Uusi Xp etsin
- Leijona
- Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Erilaiset rautaesineet tosiaankin antavat erilaisia signaaleja. Etenkin padan palaset (niitä on muuten yllättävän paljon pelloissa)antavat jostakin syystä melko puhtaan signaalin vielä 40-45 cm. syvyydestä. Kyllähän GoldMaxx Powerin signaalista voi päätellä sen, että isompaa rautaahan siellä on, mutta ei voi aina olla kaivamattakaan, kun joskus on löytynyt todella hyviä rautaesineitäkin.
Alussa tuntui vaikealta, kun yhdellä pyyhkäisyllä kuului monta erilaista signaalia, mutta tosi nopeasti oppi erottamaan "hyvät" signaalit naulojen yms. aiheuttamista äänistä.
Hyvin usein roskaisessa (paljon nauloja) ympäristössä yhdellä pyyhkäisyllä (normaalilla nopeudella) kuuluu esim. 7 naulaa, ja välissä kuuluu yksi hyvä ääni, ja sormushan sieltä löytyi, eli erottelu ainakin toimii kuin unelma, enkä usko, että sitä on ainakaan huononnettu Deus:sa, pikemminkin päinvastoin.
Alussa tuntui vaikealta, kun yhdellä pyyhkäisyllä kuului monta erilaista signaalia, mutta tosi nopeasti oppi erottamaan "hyvät" signaalit naulojen yms. aiheuttamista äänistä.
Hyvin usein roskaisessa (paljon nauloja) ympäristössä yhdellä pyyhkäisyllä (normaalilla nopeudella) kuuluu esim. 7 naulaa, ja välissä kuuluu yksi hyvä ääni, ja sormushan sieltä löytyi, eli erottelu ainakin toimii kuin unelma, enkä usko, että sitä on ainakaan huononnettu Deus:sa, pikemminkin päinvastoin.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Ois mukava kuulla sulta Leijona lisääkin kokemuksia tuos GMP laitteesta. Se antais aika paljon neuvoa myös Deusin kuuntelemisen suhteen. Audiosignaaleiden ominaisuudet on ilmeisesti pyritty pitämään samana ja onhan siinä yksi perusohjelmistakin nimeltään GMP. Tuo eroittelunopeus on säädettävissäja nimenomaan GMP:en vertaavat. Olikohan niin että sen sai sitä hitaammaks ja jopa 5 kertaa nopeammaks. Suosittelivat kuitenkin että ei jatkuvasti muutelis tuota nopeutta koska myös kuullun signaalin kesto muuttuu eli menee vaikeeks aina muistaa millanen signaali mistäkin pitäis tulla. Ideana on että vois käyttää nopeampaa roskaisella alueella ja hitaampaa puhtaammalla jolloin kuulis helpommin syvemmät signaalit.
Sen kuvan olen saanut että deusin kehittelyssä on painotettu enemmän audiopalautetta kuin graaffista mikä on minun mielestä juuri oikein. Ihmisen korva on aina tarkempi kuin mikään mikropiiri/ohjelma.
Sen kuvan olen saanut että deusin kehittelyssä on painotettu enemmän audiopalautetta kuin graaffista mikä on minun mielestä juuri oikein. Ihmisen korva on aina tarkempi kuin mikään mikropiiri/ohjelma.
Kelan sisällä on kiinteästi asennettu kaikki tarvittavat komponentit eli akku,prosessori ja radiolähetin. Kelaan/muihin komponentteihin uuden akun vaihtaa tarvittaessa,joko valmistaja tai joku muu siihen koulutettu laitteiden huoltaja.Maverick kirjoitti:Onko kela kiinteästi elektroniikassa vai saako sen vaihdettua erikseen? käyttääkö kuulokelinkki bluetoothia vai jotain muuta? Jos olis tarvis käyttää toisia luureja.
Toistaiseksi ainut kela tuohon laitteeseen on vakio 9" dd kela,mutta sitten kun laitteeseen on saatavilla myös muita keloja,niin keloja vaihdellaan samalla tavalla kuin muihinkin etsimiin.
Kaikki 3 komponenttia kela,ohjauspaneeli ja kuulokkeet kommunikoivat keskenään radiosignaalin välityksellä,bluetooth olisi aivan liian hidas siihen käyttöön.
