Kesällä alkaa etsintä!

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Itari
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:01

Kesällä alkaa etsintä!

Viesti Kirjoittaja Itari »

Olen juuri rekisteröinyt itseni tänne alkututkiskelun jälkeen ja ajattelin näin neuvoja kokeneimmilta mielellään kuuntelevana ihmisenä ilmoittaa että aion ehkä jopa seuraavasta tilistä ostaa metallinetsimen mallia Garrett ACE 250, siitä on näemmä tykätty ja näyttää olevan minulle passeli. En ole ikinä nähnykkään sellaista vempelettä enkä käytettävän mutta minua on kutsuttu muutamaan otteeseen tekniikan ihmelapseksi :wink: Luen tietysti käyttöohjeet ensin.

Muutama vuosi sitten löysin kotipihalta edesmenneiden isovanhempien talon raunioiden vierestä markkoja ja pennejä muutaman kunnioitettavan kappaleen, ihan näitä euroa edeltäviä kolikoita. Siitä lähtien minua on aina silloin tällöin muistuttanut jokin pieni utelias ääni että mitä jos sieltä löytyisi enemmän ja jotain muutakin kivaa... Olen suht utelias ja penkominen sujuu luonnostaan :lol:

Asiaan liittyy myös se, että tila tulee minun omistukseeni muutaman vuoden kuluttua ja ajattelin että vanhana maatilana sieltä löytyy todella paljon rautaa ja muuta romua minkä mieluusti voisin kaivaa ja toimittaa jonnekin muualle, esim. romukeräykseen tms. Kunnioitan luontoa.

Paikkakunta jolla tila sijaitsee on kuivatettua suota, liekkö kuinka suuri todennäköisyys että sieltä löytyy kovinkaan esihistoriallista kamaa?

Paikasta ei ole netistä löytynyt minkäänlaista historiallista karttaa eikä mainintaa, pitää vielä sukukirja lukaista läpi. Eikä ole muutenkaan kovin merkittävä paikka.

Täytyy sanoa että olen hieman hämmentynyt luettuani näitä säädöksiä ja lakeja, että ei edes omalta pihalta löytynyttä roinaa saa pitää itse. Sitä mitä on etsinyt ja kaivanut sieltä mullasta. Ei minun mielestäni ole kovin vapaata... Mutta, olen hyvin lainkuuliainen ihminen (oikeasti, en edes kävele päin punaisia vaikka autoja ei olisi näköpiirissäkään) ja omaan tarkan omantunnon, ei tarvitse pelätä :P Aion toimia kuten pitääkin, ilmoittaa jos täytyy yms.

Ensi kesänä aloittelen harrastuksen, josta olen muutaman vuoden haaveillut. Toivotan kaikille löytörikasta kesää 8)

Niin ja vinkkejä saa tietysti aina antaa, olen tietysti myös lueskellut täällä foorumissa vanhempia juttuja.

AI niin! Sitäkin piti kysyä että vaikka jossain säädöksissä sanotaan että rannalta saa etsiä ja tonkia ilman lupaa, niin minkälaista rantaa tämä tarkoittaa, järven rantaa, meren rantaa, kylän omistaman lammen rantaa.. Vaiko koskeeko kaikkia rantoja??

Kiitos, kiitos ja niiaus!!
Kaikki on mahdollista.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Kesällä alkaa etsintä!

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Itari kirjoitti: Paikkakunta jolla tila sijaitsee on kuivatettua suota, liekkö kuinka suuri todennäköisyys että sieltä löytyy kovinkaan esihistoriallista kamaa?

AI niin! Sitäkin piti kysyä että vaikka jossain säädöksissä sanotaan että rannalta saa etsiä ja tonkia ilman lupaa, niin minkälaista rantaa tämä tarkoittaa, järven rantaa, meren rantaa, kylän omistaman lammen rantaa.. Vaiko koskeeko kaikkia rantoja??

Kiitos, kiitos ja niiaus!!
Vaikea sanoa löytyykö esihistoriallisia esineitä,mutta jos tila on riittävän monta sataa vuotta vanha,niin luulisi,että todennäköisesti ainakin vanhoja esineitä sieltä löytyy.

Yleisillä uimarannoilla voit etsiä ilman lupaa,eli paikassa jossa ihmiset käyvät uimassa/ottamassa aurinkoa ja tietenkin pitää muistaa,että minkäänlaisia kuoppia ei saa jättää,vaan kaikki kaivetut kuopat täytetään huolellisesti. 8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Tervetuloa.
Mukavaa, kun toisinaan tänne löytää kirjoitustaitoistakin porukkaa.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Hillo
Metallinetsijä
Viestit: 242
Liittynyt: 06 Loka 2009, 16:29

Viesti Kirjoittaja Hillo »

tervetuloa vaan harrastuksen pariin. huomasin että taidan olla ainoa täällä joka ei kiinnitä huomiota isoihin alkukirjaimiin. :oops:
Avatar
teksako
Kunniajäsen
Viestit: 1985
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 17:25
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja teksako »

Kyllä täällä jokainen osaa kirjoittaa.sitä vaan ollaan eri tasoisia ei pidä olla mikään tiukkapipo näitä lukiessaan tai mikään äidinkielen vaisäässi.
Hillo
Metallinetsijä
Viestit: 242
Liittynyt: 06 Loka 2009, 16:29

Viesti Kirjoittaja Hillo »

aina ei kiireessä niin kerkiä katsoa kielioppi virheisiin. muuta pää asia , että saa selvää. :wink:
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Ei nyt pidä provosoitua, mutta mielestäni pitäisi kuitenkin viitsiä nähdä edes rahtunen vaivaa sen tekstin eteen jonka tänne kirjoittaa. Se on kuitenkin tarkoitettu toisten ihmisten luettavaksi.
Perusjuttuja, jos ei vielä ole selvinnyt:
Lause alkaa isolla alkukirjaimella ja se päätetään johonkin lopetusmerkkiin. Lopetusmerkin jälkeen on aina yksi tyhjä väli, tämä koskee myös PILKKUA. Yhdyssanat ei ole vaikeita! Jonkinlainen kappalejako selkeyttää huomattavasti tekstiä.

Tunnustan, että itseltänikin tulee monesti virheitä, mutta ainaski mää yritän tehdä parhaani.
Kaikilla muilla moderoiduilla foorumeilla (ei suoli24) saisi bannia, jos toistuvasti kirjottaisi aivan ala-aste tasoista tekstiä. En syyllistä ketään, enkä halua alkaa väittelemään.

Pahoittelen tätä off-topicia.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
Yki
Kunniajäsen
Viestit: 1005
Liittynyt: 11 Touko 2007, 15:54
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Yki »

Joo ja näin lappeen Rantalaisena tiettyjen kielioppisääntöjen rikkominen on jopa odotettua :)

Mitä tulee tonkimislupiin niin taitaa olla niin että vielä ei ole taidettu oikeudessa kokeilla missä kaikkialla saa tonkia ilman lupaa. Lähinnä kysymykseen tulee kauempana asutuksesta olevat metsät joiden omistajan selvittäminen voi olla hyvinkin hankalaa. Ja sitten kun omistajaksi selviää metsäyhtiö tai sijoitusfirma niin löydöppä siinä sitten henkilö joka sen luvan antaa. Yhdelle piipparointipaikalle kysyin kyllä luvan Helsingistä asti, erään pankin kiinteistöosastolta. Hieman harmitti kyllä kun alueelle *varmasti* kadonnut kultasormus on vieläkin löytymättä.... :(

Mitä tulee metsässä tonkimiseen niin se on oikeudessa testattu jotta rauhoittamattomien kasvien kaivuu ja siirto pois metsästä omin lupineen on teknisesti omaisuuden vahingoittamista. Kuitenkin tämä todettiin niin pieneksi vahingoksi että ei anna aihetta tuomioihin. Joten voisi kuvitella että pienien kolojen kaivuu ja peitto olisi samantasoista toimintaa.

Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Tervetuloa hyvän harrastuksen ja foorumin pariin minunki puolesta.

