MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Kyllä, pellosta mä puhuinkin. Vasemmalla ei ole käyneet muut kaivelemassa kuin kaivinkoneet. Vasen alareuna *vink vink* :D
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Kultaseppä
Raavas Tonkija
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Loka 2011, 12:12
Paikkakunta: Itä-Uusimaa – Kymenlaakso

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Taurus kirjoitti:Onkos tuosta muuten mitään tutkimusta olemassa että maasta nostetut 500-1000 vuotta vanhat esineet esim. pronssi, kupari, hopea, kulta, lyijy, tina ym. alkavat pilaantua? Kuinka nopeasti ja millä tavalla? Rauta on varmaan sellainen matsku mikä alkaa nopeasti murenemaan kuivuessaan, mutta aika harva piippari loppujen lopuksia rautaa ottaa ylös.

Mulla on varmaan itsellä melkein kaikkia mahdollisia metalleja 3,5 vuoden takaa löydettynä ja ainoa matsku mikä on alkanut muuttamaan olomuotoaan on rauta.
Lyön vetoa, että muutoksia on tapahtunut, mutta ne näkyy vain mikroskoopilla. Nopeuskäyriä hajoamiselle ei kai voi esittää, mutta aine yhtyy happeen vääjäämättä. Sen vähän, mitä olen livenä nähnyt, rautakautiset pronssiesineet voivat olla erittäin heikossa hapessa ja hajota muutamassa tunnissa sellaiseen kuntoon, etteivät konservaattori voi tehdä enää mitään. Esine voi ulkoisesti näyttää jopa "uuden veroiselta", mutta muotoa saattaa pitää koossa vain uloin patinakerros ja kun esine esim. kaivettaessa vaurioituu, se voi kuivana murentua oksidijauhoksi pienimmästäkin hipaisusta.

Olen nähnyt vain kaksi viikinkiaikaista tinalejeerinki esinettä, joista toinen oli "loppuun palanut", eli metallista tinaa ei enää ollut jäljellä. Toisessakin 800-lukulaiseksi arvioidussa oli jäljellä vain metallinen ydin.
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Kultaseppä kirjoitti:
Taurus kirjoitti:Onkos tuosta muuten mitään tutkimusta olemassa että maasta nostetut 500-1000 vuotta vanhat esineet esim. pronssi, kupari, hopea, kulta, lyijy, tina ym. alkavat pilaantua? Kuinka nopeasti ja millä tavalla? Rauta on varmaan sellainen matsku mikä alkaa nopeasti murenemaan kuivuessaan, mutta aika harva piippari loppujen lopuksia rautaa ottaa ylös.

Mulla on varmaan itsellä melkein kaikkia mahdollisia metalleja 3,5 vuoden takaa löydettynä ja ainoa matsku mikä on alkanut muuttamaan olomuotoaan on rauta.
Lyön vetoa, että muutoksia on tapahtunut, mutta ne näkyy vain mikroskoopilla. Nopeuskäyriä hajoamiselle ei kai voi esittää, mutta aine yhtyy happeen vääjäämättä. Sen vähän, mitä olen livenä nähnyt, rautakautiset pronssiesineet voivat olla erittäin heikossa hapessa ja hajota muutamassa tunnissa sellaiseen kuntoon, etteivät konservaattori voi tehdä enää mitään. Esine voi ulkoisesti näyttää jopa "uuden veroiselta", mutta muotoa saattaa pitää koossa vain uloin patinakerros ja kun esine esim. kaivettaessa vaurioituu, se voi kuivana murentua oksidijauhoksi pienimmästäkin hipaisusta.

Olen nähnyt vain kaksi viikinkiaikaista tinalejeerinki esinettä, joista toinen oli "loppuun palanut", eli metallista tinaa ei enää ollut jäljellä. Toisessakin 800-lukulaiseksi arvioidussa oli jäljellä vain metallinen ydin.
Eikös Vrouw Mariassa olleet sinkkiharkot? olleet vain oksidikuoria?
Hiittisten kaivauksilta löytyi yksi uniikki rintaneula, joka oli muistaakseni pelkkää oksidia ja luulenpa että jäljellä on vain kuvat.
Myöskin Espon museon arkeologi sanoi että pronssi yms tulee konservoida etteivät aikaa myöden tuhoudu.
Kultaseppä
Raavas Tonkija
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Loka 2011, 12:12
Paikkakunta: Itä-Uusimaa – Kymenlaakso