Ohjauspaneelissa on pieni kuulokeliitäntä normaaleille johdollisille kuulokkeille,jos langattomat kuulokkeet sattuvat menemään epäkuntoon kesken kaiken ja myös langattoman kuulokkeen ohjurin voi irroittaa,jolloin sankaosan voi ilmeisesti itse vaihtaa tarvittaessa uuteen.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
11" dd kela.(207,7e)
- Leijona
GMP:ssa naula antaa hyvin lyhyen ja hiukan "rusahtavan", signaalin tai kuten Google käännös Suomentaa: sylkee. Hieman isompi, esim. nuolenkärki (joka on tietysti parempaa/kovempaa materiaaliakin)antaa hieman pidemmän ja korkeamman äänen, mutta sekin katkaisee signaalin "kesken".
Vielä isommat rautaesineet antavat puhtaamman ja pidemmän signaalin, mutta uusinta pyyhkäisyllä asia "korjaantuu" eli sitten signaali alkaa pätkiä, josta sen tunnistaa raudaksi (näitä olen kaivanut silti tarkoituksella, enkä turhaan)
Sitten kun mennään "hyviin" materiaaleihin, niin signaali on aina puhdas, eikä minkäänlaista pätkimistä esiinny ja silloin kaivaminen onkin erittäin mielenkiintoista, kun tietää, että siellä on varmasti hyvä esine. Toki eri materiaalit aiheuttavat erilaisia ääniä, jopa erilaiset kolikot antavat erilaisia ääniä, esim. denga antaa erilaisen signaalin kuin kopeekka. Hylsy taas antaa muuten puhtaan, mutta epätasaisen, "kujertavan" signaalin, joita en sitten kaivakaan, kuin poikkeustapauksessa.
Nämä erisävyiset PUHTAAT signaalit kaivan aina, ja silloin on aina löytynyt hyviä kamiksia. Olen kyllä kaivanut alumiinisia pullonkorkkejakin, etenkin kierrekorkki antaa kirkkaan signaalin, ehkä kaikkein korkeimman äänen kaikista, ja se kyllä paljastaa senkin, mutta silti kaivan joskus "varmuudeksi".
Yllättävän nopeasti tietyt signaalit unohtuvat mielestä, ja siksi tulee tehtyä joskus muutaman päivän tauon jälkeen turhia monttuja, mutta kuntohan siinä kohenee kaivellessa.
Ainakin itse tykkään pelkästään äänien perusteella tapahtuvasta materiaalien tunnistamisesta, kun ei muustakaan ole kokemusta.
Tällaista tuli mieleen tälläkertaa
Vielä isommat rautaesineet antavat puhtaamman ja pidemmän signaalin, mutta uusinta pyyhkäisyllä asia "korjaantuu" eli sitten signaali alkaa pätkiä, josta sen tunnistaa raudaksi (näitä olen kaivanut silti tarkoituksella, enkä turhaan)
Sitten kun mennään "hyviin" materiaaleihin, niin signaali on aina puhdas, eikä minkäänlaista pätkimistä esiinny ja silloin kaivaminen onkin erittäin mielenkiintoista, kun tietää, että siellä on varmasti hyvä esine. Toki eri materiaalit aiheuttavat erilaisia ääniä, jopa erilaiset kolikot antavat erilaisia ääniä, esim. denga antaa erilaisen signaalin kuin kopeekka. Hylsy taas antaa muuten puhtaan, mutta epätasaisen, "kujertavan" signaalin, joita en sitten kaivakaan, kuin poikkeustapauksessa.
Nämä erisävyiset PUHTAAT signaalit kaivan aina, ja silloin on aina löytynyt hyviä kamiksia. Olen kyllä kaivanut alumiinisia pullonkorkkejakin, etenkin kierrekorkki antaa kirkkaan signaalin, ehkä kaikkein korkeimman äänen kaikista, ja se kyllä paljastaa senkin, mutta silti kaivan joskus "varmuudeksi".
Yllättävän nopeasti tietyt signaalit unohtuvat mielestä, ja siksi tulee tehtyä joskus muutaman päivän tauon jälkeen turhia monttuja, mutta kuntohan siinä kohenee kaivellessa.
