Sivu 1/1

Kaivaako vai eikö kaivaa ...pellolla?

Lähetetty: 28 Loka 2011, 19:37
Kirjoittaja electriccrayonset
Tämä olis ehkä voinut olla AT Pro-ketjun alla, mutta päätin nyt aloittaa uuden topicin kumminkin.

Eli, olin oikeastaan ekaa kertaa pellolla tänään. Mulla on uusi etsin AT Pro ja vaikka löydöt olikin mahtavia ( kts. "päivän löydöt" ) noviisille, niin olin aika lailla hukassa paikoitellen.

Ensinnäkin, AT Prossa moodin valinta ... STD COINS moodin sanotaan olevan "aloittelijan moodi". Pellossa oli rautaa joka vedolla, ja sitten kun sain hyvän äänen ja signaalin ( 60-81 luokkaa ) se oli usein syvyysluokkaa +25 cm. Eli tein aika syviä monttuja :-)... testasin signaalin PRO COINS moodilla, joka olikin sitten usein PALJON sekavampi ... hankala pinpointattava ja kun aloin kaivaa signaali hukkui sitten kokonaan ... pari monttua kaivoin ihan turhaan ( huom. Pro Pointer ei ollut vielä saapunut postissa, mutta nyt on ! ).

Vaikuttaako patterien teho tuohon mitenkään ? Mulla oli 2 pykälää patteriosoittimessa ...

Kannattaako kaivaa muut kuin ihan "varmat"?

Sorry , tää on vähän ehkä epäselvä selostus, mutta toivottavasti edes joku hokaa mitä ajan takaa ...

Re: Kaivaako vai eikö kaivaa ...pellolla?

Lähetetty: 28 Loka 2011, 19:46
Kirjoittaja Pekka Muikku
electriccrayonset kirjoitti:
Kannattaako kaivaa muut kuin ihan "varmat"?
Vain tähän kysymykseen uskallan vastata ja vastaus on: kyllä kannattaa. Varsinkin alkuun kun vasta opettelee ääniä yms. kannattaa kaivaa epävarmemmatkin. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin harrastusta pidemmälle ajatellen eli näin opit parhaiten tulkitsemaan ääniä. Pitäytymällä pelkissä "varmoissa" jätät takuuvarmasti myös hyviä löytöjä kaivamatta.

Re: Kaivaako vai eikö kaivaa ...pellolla?

Lähetetty: 28 Loka 2011, 20:03
Kirjoittaja Mc_Mursu
electriccrayonset kirjoitti: Vaikuttaako patterien teho tuohon mitenkään ? Mulla oli 2 pykälää patteriosoittimessa ...
Ei.

Re: Kaivaako vai eikö kaivaa ...pellolla?

Lähetetty: 28 Loka 2011, 20:14
Kirjoittaja ilkkap
Mc_Mursu kirjoitti:
electriccrayonset kirjoitti: Vaikuttaako patterien teho tuohon mitenkään ? Mulla oli 2 pykälää patteriosoittimessa ...
Ei.
Joku taas juuri väitti päinvastaista. Luultavasti merkkikohtainen ilmiö.
Omassa laitteessani ei varaustilaa vaikuta.

Re: Kaivaako vai eikö kaivaa ...pellolla?

Lähetetty: 28 Loka 2011, 20:16
Kirjoittaja Keseppa
electriccrayonset kirjoitti:
Ensinnäkin, AT Prossa moodin valinta ... STD COINS moodin sanotaan olevan "aloittelijan moodi". Pellossa oli rautaa joka vedolla, ja sitten kun sain hyvän äänen ja signaalin ( 60-81 luokkaa ) se oli usein syvyysluokkaa +25 cm. Eli tein aika syviä monttuja :-)... testasin signaalin PRO COINS moodilla, joka olikin sitten usein PALJON sekavampi ... hankala pinpointattava ja kun aloin kaivaa signaali hukkui sitten kokonaan ... pari monttua kaivoin ihan turhaan ( huom. Pro Pointer ei ollut vielä saapunut postissa, mutta nyt on ! ).
Käytti mitä tahansa moodia niin paras ohje on että pitäydy aluks vaan siinä yhdessä. Vaihtamalla asetuksia ja moodeja tuloksena on vaan että sekotat oman ajatuksen. Opettelee yhden kerrallaan hyvin niin että ymmärtää mistä eri asiat johtuvat ja jatkaa sitte siitä eri asetuksiin. STD ja PRO moodit on At:ssa erittäin paljo toisistaan poikkeavia. Vois jopa sanoa että kun laitat PRO moodin päälle niin vaihdat käytännössä eri laitteeseen. PRO on tehty kertomaan paljo enemmän siitä mitä kelan alla on eli se voi aluks kuullostaa erittäin sekavalta.