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Aivan varmasti kuohu on käynyt merivedessä, varsinkin kanuunan tms. rautatavaran yhteydessä. Aikoinaan 70-luvulla teräspurkkarista liukeni Zn anodit parissa kesässä.
Joo, vain nopeat toimenpiteet, stabilointi ja suojaus voivat pelastaa esineen ainakin jos puhutaan rautakaudesta. Valitettavasti osasta jää jäljelle vain kuvat, mutta parempi
sekin kuin ei mitään...
Avatar
V1
Raavas Tonkija
Viestit: 838
Liittynyt: 24 Elo 2013, 19:34
Paikkakunta: Pohjois-Savo Vieremä

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja V1 »

Kultaseppä kirjoitti:Valitettavasti osasta jää jäljelle vain kuvat, mutta parempi
sekin kuin ei mitään...
Siinäpä on piippailijoille haastetta lopputalveksi kun kuvataan ja kirjataan löydöt.
Pitäisi kuvata aarteet heti löytöpaikassa niin jäisi samalla koordinaatit talteen :!:
Avatar
Niksu
Kunniajäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 25 Maalis 2014, 08:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Siinäpä on piippailijoille haastetta lopputalveksi kun kuvataan ja kirjataan löydöt.
Pitäisi kuvata aarteet heti löytöpaikassa niin jäisi samalla koordinaatit talteen :!:
Esimerkiksi DigMate on ihan näppärä puhelinapuohjelma tuohon em. työhön. Mielestäni ohjelman suurin puute on se, että siitä ei saa tietoja ulos. Suuremman kohteen tietoja löytöineen olisi mukavampi tarkastella tietokoneella.

"Maaperää ei tule kaivella kohteella, jonka epäillään olevan muinaisjäännös. Tällaisia kohteita ovat esimerkiksi
maastossa näkyvät vanhat asuinpaikat tai vanhojen karttojen perusteella jäljitetyt asuin- ja toimintapaikat.
Jos haluaa etsiä tällaisella paikalla metallia, on ensin hyvä ottaa yhteyttä Museovirastoon tai maakuntamuseoon."

Onneksi oma kotipaikka on vielä turvallista maastoa piippailuun. Tila on lohkottu vasta 1925 ja kaikissa vanhoissa kartoissa, joita olen selaillut, niin alue on valkoista aluetta tai metsää. Ja kun on isän ja äidin lupa kaiveluun, niin kyllä kelpaa kaivella 1920-lukua nuorempia kolikoita. Ei tarvitse vaivata museovirastoa löydöillä. :D

Se olisikin yllätys jos sieltä nousisi jotain pronssi- tai rautakautista esineistöä.
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Hata
Metallinetsijä
Viestit: 115
Liittynyt: 09 Kesä 2014, 01:29

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Hata »

"Maaperää ei tule kaivella kohteella, jonka epäillään olevan muinaisjäännös. Tällaisia kohteita ovat esimerkiksi
maastossa näkyvät vanhat asuinpaikat tai vanhojen karttojen perusteella jäljitetyt asuin- ja toimintapaikat.
Jos haluaa etsiä tällaisella paikalla metallia, on ensin hyvä ottaa yhteyttä Museovirastoon tai maakuntamuseoon."

Täyttä hölynpölyä. Tuolla periaatteella ei kohta ole mitään paikkaa missä voisi piippailla.
Garrett At Pro
Garrett Pro Pointer
Vanhin raha: 1/4 dirhem 800-1050 luvulta
Raato
Metallinetsijä
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 00:32

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Raato »

Tätä se julkisuus tälle harrastukselle sitten teki... byrokraatit väänsivät kunnon paskapökäleen ohjeistukseksi.
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Raato kirjoitti:Tätä se julkisuus tälle harrastukselle sitten teki... byrokraatit väänsivät kunnon paskapökäleen ohjeistukseksi.
Löytöjen julki tuominen tai piilottelu. Kumpi sitten on pahempi tai parempi vaihtoehto? Kummastakin varmasti löytyy hyvät ja huonot puolensa, mutta itse en henkilökohtaisesti ymmärrä sellaista että etsitään historiallisia esineitä jotka sitten salataan muilta. Tieto jää korkeintaan museon ja löytäjän väliseksi. Yhteistä historiaa tässä kuitenkin kaivetaan esille ja kaikilla pitäisi olla oikeus tietää.
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
Serafiina
Raavas Tonkija
Viestit: 901
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi ja Stadi

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Niksu kirjoitti:
Siinäpä on piippailijoille haastetta lopputalveksi kun kuvataan ja kirjataan löydöt.
Pitäisi kuvata aarteet heti löytöpaikassa niin jäisi samalla koordinaatit talteen :!:
Esimerkiksi DigMate on ihan näppärä puhelinapuohjelma tuohon em. työhön. Mielestäni ohjelman suurin puute on se, että siitä ei saa tietoja ulos. Suuremman kohteen tietoja löytöineen olisi mukavampi tarkastella tietokoneella.

