vaihtoehtoja on 4 (ylä- ja alavasemmalta sekä ylä- ja alaoikealta).
Aineisto pitää tosiaan ladata Maanmittauslaitokselta (2m tai 10m korkeusmallin ASCII-tiedosto, jossa on korkeuslukemat), tämä vain visualisoi.![]()
Esimerkkikuvat ovat muistaakseni Turun rannikolta. Voin olla kyllä väärässäkin.
Hienoa, että toimii....
...edes jonkin aikaa!iipe kirjoitti:Komiaa!!
Kaatui se lopulta mullakin.Onneksi windows lähetti raportin microsoftille..
Vielä toistaiseksi, mutta toivottavasti eivät enää seuraavassa versiossa.Zalama kirjoitti:Onko Apple miehet tästä ulkona nyt ja tulevaisuudessa ?
Parempi niin, ettei kaadu toista kertaa.iipe kirjoitti:Äh! En mä muista mitä olin tekees, kun kaatu. Ja nyt pelannut jo hetken aikaa ohjelmalla ja ei suostu kaatuu millään..
(Moderaattorina mietin, pitäiskö tälle ohjelmalle ja keskustelulle siitä, avata oma ketjunsa?!)
Hienoa!Overdosed kirjoitti:Mulla toimii hyvin hyvällä fpssällä. Liikkumiseen toivoisin, että voisi zoomata hiiren rullalla ja veden nostoon voisi olla jotkin näppäimet.