Mitä noihin kielioppivirheisiin tulee niin ei nyt olla niin tiukkoja, kunhan ymmärretyksi tulee. Meitä on niin monentasoista kirjoittajaa eikä se saa olla esteenä foorumilla kirjoittamiselle. Itsekkin olen hurri äidinkieleltä eli varmasti tulee multaki mokia välillä mutta ei se mua hidasta. Kehtaan jopa jatkuvasti kirjotella englannin, saksan ja ranskankielisillä foorumeilla eikä sieltäkään hymyilyä pahempaa palautetta ole tullut :D
Ekomasteri
Kunniajäsen
Viestit: 1606
Liittynyt: 10 Loka 2008, 13:29

Harrastus

Viesti Kirjoittaja Ekomasteri »

Tervetuloa harrastuksen pariin minunkin puolesta :D
-Golden King DPR Plus -XP-Deus -Garrett pro pointer
Avatar
Maverick
Raavas Tonkija
Viestit: 988
Liittynyt: 02 Heinä 2009, 14:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maverick »

Teretulloa arreMAan ala voorumiin :D


Kesällä kysäisin jokamiehenoikeuksien kattavuutta metallinetsintään ympäristöhallinnosta, kysymys ja vastaus menivät näin:

K:

Katselin ymparisto.fi -sivustolta jokamiehenoikeuksia käsittelevää kappaletta ja löysin yhteystietosi. Voisitkohan neuvoa eräässä aiheeseen liittyvässä asiassa.

Harrastan metallinetsintää ns. "miinaharava" -tyyppisellä laitteella, joka pystyy tunnistamaan raudan ja muut metalliesineet maan alta noin 20cm syvyydestä asti. Kysymys kuuluu saanko suorittaa esineen esiinottamiseksi tarvittavan lapionpiston jokamiehenoikeuteen kuuluvan vähäisen näytteenottoluvan perusteella, vai täytyykö minulla olla erillinen kaivulupa maanomistajalta? Tähän asti olen kierrellyt lähinnä uimarantoja koska niillä uskoisin kaivamisen ainakin olevan maaperää vahingoittamatonta.

Jos lupa tarvitaan, voiko sen saada ympäristöministeriöltä koskemaan suurempaa aluetta, "yhden kesän tarpeita", kerrallaan (koskien valtion maita), vai kuinka lupaa voisi hakea?


V:

Aivan yksiselitteistä vastausta ei ole. Tärkeää on, ettei maanomistaja kärsi lapioinnista ”vähäistä suurempaa haittaa”. Tämä puolestaan tarkoittaa, ettei pysyviä jälkiä saa jäädä. Elikkä ”työmaa” pitää siivota. Arvokkaammat ”esineet”, joivat olla löytötavaraa, joiden kohtalosta kannattaa keskustella poliisin kanssa.
Vitae pars historia est.
Avatar
TAZ
Kunniajäsen
Viestit: 1003
Liittynyt: 05 Marras 2008, 21:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja TAZ »

Tervetuloa harrastuksen pariin & Onnea etsintöihin.

-TAZ-
E-TRAC, AT-PRO, ACE 250.
TAZPOINT 1.0 (Home-made pinpointer), Pro pointer
Joku merkitön pikkulapio, TAZSCOOP 1.0
Itari
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:01

Kiitokset kaikille!

Viesti Kirjoittaja Itari »

Aion aloitella varovaisesti. Pihaa, peltoa ja metsää riittää meillä niin että saattaa mennä parikin kesää hyöriessä siellä. Jännittää! Sieltä voi löytyä vaikka mitä! :D

Kiitän vastauksista! Täällä on varsin hupaisaa porukkaa :lol:
Kaikki on mahdollista.
joosekoo
Metallinetsijä
Viestit: 195
Liittynyt: 15 Elo 2009, 05:56
Paikkakunta: jämsä (jämsänkoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joosekoo »

tervetuloa vaan joukkoon mukaan. minä ostin piipparin (garret ace 250) syksyllä. että kyllä minäkin olen vielä "uus" tällä alalla. :D
ground search metal dedector,,,, garrett ace 250 ,,,,TODELLA taittuva lapio,,,,,istutus lapio,,,, ja paljon aikaa. ja innostusta....
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10508
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Tervetuloa vaan "koukuttavan" harrastuksen pariin, ja taitaapa tulla piiiiitkä kevät lumien sulamista odotellessa, kunhan tilaat etsimen :wink:

Kyllä tässä itsekukin on kuin tulisilla hiilillä kevättä odotellessa, kun peltoja on luvassa joihin pääsee taas aarteita etsimään.

