Hei.
Olen tässä katellut uutta laitetta.
Käytössäni tällä hetkellä Garrett 250. Ongelmana laitteessa se ettei meinaa soveltua kolikoiden etsintään.
Laitteen tulisi myös soveltua sotaromun etsintään.
Bubjetti n.700 euroa, mikä laite näissä puitteissa?
Otetaan ehdotuksia vastaan
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Jos vaikka tutkisit foorumia hieman.
Täällä on jo monta samanlaista topiccia joissa hetaan juuri 700€ hintaluokkaan etsintä.
samalla sivulla on on ainakin 7 topiccia otsikon perusteella uuden etsimen hankintaan liittyen.
Anteeksi kannanottoni,mutta hieman turhaa tehdä aina uusi topic.
Mutta kolikoiden ja sotaromujen etsintään mielestäni tuohon hintaluokkaan sopii mikä tahansa 0-700€ hintainen laite.
Tuo ace 250 taitaa olla kyllä foorumin kovin kolikkokone;)
-Fiskars kenttälapio
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer
Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
Tarkoitatko kolikoiden etsinnällä uimaranta- vai peltokolikoiden etsintää? Rantsussa ACE pelaa kyllä, mutta pellolla syvyystunkeuma saattaa jäädä vähän vaisuksi. Joskin monet kyllä käyttävät acea pellollakin hyvällä menestyksellä.
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen. 700€ budjettiin mahtuvat ainakin.
Garret AT PRO jossa bonuksea vesitiiviys ja vielä jää rahaakin.
Minelabin X-terra 705 10.5 tuuman DD-kelalla
Nämä ovat sellaisia yleistyökaluja jotka soveltuvat melkein mihin tahansa etsintään.
-TAZ-
E-TRAC, AT-PRO, ACE 250.
TAZPOINT 1.0 (Home-made pinpointer), Pro pointer
Joku merkitön pikkulapio, TAZSCOOP 1.0
AT prosta ei ole kokemusta mutta Goldista sitäki enemmän. Pienemmällä kelalla erottelu on kyllä mielestäni huippu luokkaa. Selvästi oppii kuulemaan eri metallit ja ID luku monesti piettää jopa paikkansa. Goldilla olen sotatavaraa etsinyt ja kyllä on kevyt ja näppärä laite metsään. Pienen kelan ansiosta pääsee huispimaan risukoissa ja puiden väleissä. Esim Golden maskin isompi kela on paljon työläämpi käyttää metsässä minun mielestä.
Ja oikein haastavissa paikoissa joissa on vaikka sirpaletta paljon, niin Ironaudio on kyllä mahtava plussa garretissa.
Olen tämän kesän etsinyt AT Pro:lla ja hyvin erilaisissa maastoissa. Minun on vaikea verrata sitä mihinkään muuhun koska laite on ensimmäinen etsimeni. Rannoilta löytää kolikot vedestä ja hiekasta, pelloilla mullasta ja savesta...vaikea kuvitella mitään ihmeellistä vaikeutta tuolla. Ehkäpä haastavinta on oikein roskaisessa maastossa jossa sniper-kela on loistava, kuten myös puistoissa jos haluaa penkkien ja telineiden läheltä etsiä. Itselläni on mukana tuleva DD-kela, sniper ja sitten pro-pointer ja ei ole lainkaan tunnetta siitä että jotain jäisi löytymättä. Pikemminkin tulee tilanteita ettei jaksa ruveta aivan kamalan syvää kuoppaa kaivamaan... tosin tulipa meteoriittia metsästäessä kaivettua suolle kaulaan asti ulottuva monttu!
At-Pro:ssa saisi kyllä olla potikka kaiuttimelle kuin myös pro-pointerissa. Itse kun en halua mitenkään herättää huomiota piippaillessani.
Garret At Pro + 8.5" x 11" DD + 4,5" Super Sniper, Fiskars kenttälapio
Viitaten tuohon tunteeseen että mitään ei oo jääny löytämättä. Eihän sitä kaipaa mistä ei tiedäkkään. Aika monilla on kokemusta siitä kun jo tyhjäks tutkittu alue on heränny eloon laitteen vaihdon yhteydessä. Tämä ei johdu siitä että nyt käyttämäsi laite on huono. Ainoastaan siitä että toinen laite soveltuu siihen etsintätilanteeseen ja maastoon paremmin. Mahdollista on tietysti että me itse kukin opimme koko ajan lisää ja osaamme säätää etsimen paremmin vallitseviin olosuhteisiin.
Sellanen seikka on hyvä muistaa että nykyään ihan halvimpia kiinalaisia/marketti etsimiä lukuunottamatta kaikki on erittäin hyviä. Varsinkin jos vertaa reilun 10 vuoden takaisiin laitteisiin. Useimmiten ongelmat löytyy käyttäjästä. Väärä laite olosuhteisiin, väärät säädöt tai käyttäjä ei ole vielä oppinu kaikkia asioita mitä etsin yrittää kertoa.
Keskiverto laite+sen osaava etsijä on paljo tehokkaampi kuin kokenut etsijä + uusi huippuetsin.
Juu, lähinnä yritykseni oli sanoa että AT Pron:n kanssa ei ole tullut tunnetta sen riittämättömyydestä(vielä). En tietenkään voi tietää mitä maahan on vielä jäänyt mutta joskus on tullut jopa tunne siitä että maastot on täynnä metallia jota ei koskaan ehdi kaivaa ylös. Etsimen mukana saisi tulla iso pussillinen vapaata aikaa, vähintään kolmen metrin lähestymiskielto kaikille pureville itikoille ja kaivelulupa kaikkialla.
AT Pro ei näytä syvyyksiä kovinkaan luotettavasti vaan jotain sinne päin. Ääniä oppii kuulemaan ja tämäkin yksi syy miksi saattaa jäädä jotain kaivamatta...?
Ace ja AT ovat molemmat hyviä etsimiä, täytyy vain löytää se kolikkopelto ensiksi.
Garret At Pro + 8.5" x 11" DD + 4,5" Super Sniper, Fiskars kenttälapio