Museovirasto pulassa..??

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Lintsi
Raavas Tonkija

Museovirasto pulassa..??

Viesti Kirjoittaja Lintsi »

Nyt on pakko avautua asiasta johon törmäsin tänään, kun kyselin museovirastolta erään lähettämäni esineen perään..

Kun viime vuoden syksyllä lähetin sinne esineen, niin ajattelin pikaisesti tiedustella puhelimitse asian tilaa.-------------
En nyt sano ketä oli puhelimen päässä, mutta tämä henkilö vastaa tällä hetkellä metallinetsijöiden esineiden edelleen sijoituksesta, tai takaisin lähetyksestä.

No kenellekkään tuskin tulee yllätyksenä mv:n tilanne, että meidän harrastajien lähettämät esineet seisoo siellä henkilöstön vähyyden vuoksi, joten tämä henkilö tuskaili minulle puhelimessa heidän vaikeasta tilanteesta, ja siitä, että hänkin joutuu tekemään kahden ihmisen työt.... Heidänkin tiiminsä henkilöstö oli pudotettu minimiin ilmeisesti.

Ilmoittivat lähettävänsä esineen takaisin minulle, koska heillä on tällaisten esineiden kokoelmat jo ihan täynnä, joka on tietysti ihan okei, voin lahjoittaa sen nyt kotiseutumuseolle....

No. Se mikä sen sijaan tuli yllätyksenä, oli tämän henkilön kannanotto esineiden tarjoamiseen heille.

Tämä ei varmasti ole mv:n virallinen kanta asiaan, mutta hän ilmoitti minulle, että kaikki historiallisen ajan esineistökokoelmat ovat "täysiä" eikä niitä kannata tarjota museovirastolle. Vain esihistorialliset siis kelpaavat..???

Sanoi minulle myös, että jos HALUAN, niin voin lähettää erään vanhan oloisen esineen heille tutkittavaksi. Tähän tietysti kyynisenä totesin, että lakihan sen sanelee, eikä ole minun "haluamisestani" kiinni. :twisted:
Oli myös hieman hämmentynyt, kun ilmoitin sitten pitäväni itselläni kaikki historiallisen ajan esineet mitä löydän, myös hopea ja kultarahat yms.... :D

No enhän nyt tietenkään toimisi näin, mutta kuullosti niin ihmeelliseltä nämä jutut, että ajattelin vähän herätellä ajatuksia siellä toisessa päässä.

Onko museovirasto nyt siinä tilanteessa, että muinaismuistolaki laahaa noin paljon perässä oikeasta käytännöstä, kun aina siitä muistutetaan ja maristaan, että onkos löydöt ilmoitettu...?
Ymmärrän toki, että selvä viikiaikainen tuntematon kalmisto on hieman eri asia kuin yksi irtolöytönä noussut 1500-luvun kolikko, mutta eikös silloin myös pitäisi antaa hieman löysiä meitä harrastajia kohtaan....?
Ja eikö meidän harrastajien pitäisi myös antaa hieman löysää myös mv:tä kohtaan, että onko sittenkään järkevää ilmoittaa jokaista alle 800-vuotiasta irtolöytöä..???

Ymmärrän tietysti sen, että ilman tarkkaa lainsäädännön ohjeistusta, saattaa yli-innokas, tai tietämätön harrastaja vahingossa tuhota sen tuntemattoman kalmiston.

Tämmöisiä ajatuksia tänään. Näitä voi joku pitää haihatteluna ja pilkun n********na, mutta kun lainsäädäntö ohjaa meidän toimintaa, niin silloin täytyy hiuksia halkoa, mutta maalaisjärjellä vai ilman..?
-Garrett AT Pro.
-Garret Pro pointer

Vanhin kolikko: 1 Penny - Aethelred II (978-1016)
Vanhimmat esineet: Pronssinen tulusrauta v.900 jkr, Viikinkiaikainen ketjunkantaja, viikinkiaikainen hihnanhela, tasavartisen soljen katkelma, yms.
villimies
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja villimies »

Museovirastosta soitettiinkin minulle kuluneella viikolla juuri näihin lunastusasioihin liittyen. Soittaja valitteli asian pitkittymistä monestakin seikasta johtuen. Yksi oli mm. uuteen järjestelmään siirtyminen. Mielestäni ko. henkilön suhtautuminen oli asiallista joskin tietynlainen tuska sieltä paistoi läpi.
Tosiasiahan on että kyllä esimerkiksi jonkun 1700-luvun kolikon täytyy olla jollain tavalla erikoinen; loistokuntoinen, muuten Suomessa harvinainen tai kuulua esim. johonkin isompaan kätkölöytöön että se Museovirastolle kelpaisi. On niitä nimittäin siellä jo enemmän kuin tarpeeksi. Että siinä mielessä ainakin tuo muinaismuistolaki on vähän aikaansa jäljessä.
T: villimies
GM3 + Garrett Pro-Pointer + Magellan Triton 200
vanhimmat löydöt: rapusolki n. 700-luvulta (Hämeenlinna), rautakaut. eläimenpäänmuot. hihnanjakajan hela (Rautjärvi)
vanhin kolikko: Juhana III: 1/2 äyriä v. 1580 (Rautjärvi)
SME:n jäsen nro 0008, lupa etsiä
Tallessa on
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Tallessa on »

Pitäis varmaan mennä tuonne 1400-luvulle kolikoissa ennen kuin rupeaa kiinnostamaan museotakin. 1500-lukuisia kollikoita näyttää nousevan aika paljon,itselläkin pari tuommoista.Ja hiukka harmittaa kun molemmat 1573 mallia,ei edes ikä kolikossa mennyt ennätykselle.
Vastaa Viestiin