MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Taurus
Kunniajäsen

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Taurus »

HunsVotti kirjoitti:
Taurus kirjoitti:Ei varmasti estä, mutta nyt viimein kun pelto on oikeasti rauhoitettu niin pistää varmasti harkitsemaan kaks kertaa. Jos oikein ymmärsin niin nuo rajat tulevat järkevöitymään tuossa syksyn mittaan.
Pelto on ollut OIKEASTI rauhoitettu jo vaikka kuinka kauan, eikös tästä infottu teitäkin kirjeitse? Ajattelitte siis jatkossakin olla välittämättä vuosikymmeniä peltoa vuokranneen mielipiteestä ja olla kunnioittamatta minun henkilökohtaisia ponnisteluja lupien saamiseksi? Olette te kyllä aikamoisia velikultia..
Eipä mulle ainakaan ole mitään tuollaisia kirjeitä tullut museolta, eikä portaalissakaan ole ollut mitään mainintaa vielä kahdenkaan vuoden jälkeen kuu-korun löytymisestä. Vasta viikkari löytöjemme jälkeen 24.4.2014 saimme Espoon museolta viestin että pelto tullaan rauhoittamaan ja etsinnät lopetettava. Kohde ilmestyi portaaliin 4.7.2014.

Pellon tarkempi rajaus suoritetaan metallinetsijöiden kanssa tulevana syksynä.
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
ilkkap
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Taurus kirjoitti:
HunsVotti kirjoitti:
Taurus kirjoitti:Ei varmasti estä, mutta nyt viimein kun pelto on oikeasti rauhoitettu niin pistää varmasti harkitsemaan kaks kertaa. Jos oikein ymmärsin niin nuo rajat tulevat järkevöitymään tuossa syksyn mittaan.
Pelto on ollut OIKEASTI rauhoitettu jo vaikka kuinka kauan, eikös tästä infottu teitäkin kirjeitse? Ajattelitte siis jatkossakin olla välittämättä vuosikymmeniä peltoa vuokranneen mielipiteestä ja olla kunnioittamatta minun henkilökohtaisia ponnisteluja lupien saamiseksi? Olette te kyllä aikamoisia velikultia..
Eipä mulle ainakaan ole mitään tuollaisia kirjeitä tullut museolta, eikä portaalissakaan ole ollut mitään mainintaa vielä kahdenkaan vuoden jälkeen kuu-korun löytymisestä. Vasta viikkari löytöjemme jälkeen 24.4.2014 saimme Espoon museolta viestin että pelto tullaan rauhoittamaan ja etsinnät lopetettava. Kohde ilmestyi portaaliin 4.7.2014.

Pellon tarkempi rajaus suoritetaan metallinetsijöiden kanssa tulevana syksynä.

Ei minunkaan mielestäni ollut kirjallisesti ilmoitettu. Mutta oli suullisesti ilmoitettu että pellolle ei saa mennä. Ei vaan pitänyt tuo kielto vaikka oli kaikkien tiedossa.
Wilhart
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Wilhart »

soo soo, isot pojat...Onhan tuossa rajatun alueen välittömässä läheisyydessä lääniä vaikka millä mitalla...Miten ne kaikki rojut tuohon peltoalueelle olisi osuneet :roll: Tien toisella puolellakin metsää...
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
DigDeep
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja DigDeep »

Wilhart kirjoitti:soo soo, isot pojat...Onhan tuossa rajatun alueen välittömässä läheisyydessä lääniä vaikka millä mitalla...Miten ne kaikki rojut tuohon peltoalueelle olisi osuneet :roll: Tien toisella puolellakin metsää...
Korkeuskäyrät näyttäisi olevan pykälää verran isommat tuolla metsässä ja etäisyys jokeen kasvaa. Siellä ei välttämättä ole viihdytty niin hyvin.
golden mask 5 (maksettu yhdessä erässä)
garrett pro-pointer
Wilhart
Raavas Tonkija

