Golden Mask 4 kokemuksia

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Golden Mask 4 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Aloitan tälle uuden keskustelun kun tuo GM 3 keskustelu sisältää jo niin monen laitteen juttuja. Tulee vähä selkeämmäks näin.

Kunnon testejä maastossa en ole päässyt tekemään muitten kiireitten takia mut vähä sentään on tullu tukittua jo. Lähinnä käyny tuossa ulkona jaliskentällä tutustumassa eri säätöihin ja äänimaailmaan.

Raknteeltaan GM 4 tietysti muistuttaa paljo aikasempia GM laitteita. Mun ekoihin laitteisiin verrattuna on kuitenki joitaki muutoksia joita on kyllä voinu olla jo muissa uudemmissa GM tuoteissa.

- Kiristysholkkeja on muutettu niin että ne istuu tiukemmin varressa ja materiaalia on vähä parannettu. Entinen oli vähä turhan nihkeetä jolloin mutteri helposti "leikkas kii". Edelleenki se vaara on jos ihan mahottomasti kiristää. Oikeasti kiristystä ei tarvi paljoakaan.

- Mun alkuperäisissä ei ollu nastalukitusta yläpäässä mikä on selkeä parannus. Näköjään jopa kaksi lukituskohtaaki millä saa nopeasti tehtyä pikasäädön mäkisessä maastossa.

- Akkukotelo on uusi ja tuntuu tukevammalta kuin edellinen. Paremman näköinen myös. Positiivista on sekin että nyt akkupaketin saa ulos avaamatta ruuveja eli vois vaikka hankkia toisen akkupaketin jos tuntuu ettei virta riitä yhdessä.

- Akut on 1000 mAh Ni-MH. Hyvä ettei sentään Ni-Cd kuten aluks oli.

- Varsien sovitteet on tiukemmat eli vähemmän klappia.

- Alavarsi vahvemmasta materiaalista ja kelan kiinnike parannettu. Tukevampi ja kiristyskumet on paksummat.

- Käsivarsituessa hihna käden yli. Tämä parannus on tullu jo aikasemmin mut mulla sitä ei ole entisissä.

- Paremmat tarranauhat kaapelin kiinnitykseen.

- Kelan liittimessä suojahattu.

Oikeastaan melko pitkä lista parannuksia mitä ei ihan heti huomaakkaa. Mukava nähdä että noihin oikeasti panostetaan eikä vaan mellä sillä mitä on.

Ratkasevimmat muutokset on tietysti tullu elektroniikkaan ja toimintoihin. Käytön kannalta ratkasevimmat ominaisuudet:

- 18 kHz toimintataajuus. Nopeuttaa entisestään erottelua ja parempi pienemmissä sekä poikkileikkauseltaan ohkasissa esineissä. Saattaa hävitä matalampitaajuksisille suuremmissa esineissä mut se jää nähtäväksi. Ilmatestissä isotkin kolikot oli aivan samalla tasolla kuin GM 3:lla mut maatestit kertoo sit totuuden.

- Maahäiriön kompensointi automaatti tai manuaalinen. Manuaalisäätö vajaakierroksisella potikalla eikä 10 kierroksinen kuten GM 3. On vähä tarkempi säätää mutta onnistu kyllä helposti. Tuntu oikeastaan vakaammalta kuin GM 3 vaikka olin erittäin häiriöisellä paikalla.

- Entisen erillisten treshold ja herkkyyssäädön tilalla yksi säätö nimeltään power level. Helpompi käyttää kuin GM 3 koska sillä oli mahdollista säätää liikaa herkkyyttä jolloin toiminta alkoi kärsiä ja syvyydet saatto huonontua.

- Audio freq. säätö eli voi säätää äänen taajuutta minkä käyttäjä kuulee. Vaikuttaa kaikkiin kolmeen taajuuteen mitä etsimestä voi saada ulos. Hyvä varsinkin niille joilla on joku äänenkorkeus kärsiny kuulossa jolloin voi hakea sellaset korkeudet joita kuulee parhaiten. Ei vaikuta muuten etsimen toimintaan.

- Kelan kiinnitysruuvi ja mutteri on nyt laadukkaamman olonen ja kireämpi.

- Paras uudistus on mun mielestä tuo dsicriminoinnin muutos kaksiääniseks. Edelleen on olemassa GM 3:sta tuttu yksiääninen missä discriminoidut ei kuulu tai pätkii. Kaksiäänisenä rauta/discatut kuuluu matalalla äänellä ja hyvät korkealla. Itse pidän tästä tavasta enemmän mutta hyvin vois käyttää tuota niinki että etsii GM:n perinteisellä äänellä ja tarkistaa kohteen tällä uudella. Jotku ei tykkää siitä että kaikki rauta mörisee jatkuvasti kuulokkeissa. Tapojen välillä vaihto onnistuu helposti peukulla tökkäämällä.

Keloja sain mukaan kolme eri kokoa testiä varten. Saatavilla on enemmänkin eri kokoja mut itse arvelin nuo tärkeimmiks.


Kuva

Pieni on 18 cm eli 7". Mulla on tuo vastaava kela myös GM 3:ssa missä se on osoittautunu erittäin hyväksi. Ilmatestissä ero vakiokelan syvyyteen oli pienillä esineillä (tippa) 0% ja isommalla (2 öre 1809) n. 10% eli ei mitenkään merkitsevä mun mielestä. Tätä pienempää kelaa ei mun mielestä kannata edes GM etsimiin laittaa koska niiden nopeus on sen verran hyvä. Todellisuus syvyydestä selviää tietysti vasta kun pääsee kunnolla etsiin.

Vakiokela on tietysti samankokonen kuin muissa GM etsimissä eli 26,5 cm, n. 10,5".

Suurin näistä keloista on 27x30,5 eli n. 10,5"x12". Itse lasken että tällaisen kelan tehollinen pituus on kuitenkin pari senttiä pienempi koska tehokas etsintäkeila muodostuu vaan sille alueelle missä kela risteävät. Kelan muoto antaa sit vaan suuremman kelan lähetykselle ja vastaanotolle. Lisäksi tässä keloja on viety enemmän päällekäin jolloin saadaan syvyyttä lisää mutta nopeus ja herkkyys pienemmille esineille vähä kärsii. En vielä päässy kunnolla tekeen edes ilmatestejä tällä mutta kotona sisällä pikaisesti kokeiltuna syvyys tipalle oli vähä parempi kuin kahdella muulla kelalla. Vaikka kela painaa 60g enemmän kuin vakiokela niin veikkaisin että tästä tulee mieluisampi kela kunhan herkkyys pienille esineille on riittävä. Korkeampi taajuus tietysti helpottaa tässä.

Tarkotuksena noiden kahden vakiosta poikkeavan kelan testaamiselle on että niistä vois koota ns. pro packin johon ei kuuluis vakiokelaa ollenkaan ja lisäksi mukana ois nuo sääsuojat jotka näkyy kuvasta. Kolme muutaki testaajaa maailmalla kokeilee tätä kokoonpanoa ja ilmottelee sitte kokemuksistaan.


Kuva

Vielä kuva etulevystä mistä näkee nuo eri säädöt.


Kuva

Jos jollaki on joku tietty asia mitä haluais testattavan niin vinkkiä tänne. Seuraavaks teen varmaan keikan leikkipuistoon tai uimarannalle niin tulee testattua samalla miten tuo suhtautuu kruunukorkkeihin. Ominaisuuksien puolesta GM 4 soveltuu hyvin myös rantakoneeksi kunhan tuo korkintunnistus on mahdollista, mikä tietysti on aina vaikeampaa kun on korkea taajuus käytössä.

Rannan jälkeen käytännön etsintää pellolla ja samalla syvyystestejä. Sen verran on jo luottoa tuohon että uskaltaa helposti jättää Deussi kotia lepäämään.
Avatar
Luopio
Metallinetsijä
Viestit: 242
Liittynyt: 25 Touko 2011, 21:07

Viesti Kirjoittaja Luopio »

Hienoa keseppa
Golden mask 4

Taivas varjele mitä sieltä tulee
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

saatko roskaisella paikalla testattua jonkun alueen deussilla ja gm4.
Eli merkatun kuvion ajat molemmilla.
moderaattori
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