"Maaperää ei tule kaivella kohteella, jonka epäillään olevan muinaisjäännös. Tällaisia kohteita ovat esimerkiksi
maastossa näkyvät vanhat asuinpaikat tai vanhojen karttojen perusteella jäljitetyt asuin- ja toimintapaikat.
Jos haluaa etsiä tällaisella paikalla metallia, on ensin hyvä ottaa yhteyttä Museovirastoon tai maakuntamuseoon."

Onneksi oma kotipaikka on vielä turvallista maastoa piippailuun. Tila on lohkottu vasta 1925 ja kaikissa vanhoissa kartoissa, joita olen selaillut, niin alue on valkoista aluetta tai metsää. Ja kun on isän ja äidin lupa kaiveluun, niin kyllä kelpaa kaivella 1920-lukua nuorempia kolikoita. Ei tarvitse vaivata museovirastoa löydöillä. :D

Se olisikin yllätys jos sieltä nousisi jotain pronssi- tai rautakautista esineistöä.

Minä papanat nakkaan tuosta ohjeistuksesta. Vanhusten lupa riittää omilla mailla. Jos kaikki yli satavuotiaat alueet ovat muka kaivuukiellossa niin kieltäjät saavat minun puolesta heittää voltin.
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Isotumppi
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Joulu 2013, 10:24

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Isotumppi »

Taidan myös irtisanoutua kaikista kielloista kaudesta 2015 lähtien.. :roll:
Aion KAIVELLA missä ja mitä huvittaa omatuntoni mukaan ja lupa maanomistajalta riittää ainakin minulle.. 8)

tt# Tumppi
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3372
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Minä taas jätän jatkossakin historialliset kohteet muille. Paremmassa tallessa ne vanhat napit ja soljet maassa on ku mun laatikoissa.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Harakka
Metallinetsijä
Viestit: 195
Liittynyt: 18 Marras 2012, 14:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Harakka »

"Muinaisjäännösalueiden välittömässä läheisyydessä ei ole suositeltavaa kaivaa maaperää, sillä muinaisjäännöksen rajat tiedetään harvoin aivan tarkasti. Rauhoitetun muinaisjäännöksen lähettyvillä, alle 200 metrin etäisyydellä kohteesta kaivamista ei sen vuoksi suositella"

Minä ainakin jätän muinaisjäännösten suoja-alueisiin kymmenien metrien "oman suoja-alueen" mutta tuo 200 metrin suositus on aivan järjetön, eihän Seinäjoella saisi kaivella Sahalammen uimarannallakaan.
"Yellow iron makes white men go crazy"
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Harakka kirjoitti:"Muinaisjäännösalueiden välittömässä läheisyydessä ei ole suositeltavaa kaivaa maaperää, sillä muinaisjäännöksen rajat tiedetään harvoin aivan tarkasti. Rauhoitetun muinaisjäännöksen lähettyvillä, alle 200 metrin etäisyydellä kohteesta kaivamista ei sen vuoksi suositella"

Minä ainakin jätän muinaisjäännösten suoja-alueisiin kymmenien metrien "oman suoja-alueen" mutta tuo 200 metrin suositus on aivan järjetön, eihän Seinäjoella saisi kaivella Sahalammen uimarannallakaan.
Riippuu myös vähän paikasta ja muinaisjäännöksen luonteesta. Jos etsinnän kohteena on esim. pelto ja pellonreunalla kukkulan päällä muinaisjäännökseksi merkattu röykkiö, niin tuo 200 metrin raja tuntuu aika hurjalta. Kaikista järkevintä olisi jos kaikki kohteet rajattaisiin portaaliin suojarajoineen kaikkineen.
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Taurus kirjoitti:
Harakka kirjoitti:"Muinaisjäännösalueiden välittömässä läheisyydessä ei ole suositeltavaa kaivaa maaperää, sillä muinaisjäännöksen rajat tiedetään harvoin aivan tarkasti. Rauhoitetun muinaisjäännöksen lähettyvillä, alle 200 metrin etäisyydellä kohteesta kaivamista ei sen vuoksi suositella"

Minä ainakin jätän muinaisjäännösten suoja-alueisiin kymmenien metrien "oman suoja-alueen" mutta tuo 200 metrin suositus on aivan järjetön, eihän Seinäjoella saisi kaivella Sahalammen uimarannallakaan.
Riippuu myös vähän paikasta ja muinaisjäännöksen luonteesta. Jos etsinnän kohteena on esim. pelto ja pellonreunalla kukkulan päällä muinaisjäännökseksi merkattu röykkiö, niin tuo 200 metrin raja tuntuu aika hurjalta. Kaikista järkevintä olisi jos kaikki kohteet rajattaisiin portaaliin suojarajoineen kaikkineen.