Katoava signaali johtuu yleensä pienestä esineestä joka tipahtaa kuopan pohjalle kaivaessa etsimen ulottumattomiin tai sit se oli ihan pinnalla ja kun käänsit paakun nurin maanpinnalle niin se joutu taas liian kauas kelasta. Tuo syvyyslukemahan pitää paikkansa vaan kolikon kokoselle esineelle eikä edes pienimmille kolikoille. Jos esine on pieni niin laite ilmottaa todellisuutta syvemmän luvun.

Kuulostaa kans siltä että sulla on ollu ruostunut ehkä rengasmainen esine hollilla joka antaa ns. väärää signaalia. STD anto sille hyvää signaalia mutta PRO yritti jo kertoa sulle että se on rautaa. PRO moodissa jos kirkkaan signaalin seasta kuuluu murahdusta niin se on melko varmasti rautaa.

Re: Kaivaako vai eikö kaivaa ...pellolla?

Lähetetty: 28 Loka 2011, 20:22
Kirjoittaja Keseppa
ilkkap kirjoitti:
Mc_Mursu kirjoitti:
electriccrayonset kirjoitti: Vaikuttaako patterien teho tuohon mitenkään ? Mulla oli 2 pykälää patteriosoittimessa ...
Ei.
Joku taas juuri väitti päinvastaista. Luultavasti merkkikohtainen ilmiö.
Omassa laitteessani ei varaustilaa vaikuta.
Jännitteen taso ei vaikuta ennenkuin se laskee liian matalaks ja laite ilmoittaa siitä. Siinä on piiri joka nostaa paristoilta tulevan jännitteen etsimen haluamalle tasolle.

Ihan toinen juttu sit on minkä laatusia pattereita tai ladattavia käyttää. Etsin ottaa virtaa niistä sykäyksittäin ja jos pariston/akun sisäinen vastus on suuri niin virta ei nouse tarpeeks nopeasti ja jännite saattaa jäädä sen takia vajaaks eli kannattaa aina käyttää laadukkaita ladattavia akkuja niin saa maksimoitua etsimen tehon.

Lähetetty: 28 Loka 2011, 20:38
Kirjoittaja Leijona
Tuosta signaalin hukkaamisesta sen verran, että kun maa on hieman märkää ja tarttuu lapioon, niin joskus lapioon on tarttunut pienempiä esineitä, kuten esim. tipparaha yms.
Kannattaa pyyhkäistä mullat lapiosta ja tarkistaa uudelleen etsimellä.

Joskus tosiaankin kolikko pyörähtää montun pohjalle sellaiseen asentoon, ettei signaalia tulekaan. Sitten vaan uudelleen lapiolla kauhaisee montun pohjan puhtaaksi.

Lähetetty: 28 Loka 2011, 20:43
Kirjoittaja Keseppa
Leijona kirjoitti:Tuosta signaalin hukkaamisesta sen verran, että kun maa on hieman märkää ja tarttuu lapioon, niin joskus lapioon on tarttunut pienempiä esineitä, kuten esim. tipparaha yms.
Kannattaa pyyhkäistä mullat lapiosta ja tarkistaa uudelleen etsimellä.

Joskus tosiaankin kolikko pyörähtää montun pohjalle sellaiseen asentoon, ettei signaalia tulekaan. Sitten vaan uudelleen lapiolla kauhaisee montun pohjan puhtaaksi.
Tuo unohtu. Hyvä huomio. Kerran etsinyt ööreä melko kauan kun se oli tarttunut lapion ulkopinnalle :?

