Päätinpä aloittaa tällaisen topicin: Minkälaisia varusteita otatte mukaan etsintään? (piippain mukaan laskettuna!).
Itse otan piippaimen (Garrett ACE 150) lisäksi kenttälapion ja otsalampun (Jos on pimeää, varsinkin nyt syksyisin) mukaan.
Otsalamppu on osoittautunut todella hyväksi apuriksi etsiessä, kun tahtoo kädet olla käytössä aina kaivuuhommien aikana.
Lisäksi käytän nappikuulokkeita piippaimessani, koska se ei herätä huomiota, eikä syö paristoja niin nopeasti, kuin ilman kuulokkeita.
Toivon että mahdollisimman moni laittaa kuvia tänne piippaimestaan ja kalusteista mitä etsintäreissulle lähtee mukaan
worderror kirjoitti:Yleensä mukana on:
-Fiskarssin kukkalapio
-custom rautalapio
-Garrett ace 250
-muovipusseja
-puukko
Joskus myös hammasharja mukana etsinnöissä.
Kuvia en tällähetkellä voi postata ,mutta päivittelen viestiä myöhemmin.
ok Monella on täällä Garrett:in joko 150 tai 250 -malli.
-Fiskarssin kukkalapio
-custom rautalapio
-Garrett ace 250
-muovipusseja
-puukko
-Fiskarssin kukkalapio
-custom rautalapio
-Garrett ace 250
-muovipusseja
-puukko
- Etsin Fisher
- Probe
- Kenttälapio
- Fiskarssin kapea muovinen sipulilapio
- Armeijan nasselaukku
- Leatherman
Näillä eväillä normaalisti. Sitten hieman etsintäkohteen mukaan hienosäädetään varustusta. Esim kumivene, magneetteja ja karttoja/tapahtumiin liittyvää taustatietoa.
Mikki kirjoitti:- Etsin Fisher
- Probe
- Kenttälapio
- Armeijan nasselaukku
- Leatherman
Näillä eväillä normaalisti. Sitten hieman etsintäkohteen mukaan hienosäädetään varustusta. Esim kumivene, magneetteja ja karttoja/tapahtumiin liittyvää taustatietoa.
ok. Minä kun en noihin magneetteihin ole perehtynyt, niin tarttuuko noihin etsimiseen tarkoitettuihin magneetteihin rahat ja korut? Koska itse testasin semmosella jääkaappimagneetilla rahoihin, ei reagoinut yhtään. Naulat tarttui toki siihen kiinni, ja samaa rautaa olevat muut esineet.
Mikki kirjoitti:- Etsin Fisher
- Probe
- Kenttälapio
- Armeijan nasselaukku
- Leatherman
ok. Minä kun en noihin magneetteihin ole perehtynyt, niin tarttuuko noihin etsimiseen tarkoitettuihin magneetteihin rahat ja korut? Koska itse testasin semmosella jääkaappimagneetilla rahoihin, ei reagoinut yhtään. Naulat tarttui toki siihen kiinni, ja samaa rautaa olevat muut esineet.
Ei tartu jalometallit. Itsekkin olen ajatellun hankkivani magneetteja asekätköjen etsintää silmällä pitäen. Sain tuossa vähänaikaa sitten tietää eräästä venäläisestä lentokoneesta ,joka on uponnut erääseen suohon. Samalla suolla on myös iso asekätkö ,jota ei ole vielä löydetty( ei ole kukaan etsinytkään muulla kuin lapiolla).
Magneetit joita olen käyttänyt, on vahvoja neodyymimagneetteja. Vain rautametallit siis tarttuu. Sotahistoriasta kiinnostuneena, nuo magneetit soveltuu minulle hyvin, eli ne kyllä toimii...
Mikki kirjoitti:Magneetit joita olen käyttänyt, on vahvoja neodyymimagneetteja. Vain rautametallit siis tarttuu. Sotahistoriasta kiinnostuneena, nuo magneetit soveltuu minulle hyvin, eli ne kyllä toimii...
Joo, sota-ajan kalustot siihen magneettiin varmaankin tarttuu kun on rautaa Ja vielä tekee mieli kysyä, että onko löytynyt aseita, kranaatteja, kypäriä..?
Tavaraa jää monesti kiireessä jälkeen. Kuten sanoin, niin tarttuu rautametalleihin.
Ei tässä julkisesti voi sanoa löytäneensä mitään. Täälläkin joku jeesusteleva palstapoliisi rupeaa morkkaamaan ja kehoittaa ottamaan yhteyttä poliisiin, museovirastoon ja palokuntaan. Niin ja yhdistää haudanryöstämiseen.