Kerrankin olen Tauruksen kanssa täysin samaa mieltä.
Sig
Raavas Tonkija
Viestit: 524
Liittynyt: 16 Maalis 2008, 22:44

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Sig »

ilkkap kirjoitti:Kerrankin olen Tauruksen kanssa täysin samaa mieltä.
:mrgreen:
Minelab Excalibur II, Underwater robot ROW, underwater cameras, fishing magnets etc..
Avatar
Serafiina
Raavas Tonkija
Viestit: 901
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi ja Stadi

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Suosittelu on pelkkä ehdotus eikä siten velvoita mihinkään.
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Raato
Metallinetsijä
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 00:32

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Raato »

Taurus kirjoitti:
Raato kirjoitti:Tätä se julkisuus tälle harrastukselle sitten teki... byrokraatit väänsivät kunnon paskapökäleen ohjeistukseksi.
Löytöjen julki tuominen tai piilottelu. Kumpi sitten on pahempi tai parempi vaihtoehto? Kummastakin varmasti löytyy hyvät ja huonot puolensa, mutta itse en henkilökohtaisesti ymmärrä sellaista että etsitään historiallisia esineitä jotka sitten salataan muilta. Tieto jää korkeintaan museon ja löytäjän väliseksi. Yhteistä historiaa tässä kuitenkin kaivetaan esille ja kaikilla pitäisi olla oikeus tietää.
Jep, onhan se hyvä kansalaisten tietää. V******taa vaan kun tämän touhun julkisuuden vanavedessä on melkein joka torpassa kohta piippari ja museoviraston ripulointi on muunmuassa sen seurausta kun asioista tietämättömät menee kaivelemaan minne sattuu.

Onhan se niin että en tota uutta veivausta noudata, mulle on ollut parasta tässä touhussa se kun on oma rauha, ja keskellä metsää fiilistely jollain unohdetulla rauniolla.

mode edit: kirosana oli lipsahtanut kirjoittajalta t:P.Aholainen :D
Cockle
Innostunut Etsijä
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Loka 2011, 00:45

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Cockle »

Serafiina kirjoitti:Suosittelu on pelkkä ehdotus eikä siten velvoita mihinkään.
Erittäin hyvin kiteytetty asia yhteen lauseeseen.

Käyttäkäämme siis sitä kokeneempien etsijöiden useasti peräänkuuluttamaa maalaisjärkeä. Ei jaksaisi enää jauhaa ties moneenko kertaan, mikä on ero kynnetyllä (kyntösyvyys suurimmillaan noin 30 cm ja nykyään multavuus huomioiden 18-22 cm) ja kyntämättömällä maalla rauhoitustarpeen suhteen.
JL
Metallinetsijä
Viestit: 116
Liittynyt: 11 Kesä 2013, 15:33

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja JL »

Cockle kirjoitti:
Serafiina kirjoitti:Suosittelu on pelkkä ehdotus eikä siten velvoita mihinkään.
Erittäin hyvin kiteytetty asia yhteen lauseeseen.

Käyttäkäämme siis sitä kokeneempien etsijöiden useasti peräänkuuluttamaa maalaisjärkeä. Ei jaksaisi enää jauhaa ties moneenko kertaan, mikä on ero kynnetyllä (kyntösyvyys suurimmillaan noin 30 cm ja nykyään multavuus huomioiden 18-22 cm) ja kyntämättömällä maalla rauhoitustarpeen suhteen.
Näinhän se menee. Suositella voi vaikka mitä, mutta niin kauan kuin laki ei velvota johonkin, niin maalaisjärki on ihan hyvä ohjekirja.
Wilhart
Raavas Tonkija
Viestit: 624
Liittynyt: 15 Syys 2013, 02:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Wilhart »