Ainakin itse tykkään pelkästään äänien perusteella tapahtuvasta materiaalien tunnistamisesta, kun ei muustakaan ole kokemusta.
Tällaista tuli mieleen tälläkertaa
Viimeksi muokannut Leijona, 04 Marras 2009, 22:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ei kai siellä nyt kovin paljon dataa kulje jos signaalinkäsittely kerran tapahtuu jo kelan luona. Kelalta kuulokkeille äänisignaali ja satunnaisia ohjaussignaaleja toiseen suuntaan. Sama juttu kelan ja kauko-ohjaimen välillä. Eikö?
Sillä vaan meinasin tuota integroitua kelaa, että paljonkohan mahtaa maksaa ne tulevat vaihtokelat.
Sillä vaan meinasin tuota integroitua kelaa, että paljonkohan mahtaa maksaa ne tulevat vaihtokelat.
Vitae pars historia est.
Kyllä niiden komponenttien välillä ilmeisesti kulkee niin paljon dataa,ettei bluetoothin tiedonsiirron nopeus enää riitä metallinetsintä hommiin.Maverick kirjoitti:Ei kai siellä nyt kovin paljon dataa kulje jos signaalinkäsittely kerran tapahtuu jo kelan luona. Kelalta kuulokkeille äänisignaali ja satunnaisia ohjaussignaaleja toiseen suuntaan. Sama juttu kelan ja kauko-ohjaimen välillä. Eikö?
Tiedon siirrossa ei saa olla mitään viivettä,vaan piippauksen/tiedon siirron tulee olla välitön,siksi langattomissa metallinetsimessä/kuulokkeissa ei käytetä bluetoothia.
The most prominent advantage which Wifi has over Bluetooth is that Wifi operates at a much faster rate - of about 11mbps, whereas Bluetooth only operates at a much slower rate of around 720kbps.
Ei tietoa vaihtokelojen hinnasta,mutta tuskin ne maksaa sen enempää kuin muissakaan uber etsimissä.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
11" dd kela.(207,7e)
Menee ohi alkuperäisen aiheen, mutta pakko jatkaa bt asiaa. Tässä on kaksi eri asiaa nyt puheen alla. Toinen on signaalin viive eli latenssi ja toinen on kaistanleveys eli "nopeus".
Edellä oleva englanninkielinen lainaus käsitteli kaistanleveyttä. Tässä on kuitenkin ollut puhe viiveestä.
Annettujen ehtojen puitteissa bt edelleen toimisi. Jos langattomissa metallinilmaisimissa kerran ei käytetä bluetoothia niin siihen täytyy olla jokin toinen syy.
Edellä oleva englanninkielinen lainaus käsitteli kaistanleveyttä. Tässä on kuitenkin ollut puhe viiveestä.
Annettujen ehtojen puitteissa bt edelleen toimisi. Jos langattomissa metallinilmaisimissa kerran ei käytetä bluetoothia niin siihen täytyy olla jokin toinen syy.
Vitae pars historia est.
Ehkä siksi bluetoothia ei käytetä yleisesti metallinilmaisimissa,koska signaalissa on liikaa viivettä,eli kun laite ilmoittaa,että jotain on kelan alla,niin kela kerkeää hevon kuuseen asti ennen kuin piippaus kantautuu korville asti,mutta aivan sama minulle miten se menee,valmistajat varmaan ovat testailleet tämänkin jutun moneen kertaan ja todenneet radiosignaalin paremmuuden käytännössä.Maverick kirjoitti:Menee ohi alkuperäisen aiheen, mutta pakko jatkaa bt asiaa. Tässä on kaksi eri asiaa nyt puheen alla. Toinen on signaalin viive eli latenssi ja toinen on kaistanleveys eli "nopeus".
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
11" dd kela.(207,7e)
Itse olen testannut tuon bt yhteyden kuulokkeilla. Tilasin netistä bt kuulokkeet joissa oli lähetinosa mukana 3.5mm steroplugilla. Tässä tietokoneella ja mp3 soittimella ne menettelee mutta piipparilla ei ollenkaan. Minun kelan pyyhkäisynopeudella olin aina 20-40 cm ohi kohteesta ennenkuin kuulin sen. Koitappa siinä sitte löytää ikea kohta. Lisäksi signaalit eivät kuulostaneet aivan samalta kuin langallisilla. Itse en ole kokeillu mutta olen lukenut että FM taajuudella toimivat kuulokkeet olisivat ihan käyttökelpoiset. Deushan toimii 2,4 GHz:n alueella joka on paljo häiriöttömämpi (siis langattomuus).
