Hietsun satoa

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Hietsun satoa

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Suuntasin tänään ranskanpullani hietsuun josta löytyi ensimmäisenä kännikaloja ja hullu mies joka keinui lasten keinussa ja huuti kurkku suorana jotain omituista :) Fiskarsin "kuokka" turvanani aloitin etsinnät. Muutaman tunnin kaiveltuani taskussa oli hieman yli 14€ hiluja + muutama vanhempi 50 penninen jne pieniä kolikoita. Ensimmäisen hopeakoruni löysin myös tänään mutta harmikseni se on hajonnut :( Ei mikään arvokas koru, Espritin 925 hopeatähti.

Ps: Pakko hommata sand scooppi, ei selkä kestä useamman tunnin kaivelua kenttälapiolla :)
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
mipe
Metallinetsijä
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Tammi 2007, 14:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mipe »

Kuulostaa aika normikeikalta hietsussa. Paitsi ei siellä ennen ole kukaan keinussa huutanut. Saitko muuten olla rauhassa, vai pyörikö ihmettelijöitä ympärillä? Erinomainen rantsu uusien löytöjen tekemiseen, mutta aikaa menee uteliaiden ihmettelyihin.

Onnittelut ekasta korusta. Minkälaisen scoopin meinaat laittaa?
ML Musketeer, Tesoro Vaquero
Ex: ML Sovereign Elite, Ace 250, CS 1220 XDP, CS 2MX
# Sormet savessa vuodesta 2004
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

No eipä ollut kuin pari ihmistä jotka kyselivät että mitä kaivelen :) Olin siellä klo 6.00-12.00 joten väkeä ei vielä ollut runsaasti. Villenkellosta kysyin että saako sand scooppeja mutta valitettavasti vastaukseksi tuli tarkalleen näin:

"Valitettavasti ei ole tarjolla, ollaan kyllä koitettu euroopasta hakea paikkaa josta niitä voitaisin ostaa, mutta vielä ei olla sellaista tukkua löydetty.".

Joten päätin sitten tehdä itse töissä moisen kapineen. Huomenissa valmis :)
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
mipe
Metallinetsijä
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Tammi 2007, 14:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mipe »

Laittele kuvia luomuksestasi, niin otan mallia. Pari testiversiota itsekin tehnyt, mutta tuli liian painavia.
ML Musketeer, Tesoro Vaquero
Ex: ML Sovereign Elite, Ace 250, CS 1220 XDP, CS 2MX
# Sormet savessa vuodesta 2004
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

En ehtinyt vielä maalaamaan enkä testaamaan scooppia mutta täällä http://koti.mbnet.fi/transam/sandscoop/ On pari kamerakännykällä otettua kuvaa.

Kauha osa on ruostumatonta 2mm terästä ja painaa 1.6 kiloa. Ei nyt ihan kevyt mutta ei liian painavakaan mielestäni. Tosin pitää käydä testaamassa rannalla ennen virallista päätöstä :)
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
joppe
Innostunut Etsijä
Viestit: 94
Liittynyt: 22 Touko 2007, 13:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja joppe »

McSeeker kirjoitti:En ehtinyt vielä maalaamaan enkä testaamaan scooppia mutta täällä http://koti.mbnet.fi/transam/sandscoop/ On pari kamerakännykällä otettua kuvaa.

Kauha osa on ruostumatonta 2mm terästä ja painaa 1.6 kiloa. Ei nyt ihan kevyt mutta ei liian painavakaan mielestäni. Tosin pitää käydä testaamassa rannalla ennen virallista päätöstä :)
Maalaaminen lienee turhaa. Ja kaikki osat rosteriksi, jos ei ole. Musta rauta ruostuttaa ajan kanssa myös sen rosterikauhan.

Kauhaosan mitat olisi vielä kiinnostaneet.

ps. Betonimiehen polvisuojat voisi olla hyvä varuste (ranta)kaiveluun. Polvet pysyisivät kuivina, eikä polvet kolhiutuisi tai tulisi haavoille niin helposti.
Joppe
Garrett Ace 250 (4"/6,5"x9"/9"x12")
Avatar
Panda
Site Admin
Viestit: 339
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 18:34

...

Viesti Kirjoittaja Panda »

Polvisuojat on olleet mielessa monta kertaa metsassa risujen seassa tonkiessa ja housutkin hommassa tahtoo karsia. Varmaan ihan terveellista polvet on suojata. Jos polvisuojien pitaminen tuntuu hullunkuriselta, niin tiettyja malleja saa katevasti piiloon housujen alle.

http://www.soimport.com/verkkokauppa/pr ... &g2=e6c866
C. Scope Newforce R1, Garrett Ace 250
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

joppe kirjoitti:Maalaaminen lienee turhaa. Ja kaikki osat rosteriksi, jos ei ole. Musta rauta ruostuttaa ajan kanssa myös sen rosterikauhan.
Eipä sattunut olemaan sopivan kokoista rosteriputkea varreksi sillä hetkellä kun tuota rupesin tekemään. Koko komeus on nyt maalattu Por-15 erikoismaalilla joten ei todellakaan ruostu. Kauhan hinta 5€ ( kauhaosan materiaalit hain romuttamolta ).
Kauhaosan mitat olisi vielä kiinnostaneet.
Kauhan halkaisija abut 11.5cm ja pituus on 21cm. Varsi on noin metrin pitkä. Kauhaan porattu 12mm reikiä ja muutama pienempikin :P
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
Tuoma SS
Metallinetsijä
Viestit: 249
Liittynyt: 14 Helmi 2007, 13:05
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Tuoma SS »

Varaudu siihen että saat porailla reilusti lisää reikiä. Itse tein vastaavanlaisen haponkestävästä, halkaisija 120mm ja "toisen kätinen" eli kauha on kuokkamaisessa asennossa. Helppo kauhoa yhdellä kädellä, tai tiedä sitten onko sen helpompi kuin tuokaan. Jokatapauksessa, olen joutunut kahteen kertaan poraamaan lisää reikiä. Tällä hetkellä reikien välillä maksimissaan n.5mm tavaraa ja tukkeutuu vähän väliä, reikiä porattu pohjaan ja sivuille 60mm korkeudelle asti pohjasta. Reiät on tuossa kyllä isommat, kuin omassa tekeleessä, joten voi toimiakin paremmin. Tuntuu vähän siltä että Suomen rannoilla esiintyy enemmän juurenpätkää, levää ym. höttöä, kuin valtamerissä, joten lapio on tietyillä rannoilla edelleen aika välttämätön.
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Tuoma SS kirjoitti:Varaudu siihen että saat porailla reilusti lisää reikiä. Itse tein vastaavanlaisen haponkestävästä, halkaisija 120mm ja "toisen kätinen" eli kauha on kuokkamaisessa asennossa.
Jees, hieman vaikeaa on tehdä kerralla juuri "oikeanlaista" scooppia kun en ole koskaan tuollaista päässyt vielä kokeilemaan. En edes usko että yksi versio toimii kaikilla rannoilla koska erilaisia ne kaikki rannat on. Esim isolla rannalla missä on todella hienoa hiekkaa niin tuo toiminee varmasti mutta kostean hiekan kanssa en tiedä. Eipä ne reiät voi hirveän isoja olla kun tulee kamat muuten läpi :D. On muutaman minuutin homma porata reiät isommaksi jos tarvetta tulee, lisäreikiäkin tarvittaessa saa väsättyä kyllä. Reikien koon päättelin siten että jos pienimmät kolikot pysyy sisällä niin sitten on ok :)
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Vastaa Viestiin