DigDeep kirjoitti:Paikkoja menee nykyään ilman metallinetsintää kaivelukieltoon ja paikka laitetaan rekisteriin uudeksi mahdolliseksi muinaisjäännökseksi melko helpolla.
Kysyin eräästä paikasta museovirastolta, että voiko siellä harrastaa vaikka paikalla on ollut torppa 1700-luvun kartan mukaan. He tutkivat vanhoja karttoja, alue laitettiin rekisteriin uudeksi mahdolliseksi muinaisjäännökseksi ja totesivat, että alueella +200m ei tulisi kaivella maata. Samalla onnittelivat uudesta mahdollisesta muinaisjäännöksen löytämisestä ja siitä kun olin karttoja tutkimalla löytänyt sen.. :mrgreen:
Sori, mutta tähän on pakko laittaa: "kikkelis kokkelis, mitäs kysyit". Eikö pelkkä maanomistajan lupa riittänyt :roll:

Onnittelut tietysti ansiokkaasta karttatyöstä. Se ei tosin voita kolikoiden nostamista maaperästä, vaikka ehkä näin talvella auttaa pahimpaan tuskaan :lol:
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Avatar
DigDeep
Metallinetsijä
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Kesä 2012, 14:29

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja DigDeep »

Wilhart kirjoitti:
DigDeep kirjoitti:Paikkoja menee nykyään ilman metallinetsintää kaivelukieltoon ja paikka laitetaan rekisteriin uudeksi mahdolliseksi muinaisjäännökseksi melko helpolla.
Kysyin eräästä paikasta museovirastolta, että voiko siellä harrastaa vaikka paikalla on ollut torppa 1700-luvun kartan mukaan. He tutkivat vanhoja karttoja, alue laitettiin rekisteriin uudeksi mahdolliseksi muinaisjäännökseksi ja totesivat, että alueella +200m ei tulisi kaivella maata. Samalla onnittelivat uudesta mahdollisesta muinaisjäännöksen löytämisestä ja siitä kun olin karttoja tutkimalla löytänyt sen.. :mrgreen:
Sori, mutta tähän on pakko laittaa: "kikkelis kokkelis, mitäs kysyit". Eikö pelkkä maanomistajan lupa riittänyt :roll:

Onnittelut tietysti ansiokkaasta karttatyöstä. Se ei tosin voita kolikoiden nostamista maaperästä, vaikka ehkä näin talvella auttaa pahimpaan tuskaan :lol:
Jotkut koittaa ihan oikeasti noudattaa museoviraston ohjeita, vaikka ne eivät laki olisikaan. En mä olisi jaksanut alkaa vääntämään museoviraston kanssa jos olisin kaivanut tuolta rautakautista. Huonolla tuurilla olisi tullut huonoa fiidpäkkiä ja mahdollisesti mainetta, mikä voi olla huono jos tahtoo vielä harrastaa paikkakunnnalla metallinetsintää. Kyllä täällä noita paikkoja riittää :)
golden mask 5 (maksettu yhdessä erässä)
garrett pro-pointer
Avatar
HunsVotti
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Elo 2010, 11:36

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja HunsVotti »

Taurus kirjoitti: Pellon aivan itäpäästä löytyi kolme rautakautista esinettä suunnilleen samasta kohtaa. Ehdotettu museolle etteivät rauhoittaisi peltoa kokonaan vaan piippailua saisi jatkaa pellon kolmella muulla saralla ja lopettaisimme heti jos löytyisi lisää rautakautta. Seuraavana päivänä pelto oli rajattu näyttäen tältä.

Kuva

Ai ai ai, mitä oiken valitatte, eipä ole paljoa kaivuukiellot ennenkään eräiden intohimoisten harrastaja-arkeologien menoa haitannut..
Kuva
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Ei varmasti estä, mutta nyt viimein kun pelto on oikeasti rauhoitettu niin pistää varmasti harkitsemaan kaks kertaa. Jos oikein ymmärsin niin nuo rajat tulevat järkevöitymään tuossa syksyn mittaan.
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
HunsVotti
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Elo 2010, 11:36

Re: MV:n laittamat kaivuukiellot pelloilla

Viesti Kirjoittaja HunsVotti »

Taurus kirjoitti:Ei varmasti estä, mutta nyt viimein kun pelto on oikeasti rauhoitettu niin pistää varmasti harkitsemaan kaks kertaa. Jos oikein ymmärsin niin nuo rajat tulevat järkevöitymään tuossa syksyn mittaan.
Pelto on ollut OIKEASTI rauhoitettu jo vaikka kuinka kauan, eikös tästä infottu teitäkin kirjeitse? Ajattelitte siis jatkossakin olla välittämättä vuosikymmeniä peltoa vuokranneen mielipiteestä ja olla kunnioittamatta minun henkilökohtaisia ponnisteluja lupien saamiseksi? Olette te kyllä aikamoisia velikultia..
Kuva
Vastaa Viestiin