Kaivaako vai eikö kaivaa ...pellolla?

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
electriccrayonset
Metallinetsijä
Viestit: 197
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 19:10
Paikkakunta: pori
Viesti:

Kaivaako vai eikö kaivaa ...pellolla?

Viesti Kirjoittaja electriccrayonset »

Tämä olis ehkä voinut olla AT Pro-ketjun alla, mutta päätin nyt aloittaa uuden topicin kumminkin.

Eli, olin oikeastaan ekaa kertaa pellolla tänään. Mulla on uusi etsin AT Pro ja vaikka löydöt olikin mahtavia ( kts. "päivän löydöt" ) noviisille, niin olin aika lailla hukassa paikoitellen.

Ensinnäkin, AT Prossa moodin valinta ... STD COINS moodin sanotaan olevan "aloittelijan moodi". Pellossa oli rautaa joka vedolla, ja sitten kun sain hyvän äänen ja signaalin ( 60-81 luokkaa ) se oli usein syvyysluokkaa +25 cm. Eli tein aika syviä monttuja :-)... testasin signaalin PRO COINS moodilla, joka olikin sitten usein PALJON sekavampi ... hankala pinpointattava ja kun aloin kaivaa signaali hukkui sitten kokonaan ... pari monttua kaivoin ihan turhaan ( huom. Pro Pointer ei ollut vielä saapunut postissa, mutta nyt on ! ).

Vaikuttaako patterien teho tuohon mitenkään ? Mulla oli 2 pykälää patteriosoittimessa ...

Kannattaako kaivaa muut kuin ihan "varmat"?

Sorry , tää on vähän ehkä epäselvä selostus, mutta toivottavasti edes joku hokaa mitä ajan takaa ...
Garrett AT Pro + Super Sniper kela
Garrett Pro Pointer
BW kenttälapio+halpis puutarhaveitsi
BW Tetsarit
Puolikuurot korvat
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Kaivaako vai eikö kaivaa ...pellolla?

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

electriccrayonset kirjoitti:
Kannattaako kaivaa muut kuin ihan "varmat"?
Vain tähän kysymykseen uskallan vastata ja vastaus on: kyllä kannattaa. