Olhava (Ii) ekat hätäset piipit vuojelle 2008, vanhaa rahaa

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
avei
Innostunut Etsijä
Viestit: 61
Liittynyt: 21 Heinä 2007, 18:32
Paikkakunta: Oulu

Olhava (Ii) ekat hätäset piipit vuojelle 2008, vanhaa rahaa

Viesti Kirjoittaja avei »

Heippa taas kaikille.

Nyt kun routa taas hellitti niin piti kaivaa Garretin Ace kaapista ja painua vanhoille kotikunnaille Iin Olhavaan. Enkä kadu reissua yhtään. Pari päivää ja yhteensä 12h ahkeraa pellonsyynäystä.
Romua romua ja romua. Rautaa olisi saanut kaivaa neliön alueelta varmaan iäisyyden joten blokkasin samantien raudan hiljaiseksi.

Eka päivä... http://veijola.kapsi.fi/metalli/olhava02052008/day1.jpg

Jos jollain on tietoa tuollaisesta sydänkorusta/koristeesta niin olisin kiinnostunut kuulemaan. Takaosasta ei nyt tähän hätään ole kuvaa mutta vaikuttaa jonkinlaiselta soljelta vyöstä tms.

Ekan päivän kolikot...
- 1/4 Skillinkiä vuodelta 1808, oli aika hienokuntoinen
- 5 penniä, Nikolai II, sata vuotta nuorempi kuin tämä "isopappa"
Ja kuvaa... http://veijola.kapsi.fi/metalli/olhava0 ... 1money.jpg


Toinen päivä... http://veijola.kapsi.fi/metalli/olhava02052008/day2.jpg

Kolikoissa alkoi tulla jo tylympää kamaa, ainakin yhden osalta :)
Kolikko 1. Tämä on itselleni mysteeri, apua kaivataan.. Tre kronor, Kristiina (1600?).. Toinen puoli blankko, tiedä sitten puhdistuuko..
http://veijola.kapsi.fi/metalli/olhava0 ... money1.jpg

Kolikko 2. 1 Penni, Aleksanterin aikuinen, 1800-luvun loppupuolelta. http://veijola.kapsi.fi/metalli/olhava0 ... money2.jpg

Kolikko 3. 1 öre, ehkä jostain 1700-luvun alkupuolelta. Samanlainen kolikko löytyi lähellä olevasta pottupellosta joskus vuosia sitten, joten se on seuraavassa kuvassa verrokkina (parempikuntoinen)
http://veijola.kapsi.fi/metalli/olhava0 ... money3.jpg



Ihan vain lisäyksenä että paikka jolla piippailin näkyy tuolla 1600-luvun maakirjakartalla.. Maatila nro 5. Taloinen http://www.nic.funet.fi/pub/sci/geo/car ... /f1_72.jpg
Viimeksi muokannut avei, 04 Touko 2008, 19:41. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
X-terra 705 + hilppeet
Avatar
teksako
Kunniajäsen
Viestit: 1985
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 17:25
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja teksako »

Hienoja löytöjä ,näköjään nuo vanhat pellot on oikeita aarreaittoja.
Siinä ei kyllä pääse mielenkiinto laskemaan kun tuollaisia löytää.
avei
Innostunut Etsijä
Viestit: 61
Liittynyt: 21 Heinä 2007, 18:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja avei »

Heh.. olin varmaan kaivanut 4h kaikkea peltipätkää ja aloin jo luovuttamaan kun kilahti eka kolikko.. kummasti motivaatio nousi.
X-terra 705 + hilppeet
avei
Innostunut Etsijä
Viestit: 61
Liittynyt: 21 Heinä 2007, 18:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja avei »

Voisiko olla... noita ruusukkeita/tähtiä esiintyy vasta noissa vanhemmissa kolikoissa.

Kuva
Kuva[/url]
X-terra 705 + hilppeet
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

On kyllä hyviä löytöjä noi kolikot ainakin minun mielestäni.
Itse en ole vielä 60-lukua pidemmälle päässyt vaikka lähes pari sataa kolikkoa olenkin jo noukkinut.
Huomenna olisi tarkoitus lähteä tutkailemaan erään tämän foorumilaisen kanssa wanhaa peltoa. Toivottavasti jotain yhtä kivaa löytyisi! :)
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
avei
Innostunut Etsijä
Viestit: 61
Liittynyt: 21 Heinä 2007, 18:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja avei »

Mc_Mursu kirjoitti:On kyllä hyviä löytöjä noi kolikot ainakin minun mielestäni.
Itse en ole vielä 60-lukua pidemmälle päässyt vaikka lähes pari sataa kolikkoa olenkin jo noukkinut.
Huomenna olisi tarkoitus lähteä tutkailemaan erään tämän foorumilaisen kanssa wanhaa peltoa. Toivottavasti jotain yhtä kivaa löytyisi! :)
Suosittelen kyllä tutustumaan tuohon sivustoon, jos vaikka löytyisi oma paikkakunta sieltä. Eihän noi mitään tarkkoja karttoja ole mutta kiva katella..
http://www.virtuaaliyliopisto.fi/maakirjakartat/
X-terra 705 + hilppeet
Vastaa Viestiin