Onnea etsintään :D
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Rehtori
Innostunut Etsijä
Viestit: 65
Liittynyt: 10 Joulu 2009, 17:18
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Rehtori »

Kertokaas konkarit. Miten yleensä maanomistajat ovat suhtautuneet piipparointiin? Vai onko parempi olla ns. omilla/suvun mailla? Miten homma menee? Itse kun kanssa newbie näissä hommissa. Mutta hinku vähän naapurin tontillekin. :wink:
Suve Hiidlane

Ace Garrett 250 + Garret pro-pointer
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Rehtori kirjoitti:Kertokaas konkarit. Miten yleensä maanomistajat ovat suhtautuneet piipparointiin? Vai onko parempi olla ns. omilla/suvun mailla? Miten homma menee? Itse kun kanssa newbie näissä hommissa. Mutta hinku vähän naapurin tontillekin. :wink:
Olen käynyt jo monella eri pellolla etsimässä. Maanomistajat ovat ainakin pääosin suhtautuneet etsintään oikein positiivisesti ja voihan löytöjä aina käydä esittelemässä maanomistajalle,jos heitä kiinnostaa nähdä niitä.

Rohkeasti vaan lupia kyselemään maanomistajilta ja vastaus on joko kyllä tai ei..:wink:
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10508
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Rehtori kirjoitti:Kertokaas konkarit. Miten yleensä maanomistajat ovat suhtautuneet piipparointiin? Vai onko parempi olla ns. omilla/suvun mailla? Miten homma menee? Itse kun kanssa newbie näissä hommissa. Mutta hinku vähän naapurin tontillekin. :wink:
Hyvin on suhtauduttu minunkin kyselyihin, enkä muista, että olisi tullut yhtään kieltävää vastausta.
Olen aina kertonut maanomistajalle kuinka etsintä tapahtuu ja että jäljet peitetään aina. Jotkut ovat hyvinkin kiinnostuneita ja seuraavat jonkin aikaa mukana ja toiset kysyvät sitten myöhemmin, että löytyikö mitään mielenkiintoista.
Usein tulee sitten toinenkin naapuri kyselemään, että tulisimmeko etsimään heidänkin pelloilleen.

Näytän aina löydöt maanomistajalle, eikä monikaan ole halunnut mitään niistä itselleen, jotkut taas jotakin mitätöntä muistoksi.
Monta kertaa on maanomistaja tullut pyytämään kahville kesken kaivelun, joten hienoa on suhtautuminen ollut.

Kun ei ole omaa maata kuin vähän, niin pakko on kysellä muilta piipparointi paikkoja :wink:
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
ihis81
Kunniajäsen
Viestit: 1229
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 18:42
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Täälläpäin kun menet kysymään, niin leimaavat varmaan samantein joksikin hörhöksi.

On täällä niin yrpämämäistä porukkkaa :lol:
-Fiskars kenttälapio
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer

Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...

"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
Avatar
Yki
Kunniajäsen
Viestit: 1005
Liittynyt: 11 Touko 2007, 15:54
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Yki »

Just tossa pari viikko sit kävi ilmi että työkaverin appivanhemmat asuu sellaisella paikalla josta muutaman sadan metrin päässä on ollut asutusta ja maanviljelyä parisentuhatta vuotta....peltojen kaivelulupa on jo käytännössä taskussa....sulaispa toi lumi jo...

Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10508
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Yki kirjoitti:Just tossa pari viikko sit kävi ilmi että työkaverin appivanhemmat asuu sellaisella paikalla josta muutaman sadan metrin päässä on ollut asutusta ja maanviljelyä parisentuhatta vuotta....peltojen kaivelulupa on jo käytännössä taskussa....sulaispa toi lumi jo...

Yki
Vai että parisentuhatta vuotta :shock:
No nyt on kyllä mahdollisuudet vaikka mihin. Toivottavasti onni on myötä :wink:
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Vastaa Viestiin