Onko löytöpaikka millainen? Vanha masuunin kuona on lasimaista ja väri voi olla lähes mitä tahansa. Kuonasta tehtiin myös tiiliä joita käytettiin lähiseudun rakennuksissa - niiden paloja löytyy pelloilta laajalti ympäristössä.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Löytyi keskeltä peltoa Kirkkonummelta. Noin 50 metrin päässä pellonlaidasta mistä löytyi paljon sulaneita pronssi/kuparikikkareita. Ei välttämättä liity niihin mitenkään.
Itse löysin kiviaidasta grafiittia ja se on väriltään lyijynharmaa ja muutenkin melkolailla lyijyistä. Grafiitilla voi piirtää ja tekee samanmoista jälkeä kuin lyijykynä. Itse pitäisin tuota enemmänkin koksina.
Garret At Pro + 8.5" x 11" DD + 4,5" Super Sniper, Fiskars kenttälapio
Eikös koksi ole enempi huokoisen tai pienikiteisen oloista? Tuosta kun lohkaisee pienen palan ja kuumentaa liekillä niin näkee lähteekö palamaan vai ei, eli onko jotain kivihiilen tapaista.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
C.SCOPE Newforce R1(veteraani)
Fisher F75 SE
Paras löytö. Hannin aarre(64 hopearahaa ja kullattu hopeavyö)
Muuta. Mineraalien etsintää vuosikymmeniä, jalometallit-malmit ja muut mineraalit.
Mulla on ollut aivan vastaavaa tavaraa (kuvan perusteella) autossa jo pari kuukautta, mutta minulle sanottiin että se on grafiittia. Onko turmaliini yleistä Suomessa?
Turmaliinilla ja grafiitilla kovuudessa on iso ero. Turmaliinin kovuus on 7,5 , Grafiitin 1-2 .
C.SCOPE Newforce R1(veteraani)
Fisher F75 SE
Paras löytö. Hannin aarre(64 hopearahaa ja kullattu hopeavyö)
Muuta. Mineraalien etsintää vuosikymmeniä, jalometallit-malmit ja muut mineraalit.
Mahdollisesti kivihiiltä. Se on luonnonmuodossa tuon näköistä ja myös erityisen yleinen materiaali sepänpajoissa ainakin 1800-luvun jälkeen. Sitä ennen täällä käytettiin enimmäkseen vain puuhiiltä.
Jos kivihiilikappaleen murtaa, niin tuoreessa halkeamispinnassa heijastuu joskus melkein sateenkaaren värit, mutta, likaisena ne ovat juuri tuon näköisiä mustia möykkyjä. (Tuttu näky, koska ostan itse aina silloin tällöin kivihiiltä pajalleni Imatralaiselta romikselta, missä sitä säilytetään ulkona taivasalla..) http://www.vastavalo.fi/kivihiili-hiili ... 37539.html
Koksi on periaatteessa samaa materiaalia, mutta sitä on käsitelty kuivatislaamalla ja poistettu epäpuhtauksia, jotta hiilimateriaali muuttuisi tasalaatuisemmaksi ja soveltuisi paremmin terästehtaille, valimoihin ja muuhun teolliseen käyttöön. Käsittelyn jälkeen pinta ei enää kiillä samalla tavalla kuin luonnonmuodossa on paljon harmaampi ja huokoisempi. http://57951.ua.all.biz/fi/goods_koksi_538370