Varusteiden lisäksi, kannattaa paneutua mahdollisiin taustatietoihin.
Mikki kirjoitti:Tavaraa jää monesti kiireessä jälkeen. Kuten sanoin, niin tarttuu rautametalleihin.
Ei tässä julkisesti voi sanoa löytäneensä mitään. Täälläkin joku jeesusteleva palstapoliisi rupeaa morkkaamaan ja kehoittaa ottamaan yhteyttä poliisiin, museovirastoon ja palokuntaan. Niin ja yhdistää haudanryöstämiseen.
Varusteiden lisäksi, kannattaa paneutua mahdollisiin taustatietoihin.
Maa on täynnä näitä tyyppejä, jotka luulevat olevansa ''ylempiarvoisia'' kuin muut. Niistä ei kannata välittää, paitsi jos ne rupeaa vinkumaan melkein perättömistä jutuista poliiseille, taikka museovirastoille esim. haudanryötämisestä.
Päätinpä aloittaa tällaisen topicin: Minkälaisia varusteita otatte mukaan etsintään? (piippain mukaan laskettuna!).
/]
meikäläisen tärkeimmät varusteet. Pistin paremman kuvan. Kuvasta puuttuu ohut taipuisa leikkuulauta joka on hyvä olemassa kun nurmikoita kaivelee.
Tulis ny vaan se kesä.
Viimeksi muokannut RJR, 29 Tammi 2009, 16:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
/]
meikäläisen tärkeimmät varusteet. Keltainen ohut leikkuualusta roikkuu vyön koukussa vain puistokeikoilla tai muuten nurmikoilla.
No niin, saatiinpas niitä kuvia varusteista, onhan se että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa Minkäs merkkinen tuo sinun piipparis on? Ja sulla taitaa olla sama kenttälapio kun mulla, viskarssin tekosia.
Päätinpä aloittaa tällaisen topicin: Minkälaisia varusteita otatte mukaan etsintään? (piippain mukaan laskettuna!)./quote]
X-terra 70 on nykyisin pääasiallinen 'työkalu' . Listaan voi vielä lisätä puolipitkän vihreän monitaskuisen takin ja Retki Finland selkärepun. Kulkuväline kesäaikaan pidemmilläkin reissuilla on 250 cc skootteri (Ei ole tietulleja eikä parkkivaikeuksia) Sen kanssa voi ottaa pienemmän repun kun kuvan kamat mahtuvat satulan alle. Nyt on vissiin suht täydellinen luettelo Ja kenttälapio on se Fiskarsin laatutuote.
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
Päätinpä aloittaa tällaisen topicin: Minkälaisia varusteita otatte mukaan etsintään? (piippain mukaan laskettuna!)./quote]
X-terra 70 on nykyisin pääasiallinen 'työkalu' . Listaan voi vielä lisätä puolipitkän vihreän monitaskuisen takin ja Retki Finland selkärepun. Kulkuväline kesäaikaan pidemmilläkin reissuilla on 250 cc skootteri (Ei ole tietulleja eikä parkkivaikeuksia) Sen kanssa voi ottaa pienemmän repun kun kuvan kamat mahtuvat satulan alle. Nyt on vissiin suht täydellinen luettelo Ja kenttälapio on se Fiskarsin laatutuote.
No nyt on kyllä tarkasti kerrottu varusteet, päästiin jo ajoneuvoihin. Tuo X-terra 70 on melkeen samanlainen kuin Garrett ACE 250 ominaisuuksiltaan. Tai ainakin mitä olen täältä lukenut muitten kirjotuksia, niin hyvin samanlaiselta peliltä vaikuttaa.
Kuinka hyvä tuo Sherlock -pinpointer on? Tarkennettuna, kuinka syvältä löytää ja minkälaisen äänen pajauttaa kun löytää esineen? Meinaan vaan, kun pitäs ruveta tuommosta apuvälinettä katselemaan, ja nopealla vilkaisulla esim. eBaysta näytti saavan edulliseen hintaan.
Minulla on vastaava laite, kun tuo Sherlock. Antaa yksinkertaisesti vain ääni ja valomerkin kun kohde on kelan kohdalla. itsellä ottaa noin 30mm päästä vielä. Tilasin Ebaysta. Erittäin käyttökelpoinen pienissä esineissä, ja nopeuttaa todella paljon esineen löytymistä. Suosittelen.
