koska vaikutti tosi vanhalta. Suostako vaiko pellolta, löytäjä on siirtynyt jo ajasta ikuisuuteen, joten
tarkkaa tietoa ei ole saatavissa.
Arveltu aikanaan suksenpalaseksi.
Löytöpaikka Lounais-Suomi.
Kuulakynä hieman mittaa antamassa.
![Kuva](http://s4.postimg.cc/6r2wu286x/P5250096_2.jpg)
Minustakaan ei näytä vanhalta.Leijona kirjoitti:Onko tuossa jonkinlainen petsaus tai muu pinnoite, kun näyttäisi karisseen paikoitellen irti?
Kuinkahan kauan petsausta on käytetty
Jore ei ole päässyt hypistelemään palasta, mutta omistajan mukaan tuo palanen onLeijona kirjoitti:Onko tuossa jonkinlainen petsaus tai muu pinnoite, kun näyttäisi karisseen paikoitellen irti?<br abp="646">Kuinkahan kauan petsausta on käytetty
Nyt päästiin meikäläisen leipälajiin. Entisöintiä(kin) 14 vuotta opettaneena teknisen työn opettajana olen joutunut selvittämään tämänkin asian. Petsaushan tarkoittaa pintakäsittelymenetelmää, jossa syykuvio jää näkyviin.Leijona kirjoitti:Onko tuossa jonkinlainen petsaus tai muu pinnoite, kun näyttäisi karisseen paikoitellen irti?
Kuinkahan kauan petsausta on käytetty
Oletko saanut joskus öljyrätin syttymään. Minä olen oikein kokeillut jättää pellavaöljyrätin auringonpaisteeseen paljaana ja suljettuun pakkaukseen, lämpimään talliin metalliastiaan jne. mutta ei vaan syty. Tulitikullakin pitää houkutella tovi, että roihahtaa. Onko vaara todellinen?Parhaimmassa tapauksessa poltetaan koko talo, kun pellavaöljyrätti jätetään lojumaan paikkaan, jossa lämpötila nousee yli 42 asteen.
Kyllä vaara on todellinen.NÄÄTÄ kirjoitti:Oletko saanut joskus öljyrätin syttymään. Minä olen oikein kokeillut jättää pellavaöljyrätin auringonpaisteeseen paljaana ja suljettuun pakkaukseen, lämpimään talliin metalliastiaan jne. mutta ei vaan syty. Tulitikullakin pitää houkutella tovi, että roihahtaa. Onko vaara todellinen?Parhaimmassa tapauksessa poltetaan koko talo, kun pellavaöljyrätti jätetään lojumaan paikkaan, jossa lämpötila nousee yli 42 asteen.![]()
Kyllä vaara on todellinen. Taisi olla tässä kuussa, kun tuossa Pirkkalassa paloi talo pellavaöljyrätin unohduttua väärään paikkaan. Edellisen duunipaikkani, silloisen Sampolan yläasteen tn-tilat oli joku saanut poltettua juuri tuolla metodilla. Samoin kävi lankomiehen siskon seitsemän vuoden okt-entisöintiprojektin loppusilauksessa. Ei ehtinyt työn tuloksista nauttia.NÄÄTÄ kirjoitti:Oletko saanut joskus öljyrätin syttymään. Minä olen oikein kokeillut jättää pellavaöljyrätin auringonpaisteeseen paljaana ja suljettuun pakkaukseen, lämpimään talliin metalliastiaan jne. mutta ei vaan syty. Tulitikullakin pitää houkutella tovi, että roihahtaa. Onko vaara todellinen?Parhaimmassa tapauksessa poltetaan koko talo, kun pellavaöljyrätti jätetään lojumaan paikkaan, jossa lämpötila nousee yli 42 asteen.![]()
En keksi mitä urilla tekisi sen aikaisiin tossuihin, pitäisi olla remmeille läpivientiaukot sitomista varten.toope kirjoitti:Jospa tuo kuitenkin on muinaissuksi? Leveys olisi juuri oikea eli noin 15cm ja oikeassa päässä olevat urat voisivat liittyä suksisiteen kiinnitykseen. Google ei oikein löydä kuvia muinaissuksista eikä varsinkaan koristelluista. Jos tuo koriste tosiaan esittää miekkaa niin silloin suksi luultavasti olisi ajalta jolloin tuollaisia miekkoja käytettiin.
Näimpä ja kun nuo uratkin näyttää koristelluilta. Lisäksi jos kenkä/tossu olisi hiihtäessä ollut tuossa kohti niin luulisi että siinä olisi pinnassa enemmän kulumaa?Reino Raappahousu kirjoitti:En keksi mitä urilla tekisi sen aikaisiin tossuihin, pitäisi olla remmeille läpivientiaukot sitomista varten.