P.Aholainen kirjoitti:saatko roskaisella paikalla testattua jonkun alueen deussilla ja gm4.
Eli merkatun kuvion ajat molemmilla.
Hyvä ajatus. Pitääpä hommata tii tikkuja. Jos tuo tuuli vähä tyyntyis niin vois kokeilla tuota jo lähipuistossa tänään. Sielä yleensä on roskia aika kiitettävästi.
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Keseppa kirjoitti:Pitääpä hommata tii tikkuja.
Hyvin näkyväksi värjättyjä syömäpuikkoja olen käyttänyt merkitsemiseen. :wink:
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Nuo syömäpuikot ei varmaan paljoa maksa myöskään. Pitääpä kattoa mitä kaupassa vastaan tulee.
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Itse jos alkaisin testaamaan niin ottaisin pienen roskaisen alueen.
Merkkaisin alueen nurkat esim, värillisillä muistilapuilla joita toimistoissa käytetään.

Kohdealue aluksi läpi tutulla koneella(kesepalla deus) ja jokaisen piippauksen kohdalle merkki eli värillinen paperi.(alueen joka neliö käydään läpi)
Piip,trööt ja ym, erivärisillä merkkaus.

Kun alue on käyty tutulla laittella läpi ja merkattu.(hiton paljon pieniä erivärisiä lappusia)
Uudella testattavalla koneella sama alue läpi ja alkaa erot huomata löytääkö samat kohteet.

Testin jälkeen voi kaivella merkattuja kohteita ja tehdä tarkastuksia signaaleilsta. :roll:
moderaattori
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Noin toimin yleensä mut nuo tiit oli parempi idea ku laput. Tuuli vie niitä joskus kun täällä tuulee aina ja tänään erityisen paljon. Lisäksi teen yleensä niin että etsin aluks uudella laitteella. Tässä tapauksessa etsin aluks isolla kelalla ja sit pienellä ja lopuks deussin vakiokelalla. Pitää siis löytää kolmea eri väriä tiitä.

Tii tikkuja en päässy tänään hakemaan mut löysin sentään sopivan ostopaikan niille, Biltema :lol:

Kävin vähä tutkimassa pihapiirimme leikkipaikkaa pikkukelalla kun se on aika suojanen paikka tuulelta. Kuitenkaan ei meinannu välillä kuulla mitään. Kymmenkunta kolikkoa löyty ja vähä roskaa mut ei vieläkään kruunukorkkeja. Pikkukelalla pinpointtaus oli tietysti todella tarkkaa ja äänet oli mielyttävän skarpit. Tuo säädettävä äänen taajuus on kans mukava kun mulla on hieman alentunu kuulo joillaki taajuuksilla. Yllättäen kuulin parhaiten kun laittoi mahdollisimman korkeaksi taajuuden.

Huomena lisää. Nyt lätkää kattomaan kun löysin netistä sivuston mistä näkee hyvää kuvaa.
Avatar
Luopio
Metallinetsijä
Viestit: 242
Liittynyt: 25 Touko 2011, 21:07

Viesti Kirjoittaja Luopio »

=)
Viimeksi muokannut Luopio, 12 Touko 2012, 23:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golden mask 4

Taivas varjele mitä sieltä tulee
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Luopio kirjoitti:itse nyt harjoitellessa olen huomannut, että ääntä pitää osata tulkita oikein.
Hyvä huomio. :lol:
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Luopio kirjoitti:itse nyt harjoitellessa olen huomannut, että ääntä pitää osata tulkita oikein.
tuskin keseppa pystyy edes tulkitseen ääniä jos on pitänyt laitetta naftaliinissa melkein puol vuotta.
Vaikka sieltä tulee ääni kirkkaasti kun kirkonkello,mut se jälki ääni tsup tai tröt sanoo mitä siellä on. pullonkorkeilla on yleensä ääni erillainen toiseen suuntaan, plin <--plin tsup = korkki..

mulla nyt alkaa oleen tunti jos toinenkin takana ja tiedän mistä puhun
No teepä sitten tuo testirata laitteellasi ja deusilla kun Keseppa ei pysty sitä mielestäsi tulkitsemaan ja kun tiedät mistä puhut.:?:

Jäädän kuulolle minkä tuloksen sait. 8)
moderaattori
Avatar
Luopio
Metallinetsijä
Viestit: 242
Liittynyt: 25 Touko 2011, 21:07

Viesti Kirjoittaja Luopio »

;)
Viimeksi muokannut Luopio, 12 Touko 2012, 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golden mask 4

