Hopean puhdistusta

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Yarrder

Hopean puhdistusta

Viesti Kirjoittaja Yarrder »

Eilen Jukolan viestistä väsyneenä tuli nukuttua melkein koko päivä, joten illalla jaksoi taas sitten käydä uudella uimarannalla. Tällä kertaa sormukset löytyi pukukoppien edustalta; paikasta josta olen aina odottanut jotain löytäväni mutta yleensä löytänyt vain roskaa. Mutta ei nyt löydöistä sen enempää, perus uimarantakeikka ja löydöt sen mukaisia, eipä näistä jokaisesta kiinnosta edes itseä tehdä uutta topiccia :)

Sen sijaan vähän tuosta kotona tapahtuvasta prosessista: Hopeista tummunutta luokkasormusta uitin ensin sitruunamehussa jonkun 6-8 tuntia, mutta ei hirveää eroa löytökuntoon nähden tullut siitä. Siivouskaapista löytyi kuitenkin Silver Quick -hopeanpuhdistusainetta. Purkissa neuvotaan upottamaan pienemmät esineet suoraan liuokseen, joten näin tein, ja muutamassa sekunnissa todellakin tummumat hävisivät lähestulkoon kokonaan. Olin todella yllättynyt aineen tehosta.

Kuva

Noh, sitten eilisen löytöön. Oletin sitruunamehun olevan melko turhaa puhdistusoperaatiossa, joten jätin sen suosiolla pois ja päätin käyttää suoraan tuota hopeanpuhdistusainetta. Tuo neste on melkoista myrkkyä, joten havaitsin hyväksi keinoksi jo ensimmäisellä kerralla käyttää omaa hopeista kaulaketjua tuossa puhdistusprosessissa. Sormus vaan ketjuun ja siinä riiputtaa sormusta tuolla nesteessä.

Kuva

Tällä kertaa sormus ei vain tuntunut puhdistuvan, ja en kovin kauaa viitsinyt pitää purkkia auki, kun sisällä tuota puhdistin ja purkista nousi melkoiset höyryt. Sormus oli puhdistunut hieman, mutta ei kovin paljoa. Hankasin sitä vähän pesusienellä, ja osa hapettumasta liasta lähtikin nyt pois. Ulkona tein sormukselle uudestaan saman tempun, ketjuun ja puhdistusliemeen likoamaan, ja tällä kertaa annoin olla varmaan toista minuuttia. Se tuntui tehoavan, lähes kaikki tummumat lähtivät. En tiedä kuinka ystävällinen tuo sitten loppupeleissä on hopeaesineille tuo puhdistusaine, mutta ei kai sen pitäisi juuri vahinkoa ainakaan tehdä, eikös tuo kemialliseen hapettumis-pelkistymis -reaktioon perustu jos nyt kemiasta enää mitään muistan. Lopuksi vielä ennen-jälkeen kuva, keksisi vain noille epäjaloille esineillekin yhtä hyvän puhdistuskeinon.

Kuva

Ja ei kun seuraavaa rantaa kohti :)
Ace marks the spot.
MsRock

Ehdotus puhdistukseen

Viesti Kirjoittaja MsRock »

Piti rekisteröidä itsensä, että pääsin antamaan ehdotelman korujen puhdistukseen. :) Aine, jota itse olen käyttänyt ainakin hopea- ja metallikoruihin, löytyy takuuvarmasti monen kotoa! Nimittäin h a m m a s t a h n a!!! Hammastahnaa levitetään korun pinnalle joko sormin tai vanhalla hammasharjalla, huuhtelu vedellä ja kuivaus pyyhkeellä. Toistetaan tarvittaessa. Itse olen antanut hammastahnan vaikuttaa pinnalla pitempään, jos pinta on ollut kovin tumma. :lol: Ainakin vähemmän höyryjä, kuin tuossa Johnsonissa. :wink:
Pauli
Metallinetsijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pauli »

Hammastahnassa on vain sellainen huono puoli, että sen puhdistuskyky perustuu pieniin hioviin rakeisiin, eli se samalla kuluttaa korua. Ei ainakaan jatkuvasti kannattaisi hammastahnalla kiilloitella :roll:
Yarrder

Viesti Kirjoittaja Yarrder »

Hammastahnaahan voisi kyllä koittaa ainakin noihin rihkamasormuksiin joilla nyt ei muutenkaan ole niin suurta väliä. Mikäli muilla on ylipäätään hopean tai muiden metallien puhdistukseen liittyviä vinkkejä ja kikkoja mitkä on hyväksi havaittu niin kertokaa ihmeessä, voidaan tässä ruotia enemmänkin noita puhdistuskonsteja. Saa ainakin täällä hyvin mielipiteitä useammalta taholta.

Kuinkahan suuri hopeapitoisuus pitäisi olla, että viitsii tuommoisia hopeanpuhdistusaineita käyttää, esim. miten mahtaa olla noiden vähemmän hopeaa sisältävien hopeakolikoiden yms. laita, kannattaako edes koittaa?
Ace marks the spot.
Pauli
Metallinetsijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pauli »

Minä olen pitänyt koruja aina hetken elektrolyysissä, jonka jälkeen kaikki tummumat ovat kiillottuneet paperilla pyyhkimällä.

Elektrolyysillä puhdistaminen on vaan joskus tarkkaa puuhaa, koska kyllä silläkin saattaa saada vahinkoa aikaiseksi jos ei homma ole täysin hallussa...

EDIT: Samalla menetelmällä tietysti voi yrittää puhdistaa mitä vain.
Vastaa Viestiin