Omista kokemuksista noista bt kuulokkeista vois lisätä myös sen että äänenlaatu kärsii myös esim. musiikin kuuntelussa. Jos olen oikein ymmärtänyt niin bt digitalisoi ja pakkaa lähetettävän signaalin ja purkaa sen sitten taas kuulokepäässä. Tästä kait johtuu viive ja laadun heikkeneminen. Jos laitetaan tämä MP3 soittimeen niin se tarkoittaa sitä että digitalisoitu ja pakattu musiikki puretaan analoogiseks jonka jälkeen nt taas digitalisoi sen ja pakkaa, lähettää ilmateitse jonka jälkeen se puretaan analoogiseks ja syötetään luureihin. Ihme ois jos ei nopeus/laatu kärsis.
Omista kokemuksista noista bt kuulokkeista vois lisätä myös sen että äänenlaatu kärsii myös esim. musiikin kuuntelussa. Jos olen oikein ymmärtänyt niin bt digitalisoi ja pakkaa lähetettävän signaalin ja purkaa sen sitten taas kuulokepäässä. Tästä kait johtuu viive ja laadun heikkeneminen. Jos laitetaan tämä MP3 soittimeen niin se tarkoittaa sitä että digitalisoitu ja pakattu musiikki puretaan analoogiseks jonka jälkeen nt taas digitalisoi sen ja pakkaa, lähettää ilmateitse jonka jälkeen se puretaan analoogiseks ja syötetään luureihin. Ihme ois jos ei nopeus/laatu kärsis.
Paljoakaan ei vielä löydy varsinkaan yksityikohtia. Parhaiten löytyy XP:n omilta sivuilta laitteen esittelystä ja ns. forumilta. Siksi ns. forumi koska toistaseks lähes kaikki kysymykset ja vastaukset on XP:n tekijän omia. Sinänsä aika hyvää tekstiä mutta odottelen kovasti käyttäjien kokemuksia.
http://www.xpmetaldetectors.com/xpforum ... um.php?f=7
http://www.xpmetaldetectors.com/xpforum ... um.php?f=7
Tanskalaisessa kaupassa ilmoitettu hinta on 12100 DKK eli noin 1630e päivän kurssin mukaan...
http://www.detektorshop.dk/product.asp?product=4452
http://www.detektorshop.dk/product.asp?product=4452
Vanhin raha: Erik XIV 8 ör klippe 1564
Vanhin metalliesine: eläinriipus 800-1050 jKr., soljen pala 1000 jKr.

Vanhin metalliesine: eläinriipus 800-1050 jKr., soljen pala 1000 jKr.

- Leijona
Täällä on pari XP DEUS testiä:
http://video.google.com/videosearch?hl= ... CBMQqwQwAA#
http://video.google.com/videosearch?hl= ... CBMQqwQwAA#
Täällä olis Deus hintaan 1250 €. http://metalodetektoriai.lt/en/XP.html
Mutta se on Liettuan hinta. Eli eiköhän sen Suomen hinta asetu johonkin 1300-1600 euron haarukkaan.
Deuksestä aika hyvä arvio/analyysi täältä:
http://www.findmall.com/read.php?18,1085935
Ekan sivun lopussa. Suurin kritiikki kohdistuu siihen, että laitteessa on 3 paikkaa missä tarvitaan virtaa.
Mutta se on Liettuan hinta. Eli eiköhän sen Suomen hinta asetu johonkin 1300-1600 euron haarukkaan.
Deuksestä aika hyvä arvio/analyysi täältä:
http://www.findmall.com/read.php?18,1085935
Ekan sivun lopussa. Suurin kritiikki kohdistuu siihen, että laitteessa on 3 paikkaa missä tarvitaan virtaa.
Fisher F4
C. Scope CS1MX
Vanhin kolikko: 5mk 1937
C. Scope CS1MX
Vanhin kolikko: 5mk 1937