DigDeep kirjoitti:
Wilhart kirjoitti:soo soo, isot pojat...Onhan tuossa rajatun alueen välittömässä läheisyydessä lääniä vaikka millä mitalla...Miten ne kaikki rojut tuohon peltoalueelle olisi osuneet :roll: Tien toisella puolellakin metsää...
Korkeuskäyrät näyttäisi olevan pykälää verran isommat tuolla metsässä ja etäisyys jokeen kasvaa. Siellä ei välttämättä ole viihdytty niin hyvin.
Mutta liikuttu kumminkin vaikka ei asuttu olisikaan...Ja kätköjähän voi olla ihan missä vaan 8)
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Taurus
Kunniajäsen

Kaikki rautakautiset romppeet olivat yhdessä kohtaa peltoa pienellä alueella. Itse epäilen että siinä on ollut hauta joka tuhoutunut mahdollisesti pellon raivauksessa, koska jokainen esine oli enemmän tai vähemmän sulanut. Nuo metsätilkut on niin täynnä roskaa ettei siellä piippaile erkkikään :D
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
P.Aholainen
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Päivitetäänpäs omalta kohdalta tämä kun aikoinaan keskustelun avasin.
Eli vuodenvaihteessa sain mv:lta kaikkiin lähettämiini esineisiin vastauksen,vähän viiveellä mutta ymmärrän heitä kun löytöjä on paljon lähetetty.

Harrastus jatkuu ja löytöjä ilmoittelen mv:lle jos niitä kiinnostavia löytyy.
moderaattori
jarpat
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja jarpat »

Mites noin muuten, jos nyt on joku alue, joka on kielletty, eli kartalla löytyy punaista viivaa, niin voisiko museovirastolta kysymällä esim saada luvan ko. Paikkaan? Toki yhteistyössä sillai, että kaikki löydöt tuodaan myös julki. Vai onko ne kielletty ikuisiksi ajoiksi kaikilta..?
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
Wilhart
Raavas Tonkija

jarpat kirjoitti:Mites noin muuten, jos nyt on joku alue, joka on kielletty, eli kartalla löytyy punaista viivaa, niin voisiko museovirastolta kysymällä esim saada luvan ko. Paikkaan? Toki yhteistyössä sillai, että kaikki löydöt tuodaan myös julki. Vai onko ne kielletty ikuisiksi ajoiksi kaikilta..?
Mie olen vähän kysellytkin ja mielestäni hyvin perusteluin, mutta toistaiseksi ei ainakaan kertaakaan ole tärpännyt. Tapaukset olleet sellaisia, joissa suojelualueella ollut esim. festivaalitoimintaa ja olisin vaan pinnalta eurorahoja pojan kanssa keräillyt, mutta sekään ei ole sallittua. Toisaalta olen saanut pari kutsua arkeologien avuksi tutkimaan alueita, mutta ne ovat olleet aikataulullisesti tai etäisyyden vuoksi mahdottomia...Joten mitäpä tähän vastaisi muuta kuin, että kysymällä selviää :D
Haarukka
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Wilhart kirjoitti:Tapaukset olleet sellaisia, joissa suojelualueella ollut esim. festivaalitoimintaa ja olisin vaan pinnalta eurorahoja pojan kanssa keräillyt, mutta sekään ei ole sallittua.
Kuulostaa siltä että vastaaja ei ole oikein ymmärtänyt kysymystä ja kieltää kaiken varalta henkilökohtaisen vastuun välttääkseen.
Luulen että jos menet tuollaiselle alueelle paljastimen ja pienen meisselin kans eurokolikot pintanurmesta vääntelemään niin kukaan ei tule kieltämään. Jos tulee niin häipyy sitten...
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Taurus
Kunniajäsen

Jotkut tietää ja toiset ei. Siinähän tuo suullisten rauhoitusten ongelma on. Mulle ainakin selvisi vasta viime kesänä tuo kuu-korun tarkka löytöpaikka. Sitä ennen kaikki perustui vain pelkkiin arvailuihin. "Bembölen pellosta" kun on aika laaja käsite.

