Muutama vuosi sitten löysin kotipihalta edesmenneiden isovanhempien talon raunioiden vierestä markkoja ja pennejä muutaman kunnioitettavan kappaleen, ihan näitä euroa edeltäviä kolikoita. Siitä lähtien minua on aina silloin tällöin muistuttanut jokin pieni utelias ääni että mitä jos sieltä löytyisi enemmän ja jotain muutakin kivaa... Olen suht utelias ja penkominen sujuu luonnostaan

Asiaan liittyy myös se, että tila tulee minun omistukseeni muutaman vuoden kuluttua ja ajattelin että vanhana maatilana sieltä löytyy todella paljon rautaa ja muuta romua minkä mieluusti voisin kaivaa ja toimittaa jonnekin muualle, esim. romukeräykseen tms. Kunnioitan luontoa.
Paikkakunta jolla tila sijaitsee on kuivatettua suota, liekkö kuinka suuri todennäköisyys että sieltä löytyy kovinkaan esihistoriallista kamaa?
Paikasta ei ole netistä löytynyt minkäänlaista historiallista karttaa eikä mainintaa, pitää vielä sukukirja lukaista läpi. Eikä ole muutenkaan kovin merkittävä paikka.
Täytyy sanoa että olen hieman hämmentynyt luettuani näitä säädöksiä ja lakeja, että ei edes omalta pihalta löytynyttä roinaa saa pitää itse. Sitä mitä on etsinyt ja kaivanut sieltä mullasta. Ei minun mielestäni ole kovin vapaata... Mutta, olen hyvin lainkuuliainen ihminen (oikeasti, en edes kävele päin punaisia vaikka autoja ei olisi näköpiirissäkään) ja omaan tarkan omantunnon, ei tarvitse pelätä

Ensi kesänä aloittelen harrastuksen, josta olen muutaman vuoden haaveillut. Toivotan kaikille löytörikasta kesää

Niin ja vinkkejä saa tietysti aina antaa, olen tietysti myös lueskellut täällä foorumissa vanhempia juttuja.
AI niin! Sitäkin piti kysyä että vaikka jossain säädöksissä sanotaan että rannalta saa etsiä ja tonkia ilman lupaa, niin minkälaista rantaa tämä tarkoittaa, järven rantaa, meren rantaa, kylän omistaman lammen rantaa.. Vaiko koskeeko kaikkia rantoja??
Kiitos, kiitos ja niiaus!!