Mikki kirjoitti:Minulla on vastaava laite, kun tuo Sherlock. Antaa yksinkertaisesti vain ääni ja valomerkin kun kohde on kelan kohdalla. itsellä ottaa noin 30mm päästä vielä. Tilasin Ebaysta. Erittäin käyttökelpoinen pienissä esineissä, ja nopeuttaa todella paljon esineen löytymistä. Suosittelen.
Vaikuttaa asialliselta laitteelta, täytyy harkita hommaamista. Se on hyvä kun ei anna signaalia kovin kaukaa, niin tietää että esine on aivan multakasan pinnassa. Saako siinä säädettyä, että antaako ääni tai valomerkin?
Jos joku on noita tilaamassa ebaysta tai jostain muualta ,niin tilaappas minulle yksi samalla . Maksan tietysti 2/3 postikuluista +kotimaan kulut omalle laitteelle.
Mikki kirjoitti:Minulla on vastaava laite, kun tuo Sherlock. Antaa yksinkertaisesti vain ääni ja valomerkin kun kohde on kelan kohdalla. itsellä ottaa noin 30mm päästä vielä. Tilasin Ebaysta. Erittäin käyttökelpoinen pienissä esineissä, ja nopeuttaa todella paljon esineen löytymistä. Suosittelen.
Vaikuttaa asialliselta laitteelta, täytyy harkita hommaamista. Se on hyvä kun ei anna signaalia kovin kaukaa, niin tietää että esine on aivan multakasan pinnassa. Saako siinä säädettyä, että antaako ääni tai valomerkin?
Sen ääni ja valomerkin suhteen on kaksi valintaa. Valo äänellä tai ilman. Lisäksi siinä on valkoinen ledi 'työvalona' jos koluaa syvempiä kuoppia tai on hämärää. Se valaisee kelan työaluetta ja on aina päällä. Siitä on myös merkkituoteversio joka on mielestäni ihan sama kapistus paitsi hinnaltaan. Mun vehkeestä meni ääni mutta eiköhän sen voi vielä myyjällä vaihtaa kun ehdin. Huomasin siinä samalla että se pelkkä valo signaalina on huonompi vaihtoehto. On nopeempaa etsimistä kun kuulee sen vinkauksen. Ja nyt on äänikin taas kunnossa , käväisin myyjän kaupassa ja sepä olikin kokemus. Sain uuden vehkeen tilalle.
Viimeksi muokannut RJR, 29 Tammi 2009, 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
worderror kirjoitti:. Sain tuossa vähänaikaa sitten tietää eräästä venäläisestä lentokoneesta ,joka on uponnut erääseen suohon. Samalla suolla on myös iso asekätkö ,jota ei ole vielä löydetty( ei ole kukaan etsinytkään muulla kuin lapiolla).
Jos kyllästyt itse tonkimaan niin tunnen ihmisiä joilta löytyy magnetometriä ja maatutkaa. Ovat jo pari lentokonetta kaivaneetkin esiin. Museoviraston valtuuttama etsintäryhmä joten homma olisi ihan virallisestikin hoidossa. Eli informaatiota otetaan vastaan. Suohon pudonneen koneen isoimmat osat voivat olla hyvinkin jossain 6-10 metrin syvyydessä, joskin jotain pellinpalaa on melko varmasti aika pinnassakin.
Noiden suohon pudonneiden koneiden kanssa...mulle kävi muutama vuosi siten että sain kuulla vastaavasta tapauksesta. Putoamispaikka selvisi muutaman kymmenen metrin tarkkuudella. Mitä tämä kertoja _ei_ tiennyt oli se, että koneenraato oli nostettu jo 50-luvun puolivälissä Tuo selvisi kyllä ihan kyselemällä, ei tarvinnut lähteä lapiohommiin.
Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
Näin kulkee Terra suoraan rannalle. Ja muut kaivuuvehkeet myös. Mukaan mahtuisi vielä vakiokelakin varsineen. Skootteri on kova peli.
Riippuu vähän tilanteesta mitä tulee reissulle mukaan. Kalustossa hiekkascooppi, fiskars kenttälapio, lesche digger, vibraprobe 570, varustevyö jossa 2 kpl finds bageja + juomapullon tasku.
Kenttälapio on eniten käytössä oleva työkalu, ilman en tulisi toimeen! Lesche aika ehdoton nurmikolla ( korvaavia tuotteita löytyy kyllä varmasti ). Vibraprobe varsinkin pellolla mainio, ei tarvi hajottaa multapaakkuja aina ihan atomeiksi
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.