Taivas varjele mitä sieltä tulee
Avatar
Luopio
Metallinetsijä
Viestit: 242
Liittynyt: 25 Touko 2011, 21:07

Viesti Kirjoittaja Luopio »

Ja JK. olisit postannu sen lopunki siitä tulkitsemisesta.
Viimeksi muokannut Luopio, 12 Touko 2012, 22:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golden mask 4

Taivas varjele mitä sieltä tulee
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Täysin tarpeetonta ärräpäillä tunnelmaa pilata.
Teeppä esittely laitteesta, kokeneen käyttäjän testillä on tietysti enemmän annettavaa.
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Luopio jos sinulla laitteesta on kokemusta se sata tuntia niin voitko tehdä testiradan?
Hyvä että sinulle on kertynyt kokemusta laitteesta.

Testituloksia odotellen...
Viimeksi muokannut P.Aholainen, 12 Touko 2012, 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
moderaattori
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Luopio kirjoitti:Ja JK. olisit postannu sen lopunki siitä tulkitsemisesta.
Siinähän se on(edit: oli) kokonaisuudessaan minun viestini yläpuolella. :D
Viimeksi muokannut JK, 23 Touko 2012, 22:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Luopio
Metallinetsijä
Viestit: 242
Liittynyt: 25 Touko 2011, 21:07

Viesti Kirjoittaja Luopio »

No, ei kait siinä mittään. pidetään turpa kii ja annetaan tilaa ammatilaisille
Golden mask 4

Taivas varjele mitä sieltä tulee
Avatar
Luopio
Metallinetsijä
Viestit: 242
Liittynyt: 25 Touko 2011, 21:07

Viesti Kirjoittaja Luopio »

)
Golden mask 4

Taivas varjele mitä sieltä tulee
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Luopio kirjoitti:itse nyt harjoitellessa olen huomannut, että ääntä pitää osata tulkita oikein.
tuskin keseppa pystyy edes tulkitseen ääniä jos on pitänyt laitetta naftaliinissa melkein puol vuotta.
Vaikka sieltä tulee ääni kirkkaasti kun kirkonkello,mut se jälki ääni tsup tai tröt sanoo mitä siellä on. pullonkorkeilla on yleensä ääni erillainen toiseen suuntaan, plin <--plin tsup = korkki..

mulla nyt alkaa oleen tunti jos toinenkin takana ja tiedän mistä puhun
Pystyn kyllä tulkitsemaan GM 4:en ääniä jo kohtuu hyvin koska mulla on kokemusta useammasta vastaavasta laitteesta. Ei tuo kaksiäänisyys ole kuitenkaan uus keksintö. Deussissaki on ihan vastaava äänimaailma, vaan vähä nopeampi.

Oikastaan nyt senverran että laitehan on ollu mulla vasta viikon. Ei puolta vuotta kuten tunnut olettavan. Reilun vuoden olen kyllä viestitelly valmistajan kans ja omalta osaltani osallistunu sen kehittämiseen. Lähinnä esittäny toiveita siitä minkälainen sen tulisi olla ja miten sen tulisi toimia eri olosuhteissa.

Mulla ei siis ole vielä käyttötunteja yhtä paljoa kuin sinulla mutta kuitenkin melko paljo kokemusta eri laitteista mikä helpottaa uuden laitteen omaksumista. Jokaisella menee paljo aikaa ennenkuin voi sanoa tuntevansa laitteen läpikotaisin. Deussilla mulla meni yli yhden kauden ennekuin kehtasin sanoa tuntevani sen läpikotaisin. GM 4:lla ei mene niin kauaa :lol:

Nuo kuvailemasi äänet pitää just paikkansa ja hyvä kuulla että se tosiaan noin toimii. Se nimittäin oli juuri tavoitteena. Varsinkin korkeataajuuksinen etsin huijaantuu helposti kauan koskemattomana maassa olleesta raudasta. Hyvänä esimerkkinä kruunukorkki joka maasta nostettuna yleensä antaa selkeetä rautasignaalia mutta ennen nostoa se on luonu ympärilleen rautaoksiidista haloon joka antaa varsinkin korkeataajuuksisella laitteella korkean signaalin. GM4:n pitäis olla viritetty niin että se on tarpeeksi nopea erottelemaan mutta ei kuitenkaan niin nopea ettei se ehtis antaa edellä olevassa tilanteessa myös matalaa raudan murinaa joukkoon. On siis lähes sata varmaa että kohde joka antaa korkean signaalin lisäksi murinaa on rautaa. Hyvä että sinulta saa jo vahvistusta tälle. Tästä syystä mainitsin myös tuolla yllä etten vielä löytäny sopivaa kruunukorkkia maasta.