Lähetetty: 28 Loka 2011, 21:06
Kirjoittaja P.Aholainen
Tuota signaalin katoamista tapahtuu melkein aina pellola.
Siksi kannattaa huispia ristiin kohdetta.


Ja sitten monesti hyvä signaali muuttuu huonoksi kun kääntyy 90 astetta eli nuo jätän kaivamatta yleensä.

Lähetetty: 28 Loka 2011, 22:49
Kirjoittaja electriccrayonset
Kuulostaa kans siltä että sulla on ollu ruostunut ehkä rengasmainen esine hollilla joka antaa ns. väärää signaalia. STD anto sille hyvää signaalia mutta PRO yritti jo kertoa sulle että se on rautaa. PRO moodissa jos kirkkaan signaalin seasta kuuluu murahdusta niin se on melko varmasti rautaa.
Tuo on kyllä hyvä pointti, juuri noin se taisi mennä ... eli välillä oli IRON AUDIO päällä ja sitten taas otin sen pois ...

Kyllä oli sitten hankala pelto, jos olis rautaa halunnut kaivaa niin ei olis kyllä tunnissa mennyt kovin pitkälle ....

Kuinkas syvällä ne kamat YLEENSÄ pellossa on ?? Musta näytti siltä, että siinä oli lyöty vanhan asutuksen päälle multaa 20-30 cm ja tehty siihen pelto...
Alla oli hieno punainen hiekka ...

Lähetetty: 28 Loka 2011, 22:52
Kirjoittaja electriccrayonset
Tuota signaalin katoamista tapahtuu melkein aina pellola.
Siksi kannattaa huispia ristiin kohdetta.
Tätäkin yritettiin ... välillä 5 min huiskimista ettiistakasin ja mietintää mietintää mietintää, "onko päässä vai etsimessä vikaa vai missä?"

Välillä etsinkin soitteli omiaan ... eli kela ilmassa ja niinku olis jääny signaali päälle ...

Lähetetty: 29 Loka 2011, 00:31
Kirjoittaja Taurus
All metal mode ja kaikki paitsi raudat ylös on meikäläisen neuvo :lol:

Sitä nopeemmin oppii myös tuntemaan paremmin mitä esineitä/materiaalia eri lukemat voisi olla.

Lähetetty: 29 Loka 2011, 10:41
Kirjoittaja Kätkäläinen
Alkuun kaivoin melkein kaiken mitä löytyi, hyvää harjoitusta! Nykyään riippuu paikasta, jos on peruspeltoa kaivan poikkeavat/erikoiset singnaalit hyvien lisäksi. Paikassa missä on ollut vanhempaa asutusta kaivan raudatkin pääsääntöisesti.

Lähetetty: 29 Loka 2011, 19:01
Kirjoittaja electriccrayonset
Alkuun kaivoin melkein kaiken mitä löytyi, hyvää harjoitusta! Nykyään riippuu paikasta, jos on peruspeltoa kaivan poikkeavat/erikoiset singnaalit hyvien lisäksi. Paikassa missä on ollut vanhempaa asutusta kaivan raudatkin pääsääntöisesti.
Hmm ... rautaa olis ollut PALJON tarjolla ja paikka on tosi vanha. Mulla olis kyllä
mennyt ikä ja terveys, jos olisin kaikki raudat kaivanut. Mutta pääseehän tuonne pellolle uudestaan ... jos kaivaa vaikka isommat raudat ensin ?
All metal mode ja kaikki paitsi raudat ylös on meikäläisen neuvo
Näillä mentiin tänään ja oli paljon helpompaa...

Lähetetty: 29 Loka 2011, 19:23
Kirjoittaja Kätkäläinen
No joo kaivan "hyvät" :wink: rauta singnaalit :D

Lähetetty: 29 Loka 2011, 22:26
Kirjoittaja Veem
Kätkäläinen kirjoitti:No joo kaivan "hyvät" :wink: rauta singnaalit :D
Niinkuin hopearahat ja sormukset.. :wink: :D

Itse kaivan vähän paikasta riippuen mitä milloinkin, yleensä liian laiskasti varmaankin. Suurinpana kriteerinä on ehkä signaalin tasaisuus, ts suurinpiirtein samaa ääntä ja ID:tä joka suunnasta.