Jos pelto olisi rauhoitettu yhden keskiaikaisen löydön takia joka löytyi vuonna 2012 niin miksei sitä oltu merkattu karttaan vielä kahden vuoden jälkeenkään? Onko tähän kellään olemassa mitään järkevää vastausta?
Garrett AT Pro

jarpat
Metallinetsijä

Haarukka kirjoitti:
Wilhart kirjoitti:Tapaukset olleet sellaisia, joissa suojelualueella ollut esim. festivaalitoimintaa ja olisin vaan pinnalta eurorahoja pojan kanssa keräillyt, mutta sekään ei ole sallittua.
Kuulostaa siltä että vastaaja ei ole oikein ymmärtänyt kysymystä ja kieltää kaiken varalta henkilökohtaisen vastuun välttääkseen.
Luulen että jos menet tuollaiselle alueelle paljastimen ja pienen meisselin kans eurokolikot pintanurmesta vääntelemään niin kukaan ei tule kieltämään. Jos tulee niin häipyy sitten...
Kyllä minusta vastaaja ymmärsi. Eli on itsekin pyytänyt lupaa kielletylle alueelle nykytavaroiden etsintää varten, mutta lupia ei saa?

Tavallaan sitä hainkin, että onko kukaan saanut lupia hakemallakaan pääsyä punaviivatulle alueelle. Ja onko noille alueille virastolla joku suunnitelma, vai onko tarkoitus ainoastaan " pyhittää " alue lopuksi ikää - paitsi että grynderihän sitten aikanaan kuitenkin saa tehdä alueella mitä vaan..?
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
Wilhart
Raavas Tonkija

Haarukka kirjoitti:
Luotan, että artikulaationi riittää asian selvittämiseen niin puhelimitse kuin s-postillakin. Paikallinen museohenkilö olisi luvan myöntänyt, mutta kehotti ottamaan esimieheensä yhteyttä Savonlinnaan. Savonlinnan tyyppikin olisi myöntänyt, mutta pyysi vielä varmistamaan esimieheltään Helsingistä. Siihen se sitten pysähtyi. Henkilö vielä kehtasi kyseenalaistaa rahukan löytymisen :evil: ...Mie siihen tuumasin, että kun alkaa edellinen festaripaikka olla jo tyhjänlainen ja velimiehen kanssa nostettu siitä yhteensä n. 1500€...Ukko oli hiljaa. En kai mie nyt eurojahtiin lähde huvikseni...On se korkkien ja pull tabien kiertely sen verran korvaasärkevää hommaa, että palkka työtä myöten :D

No sitten mentiin itse asiaan ja hänen huoliinsa muista mahdollisista löydöistä. Mie kyllä hyvin selvästi kerroin, että pysyn max. kahdessa sentissä (juurikerroksessa), koska sen syvemmällä ei juurikaan euroja ole ja lupasin toimittaa mahdolliset vanhemmat löydöt eteenpäin jos niitä pinnasta nousee. Ukko alkoi inttää, että mistä minä ne sitten tunnistan. No minä nyt kerroin niin kuin asia on, että ei kaikkea voi maallikko tunnistaakaan, mutta kyllä minä rahat ja yleisimmät korun tunnen tuhannenkin vuoden takaa. Lopuksi hän vaan tuumasi, että lupaa ei tule, koska voin joutua ongelmiin poliisin kanssa jne.

Kyllä tässä maassa pitäisi vielä miehen sanaan luottaa, jos soittelee useammat henkilöt läpi lupia kysellen. Jos mie sanon kaivavani jossain euroja, niin mie kaivan euroja. Jossain muualla saatan heittäytyä historiankin puolelle, mutta siihen en hitto vieköön rauhoitusalueita tarvitse.
jarpat
Metallinetsijä

Just.
Mulla ois tossa kilsan päässä omakotitontin kokoinen niitty, joka on punattua aluetta. Kai se pitäis kysyä ja kuulla tuomio - enhän mä siis toki ilman lupia ole menossakaan, mutta jos ei lupaa saa, niin mihin ne sitä säästelee..?
brosse
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja brosse »

Museovirasto myöntää kyllä lupia muinaisjäännöksen tutkimiseen, mutta tutkimusluvan saamisen perusedellytyksenä on, että kenttätyöstä vastaa arkeologikoulutuksen saanut henkilö. Hakijan on huolehdittava siitä, että tutkimuksiin on varattu riittävät voimavarat ja resurssit.

Lukekaapas täältä:
http://www.nba.fi/fi/kulttuuriymparisto ... kimusluvat

ja näinkin voi käydä:

http://yle.fi/uutiset/museovirastolle_m ... ta/5289007
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks

Kuva
Mikap
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Mikap »

Wilhart kirjoitti:
Haarukka kirjoitti:
Luotan, että artikulaationi riittää asian selvittämiseen niin puhelimitse kuin s-postillakin. Paikallinen museohenkilö olisi luvan myöntänyt, mutta kehotti ottamaan esimieheensä yhteyttä Savonlinnaan. Savonlinnan tyyppikin olisi myöntänyt, mutta pyysi vielä varmistamaan esimieheltään Helsingistä. Siihen se sitten pysähtyi. Henkilö vielä kehtasi kyseenalaistaa rahukan löytymisen :evil: ...Mie siihen tuumasin, että kun alkaa edellinen festaripaikka olla jo tyhjänlainen ja velimiehen kanssa nostettu siitä yhteensä n. 1500€...Ukko oli hiljaa. En kai mie nyt eurojahtiin lähde huvikseni...On se korkkien ja pull tabien kiertely sen verran korvaasärkevää hommaa, että palkka työtä myöten :D

No sitten mentiin itse asiaan ja hänen huoliinsa muista mahdollisista löydöistä. Mie kyllä hyvin selvästi kerroin, että pysyn max. kahdessa sentissä (juurikerroksessa), koska sen syvemmällä ei juurikaan euroja ole ja lupasin toimittaa mahdolliset vanhemmat löydöt eteenpäin jos niitä pinnasta nousee. Ukko alkoi inttää, että mistä minä ne sitten tunnistan. No minä nyt kerroin niin kuin asia on, että ei kaikkea voi maallikko tunnistaakaan, mutta kyllä minä rahat ja yleisimmät korun tunnen tuhannenkin vuoden takaa. Lopuksi hän vaan tuumasi, että lupaa ei tule, koska voin joutua ongelmiin poliisin kanssa jne.

Kyllä tässä maassa pitäisi vielä miehen sanaan luottaa, jos soittelee useammat henkilöt läpi lupia kysellen. Jos mie sanon kaivavani jossain euroja, niin mie kaivan euroja. Jossain muualla saatan heittäytyä historiankin puolelle, mutta siihen en hitto vieköön rauhoitusalueita tarvitse.
Kyseessä on Kenkäveron pellot Mikkelissä. Pelloilla ennen festivaalia on tehty kartoitusta museoviraston taholta. Alue on suojeltu ja tutkittu sekä festari käyttöön hyväksytty. Se miksi sinne sitten pitäisi päästää ketään keräämään kolikoita, sitä minä en ymmärrä.
Wilhart
Raavas Tonkija

Kyseessä on Kenkäveron pellot Mikkelissä. Pelloilla ennen festivaalia on tehty kartoitusta museoviraston taholta. Alue on suojeltu ja tutkittu sekä festari käyttöön hyväksytty. Se miksi sinne sitten pitäisi päästää ketään keräämään kolikoita, sitä minä en ymmärrä.[/quote]

No miksi ei voi hyväksyä? Käy katsomassa sitä aluetta, kuinka muinaishistoriallisesti tärkeää maa-ainesta on läjitetty rampin viereen alueelta, jonne lava tehtiin...Kumpihan tekee isommin vahinkoa: minä kukkalapiolla vai kaivinkone?