GM 4 on muuten melko sama kuin GM 3. Piirilevy on sijoittelultaan vähä uudistettu häiriösuojauksen parantamiseks ja kompponentteja on vaihdettu parempiin (samat on vaihdettu myös uusiin GM 3:iin). Lisänä on toinen erottelupiiri rautaa varten jonka voi kytkeä jopa pois käytöstä jolloin äänimaailma muuttuu ihan samaksi kuin GM 3:ssa (se oikeanpuoleinen katkasia). Taajuutta tietysti on nostettu ja diskriminointialuetta siitä johtuen vähä säädetty erilaiseks. Herkkyys asettelussa on myös hieman uudistusta.

Nyt varsinkin kun aika moni sai laitteen käyttöönsä ennen minua niin kaikki muidenki kokemukset on tietysti tervetulleita tähän keskusteluun. Niistä hyötyvät kaikki.

Yks asia mikä myös kannattaa muistaa aina kun lukee näitä laite kokeiluja. Se mitä minä kirjoitan on mun mielipide mitä voi uskoa tai olla uskomatta. Samoin on myös muiden kirjoitukset. Näihin vaikuttaa aina myös tottumukset, makuasiat, jopa ennakkokäsitykset, ym. Mulla ainakin on periaatteena että en ala haukkumaan tai tyrmäämään mitään laitetta vaan yritän mahdollisimman objektiivisesti kertoa laitteen ominaisuuksista.
Avatar
Luopio
Metallinetsijä
Viestit: 242
Liittynyt: 25 Touko 2011, 21:07

Viesti Kirjoittaja Luopio »

=)
Golden mask 4

Taivas varjele mitä sieltä tulee
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Luopio kirjoitti:No, ei kait siinä mittään. pidetään turpa kii ja annetaan tilaa ammatilaisille
En ole ammattilainen, varsinkaan kun en tästä palkkaa saa ja kuten yllä kirjotin niin ainakin minä luen mielellään kaikkien kokemuksista. Aina parempi mitä useampia mielipiteitä lukijoille ja laitteen etsijöille/hankkijoille on.
Jani.T
Metallinetsijä
Viestit: 492
Liittynyt: 12 Heinä 2011, 01:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jani.T »

Missä viivyt, sä mun gm4..? Kohta on lumi maassa... :D


Edit. On näköjään hinta noussu tuolla gm4:lla.
GM 4
Kenttälapio
Puutarhalapio
VW Transporter


Paras kolikko: 25p 1868
Vanhin : Hopeinen 1 fyrk , 1575-1592
Avatar
Luopio
Metallinetsijä
Viestit: 242
Liittynyt: 25 Touko 2011, 21:07

Viesti Kirjoittaja Luopio »

Firman FB sivuilla on pikku pätkä, miten GM blokkaa raudan
Golden mask 4

Taivas varjele mitä sieltä tulee
Avatar
NÄÄTÄ
Kunniajäsen
Viestit: 1530
Liittynyt: 26 Huhti 2010, 12:52
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja NÄÄTÄ »

Ihan hienosti toimii GM4. :wink: Mukava, kun on toinenkin ääni käytössä.
Täytyy kuitenkin vähän masentaa, että ei se niin hyvin toimi kuitenkaan käytännössä, niinkuin ei millään laitteella.
Maassa rauta on kerennyt luovuttaa ympärilleen mukavan "rautahalon", joka antaa paljon paremman signaalin, kuin sen pitäisi. Sitten kun vielä on käppyrää ja jykevämpää naulaa, niin saakin olla tarkkana signaalien kanssa. :roll:
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
Avatar
Luopio
Metallinetsijä
Viestit: 242
Liittynyt: 25 Touko 2011, 21:07

Viesti Kirjoittaja Luopio »

Näinhän se on, täähän oliki pikku maistiainen. oliko sulla parempaa tietoa...
Golden mask 4

Taivas varjele mitä sieltä tulee
Vastaa Viestiin