En ole ennemmin varsinaisesti edes näin innostuneesti tutkaillut aihetta ennen kuin nyt, ja nyt on isäukkokin setvimässä mukana karttoja ja muuta vielä. Elänyt ikänsä kotoseudulla, ja varmasti joissakin yhteyksissä lukenut eriaikaisista paikannimistä yms.
Löytänyt etsiessäni useampia suht vastaavan näköisiä karttoja joista on paljolti käyty keskustelua, ja vastaavia paikannimiä yms. esiintyy. Isäukon naurahdus oli tähän "jotta ovat istuneet piirtäjät samaa kievaria varmaan...".
Tottakai hyvä teoria, mutta. =)
Nyt kun lukaisin tätä topikkia taas, niin täälähän on nyt näitä hurahtaneita enemmänkin. Itseäni alkoi kiinnostaa nuo "Suomen rahat" joista oli jotain dokumentaaristakin mainintaa... tänne saa laitella linkkejä lisää jos tietää aiheesta enemmän, varsinkin jos on ulkomaisia tekstejä muinaisesta Suomesta. Toinen kaveri on kiinnostunut muinaisista uskonnoista, joten linkkejä saa pukata sähköpostiin. Pruuttasin sen julkisena asetuksiin, jotta kai se jostain löytyy. Jos ei niin saa kysäistä. =)
Itse uskon sen että täälä Suomessa on ollut se jokin, joka on tehnyt meikäläiset kartalle, Viikingit ehkä, tai heitä aiemmat ja heidän
oppaansa... voisi kuvitella että jos ulkomaalainen tulee vieraalle maalle, niin hän tarvii oppaan esittelemään seutua. Kuten tänä päivänäkin tehdään jossain Amazoniassa josta ei tänä päivänäkään ole olemassa muuta kun satelliittikarttoja tai muuta "nykyaikaista"...
Noista vanhoista kartoista ja niiden yhteneväisyyksistä voi sen nähdä, että täällä on käyty monen "kansan" toimesta, Kreikka, Italia, Ruåtti, yms, koska monet kartat on yhteneväisiä keskenään. Joko piirtäjät ovat istuneet todellakin viikon, pari samassa kievarissa keskenään ja oppineet puhumaan samaa kieltä riittävän monen tuopin jälkeen... tai sitten täälä on kartanpiirtäjätkin käyneet. Ainakin yksi heistä, edes. =D
Itse olen "Lacus Pienten" rantakylästä kotosin, ja aika hyvin sen jo pystyn sijottamaan kartallekin, koska olen kuullut kotiseutua tutkiessani joskus tuon "Lacus Pienten"... otetaan mukaan muotoon karttojen epätarkkuus, maannousu/-lasku, yms. yms. niin tuo Carta Marina on kohtuullisen paikkaansapitävä jopa kun ei oteta lukuun pikkulätäkköjä ja muita silloisia jokia?
Oma kotiseutuni kohdistunee "Lacus Piente" (Päijänne?) maastoon, mutta kartanpiirtäjä ei ole käynyt kuin suurempia vesistöjä kiertämässä ja piitrtänyt sen suunnilleen, mitä näkee ja arvioi. Karttojen yhteneväsyys on silti niin hienoa. =)
Väittää maaksi ja vedeksi tätä tuhansien järvien maata... no way, Sherlock. Let's do this another way? =)
"1495 - 1497 Vanha viha. Ruotsi ja Moskovan suurruhtinaskunta taistelivat Suomen ja Karjalan hallinnasta. Kymijoelle rakennettiin jo tuolloin puolustuslinja.
1539 Roomassa tehdyssä "Carta marina" kartassa on merkittynä Päijänne eli "Lacus Piente" ja siihen kaksi laskujokea."
@
http://www.hirvikoskenkyla.fi/pitkahistoria.html