Jos se on tutkittu ja varmasti käyttöön soveltuvaksi todettu, niin miksi minä en saa sieltä rahaa ja roskaa kerätä?
Mikap
Metallinetsijä

Siksi koska siellä on tehty hyvin tarkat tutkimukset alueille jossa maan siirtoja tehty. Tutki niitä kasoja jos kovasti kiehtoo. Mutta kysy lupa ensin.
Wilhart
Raavas Tonkija

Mie kuule Mikap pyydän aina luvat ensin, siitä ei ole pelkoa. Minua ei kiinnosta Kenkäveron pelloilta mikään vuoden 1999 jälkeen tehty. Onko se jotenkin vaikea ymmärtää?
Mikap
Metallinetsijä

Wilhart kirjoitti:Mie kuule Mikap pyydän aina luvat ensin, siitä ei ole pelkoa. Minua ei kiinnosta Kenkäveron pelloilta mikään vuoden 1999 jälkeen tehty. Onko se jotenkin vaikea ymmärtää?
Niin.
Wilhart
Raavas Tonkija

Mikap kirjoitti:
Wilhart kirjoitti:Mie kuule Mikap pyydän aina luvat ensin, siitä ei ole pelkoa. Minua ei kiinnosta Kenkäveron pelloilta mikään vuoden 1999 jälkeen tehty. Onko se jotenkin vaikea ymmärtää?
Niin.
No eikö tämä juuri paljasta aikeeni vain modernin aineksen poistamiseen, mitä sinne tullaan kantamaan vuosia? Keskustele, äläkä "niinittele"...Mitä pahaa siinä, että rahaa kerätään kulutukseen ja roskaa kierrätykseen?
Mikap
Metallinetsijä

Wilhart kirjoitti:
Mikap kirjoitti:
Niin.
No eikö tämä juuri paljasta aikeeni vain modernin aineksen poistamiseen, mitä sinne tullaan kantamaan vuosia? Keskustele, äläkä "niinittele"...Mitä pahaa siinä, että rahaa kerätään kulutukseen ja roskaa kierrätykseen?
Ehkäpä löydät sopivamman paikan kerätä rahaa kulutukseen ja kierrätykseen. Kurkkaappa sinne napaasi myös, ja vilkaise sitten sivuille.
P.Aholainen
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Nooonniiiinn poijjaat rauhotutaanpas ettei mene tappeluksi. :lol: :lol:
moderaattori
Wilhart
Raavas Tonkija

[

No eikö tämä juuri paljasta aikeeni vain modernin aineksen poistamiseen, mitä sinne tullaan kantamaan vuosia? Keskustele, äläkä "niinittele"...Mitä pahaa siinä, että rahaa kerätään kulutukseen ja roskaa kierrätykseen?[/quote]

Ehkäpä löydät sopivamman paikan kerätä rahaa kulutukseen ja kierrätykseen. Kurkkaappa sinne napaasi myös, ja vilkaise sitten sivuille.[/quote]

Elikkä siis muinaismuistoalue sopii miljoonien eurojen tekemiseen, mutta ei muutamisen satojen eurojen? Salli mun nauraa :lol: No joo, poissa olen pysynyt ja pysynkin. Näillä sivuilla kuules keskustellaan metallinetsinnästä yleisesti ja se sallii spekuloinnin linjausten suhteen. Minä noudatan lakia, mutta en välttämättä niele sitä purematta. Nyt se moderni roska painuu sinne kulttuurikerrokseen ja rikastaa sinun kulttuuria noin tuhannen vuoden päästä. Jep.

Toin vaan esiin sen huvittavan tosiasian, että festarit rakennetaan nostureiden, kurottajien ja rekkojen voimin, juhlitaan kymmenien tuhansien ihmisten johdosta, puretaan samojen koneiden voimin ja sitten...Roskien ja kolikoiden kerääminen on kielletty...Mun mielestä tässä on pieni epäkohta, mutta eihän se mitään meinaa, kun on virallinen linjaus kyseessä.

Mikä on sopivampi paikka kerätä kolikoita ja roskaa, kuin sellainen minne niitä kertyy runsain määrin?
Wilhart
Raavas Tonkija

P.Aholainen kirjoitti:Nooonniiiinn poijjaat rauhotutaanpas ettei mene tappeluksi. :lol: :lol:
Pahoittelen, ennätin julkaista ennen kirjoitustasi. Päätän juttuni tähän tältä osin.
Vastaa Viestiin