Ps: Pakko hommata sand scooppi, ei selkä kestä useamman tunnin kaivelua kenttälapiolla
Hietsun satoa
Hietsun satoa
Suuntasin tänään ranskanpullani hietsuun josta löytyi ensimmäisenä kännikaloja ja hullu mies joka keinui lasten keinussa ja huuti kurkku suorana jotain omituista
Fiskarsin "kuokka" turvanani aloitin etsinnät. Muutaman tunnin kaiveltuani taskussa oli hieman yli 14€ hiluja + muutama vanhempi 50 penninen jne pieniä kolikoita. Ensimmäisen hopeakoruni löysin myös tänään mutta harmikseni se on hajonnut
Ei mikään arvokas koru, Espritin 925 hopeatähti.
Ps: Pakko hommata sand scooppi, ei selkä kestä useamman tunnin kaivelua kenttälapiolla
Ps: Pakko hommata sand scooppi, ei selkä kestä useamman tunnin kaivelua kenttälapiolla
Kuulostaa aika normikeikalta hietsussa. Paitsi ei siellä ennen ole kukaan keinussa huutanut. Saitko muuten olla rauhassa, vai pyörikö ihmettelijöitä ympärillä? Erinomainen rantsu uusien löytöjen tekemiseen, mutta aikaa menee uteliaiden ihmettelyihin.
Onnittelut ekasta korusta. Minkälaisen scoopin meinaat laittaa?
Onnittelut ekasta korusta. Minkälaisen scoopin meinaat laittaa?
ML Musketeer, Tesoro Vaquero
Ex: ML Sovereign Elite, Ace 250, CS 1220 XDP, CS 2MX
# Sormet savessa vuodesta 2004
Ex: ML Sovereign Elite, Ace 250, CS 1220 XDP, CS 2MX
# Sormet savessa vuodesta 2004
No eipä ollut kuin pari ihmistä jotka kyselivät että mitä kaivelen
Olin siellä klo 6.00-12.00 joten väkeä ei vielä ollut runsaasti. Villenkellosta kysyin että saako sand scooppeja mutta valitettavasti vastaukseksi tuli tarkalleen näin:
"Valitettavasti ei ole tarjolla, ollaan kyllä koitettu euroopasta hakea paikkaa josta niitä voitaisin ostaa, mutta vielä ei olla sellaista tukkua löydetty.".
Joten päätin sitten tehdä itse töissä moisen kapineen. Huomenissa valmis
"Valitettavasti ei ole tarjolla, ollaan kyllä koitettu euroopasta hakea paikkaa josta niitä voitaisin ostaa, mutta vielä ei olla sellaista tukkua löydetty.".
Joten päätin sitten tehdä itse töissä moisen kapineen. Huomenissa valmis
En ehtinyt vielä maalaamaan enkä testaamaan scooppia mutta täällä http://koti.mbnet.fi/transam/sandscoop/ On pari kamerakännykällä otettua kuvaa.
Kauha osa on ruostumatonta 2mm terästä ja painaa 1.6 kiloa. Ei nyt ihan kevyt mutta ei liian painavakaan mielestäni. Tosin pitää käydä testaamassa rannalla ennen virallista päätöstä
Kauha osa on ruostumatonta 2mm terästä ja painaa 1.6 kiloa. Ei nyt ihan kevyt mutta ei liian painavakaan mielestäni. Tosin pitää käydä testaamassa rannalla ennen virallista päätöstä
Maalaaminen lienee turhaa. Ja kaikki osat rosteriksi, jos ei ole. Musta rauta ruostuttaa ajan kanssa myös sen rosterikauhan.McSeeker kirjoitti:En ehtinyt vielä maalaamaan enkä testaamaan scooppia mutta täällä http://koti.mbnet.fi/transam/sandscoop/ On pari kamerakännykällä otettua kuvaa.
Kauha osa on ruostumatonta 2mm terästä ja painaa 1.6 kiloa. Ei nyt ihan kevyt mutta ei liian painavakaan mielestäni. Tosin pitää käydä testaamassa rannalla ennen virallista päätöstä
Kauhaosan mitat olisi vielä kiinnostaneet.
ps. Betonimiehen polvisuojat voisi olla hyvä varuste (ranta)kaiveluun. Polvet pysyisivät kuivina, eikä polvet kolhiutuisi tai tulisi haavoille niin helposti.
Joppe
Garrett Ace 250 (4"/6,5"x9"/9"x12")
Garrett Ace 250 (4"/6,5"x9"/9"x12")
...
Polvisuojat on olleet mielessa monta kertaa metsassa risujen seassa tonkiessa ja housutkin hommassa tahtoo karsia. Varmaan ihan terveellista polvet on suojata. Jos polvisuojien pitaminen tuntuu hullunkuriselta, niin tiettyja malleja saa katevasti piiloon housujen alle.
http://www.soimport.com/verkkokauppa/pr ... &g2=e6c866
http://www.soimport.com/verkkokauppa/pr ... &g2=e6c866
C. Scope Newforce R1, Garrett Ace 250
Eipä sattunut olemaan sopivan kokoista rosteriputkea varreksi sillä hetkellä kun tuota rupesin tekemään. Koko komeus on nyt maalattu Por-15 erikoismaalilla joten ei todellakaan ruostu. Kauhan hinta 5€ ( kauhaosan materiaalit hain romuttamolta ).joppe kirjoitti:Maalaaminen lienee turhaa. Ja kaikki osat rosteriksi, jos ei ole. Musta rauta ruostuttaa ajan kanssa myös sen rosterikauhan.
Kauhan halkaisija abut 11.5cm ja pituus on 21cm. Varsi on noin metrin pitkä. Kauhaan porattu 12mm reikiä ja muutama pienempikinKauhaosan mitat olisi vielä kiinnostaneet.
Varaudu siihen että saat porailla reilusti lisää reikiä. Itse tein vastaavanlaisen haponkestävästä, halkaisija 120mm ja "toisen kätinen" eli kauha on kuokkamaisessa asennossa. Helppo kauhoa yhdellä kädellä, tai tiedä sitten onko sen helpompi kuin tuokaan. Jokatapauksessa, olen joutunut kahteen kertaan poraamaan lisää reikiä. Tällä hetkellä reikien välillä maksimissaan n.5mm tavaraa ja tukkeutuu vähän väliä, reikiä porattu pohjaan ja sivuille 60mm korkeudelle asti pohjasta. Reiät on tuossa kyllä isommat, kuin omassa tekeleessä, joten voi toimiakin paremmin. Tuntuu vähän siltä että Suomen rannoilla esiintyy enemmän juurenpätkää, levää ym. höttöä, kuin valtamerissä, joten lapio on tietyillä rannoilla edelleen aika välttämätön.
Jees, hieman vaikeaa on tehdä kerralla juuri "oikeanlaista" scooppia kun en ole koskaan tuollaista päässyt vielä kokeilemaan. En edes usko että yksi versio toimii kaikilla rannoilla koska erilaisia ne kaikki rannat on. Esim isolla rannalla missä on todella hienoa hiekkaa niin tuo toiminee varmasti mutta kostean hiekan kanssa en tiedä. Eipä ne reiät voi hirveän isoja olla kun tulee kamat muuten läpiTuoma SS kirjoitti:Varaudu siihen että saat porailla reilusti lisää reikiä. Itse tein vastaavanlaisen haponkestävästä, halkaisija 120mm ja "toisen kätinen" eli kauha on kuokkamaisessa asennossa.
