Ensimmäistä etsintä ostamassa ja laitteen valinta tuntuu aiheuttavan harmaita hiuksia...
Melkein kaikki keskusteluketjut selasin läpi ja googletin, mutta ei vain meinaa saada ratkaisua aikaan.
Vaihtoehtoina vieläkin on monta eli:
- ACE250
- Fisher F2
- Teknetics Delta 4000
- GM1
- GM1+
Käsitin, että GM1+ toimii korkeammalla taajuudella eli ilmeisesti löytää paremmin pienet esineet, mutta kärsii syvyydessä? Onkohan miten suuri ero GM1:seen?
Tällä hetkellä vahvimpana ovat GM1:set, mutta kumpi kun hintakin melkein sama.
Mitä konkarit näistä suosittelisivat aloittelijalle, kun kohteena on pääasiassa peltoa ja metsää, myös jonkinverran rantoja (ei yleisiä).
Valinnan vaikeus GM1, ACE250, D4000 vai F2
- VeeVee
- Raavas Tonkija
Itse olen tässä kans taistellut saman ongelman kanssa... Omalla listalla on tällähetkellä GM1 ja Delta 4000.
Ei huvita kaivella roskia ja tehoa pitäs olla tarpeeksi. Ois mahtava päästä kokeilemaan ko. laitteita kentällä...
Ei huvita kaivella roskia ja tehoa pitäs olla tarpeeksi. Ois mahtava päästä kokeilemaan ko. laitteita kentällä...
Varusteet:
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti
Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti
Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668
Kyllä GM1:n on hyvä kone, tehokas ja nopea. Pelto- ja metsäentsinnässä parhaimmillaan mutta paikoissa joissa on paljon metalliroskaa, niin GM1:llä joudut nekin kaivamaan. Raudat se kyllä blokkaa pois, ettei sentään kaikkia naulojakin tarvitse kaiveskella. Itse olenkin jättänyt oman GM1:n mökille missä roskaa ei ole paljon. Täällä Turussa en välttämättä sitä viitsisi käyttää, kun noita alkomahoolin säilytysastioiden osia on joka neliöllä.
Noista näytöllisistä Delta4000 on hyvä hintaisekseen ja ajaa mielestäni asiansa paremmin kuin ACE250.
Noista näytöllisistä Delta4000 on hyvä hintaisekseen ja ajaa mielestäni asiansa paremmin kuin ACE250.
- VeeVee
- Raavas Tonkija
Jep, ainut vaan, että tuon Delta 4000:n syvyys on kysymysmerkki. Ei oikein tahdo löytyä suomalaisten käyttäjien kokemuksia netistä ja englannin kieli on pikkasen hukassa, joten youtubekaan ei tarjoa apua 
Oon nyt kyllä hiukkasen enemmän kallistunut tuohon geeämmään.. Sama kai se on kaivaa kaikki roskatkin, tuleepahan siivottua maaperää
Oon nyt kyllä hiukkasen enemmän kallistunut tuohon geeämmään.. Sama kai se on kaivaa kaikki roskatkin, tuleepahan siivottua maaperää
Varusteet:
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti
Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti
Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668
Syvyyden osalta D4000 ja ACE250 on samoissa lukemissa. Peruslaitteita molemmat. D4000:n puolesta puhuu ID-näyttö ja laitteen keveys. GM1:n pitäisi hakata molemmat syvyydessä kevyesti mutta pitääpä testata mökillä tarkemmin. Syvyyteen mielestäni tuijotetaan ehkä liikaakin, sillä harvemmin kolikon kokoiset esineet ovat niin syvällä ettei peruslaitteet niihin reakoi, varsinkin metsässä. Ongelma oikeastaan on ID-laitteilla ID-luvun hyppiminen mitä syvemmällä kohde on, mikä saa käyttäjän ehkä luovuttamaan kohteen kaivamisen, itsekin syyllistyn tuohon.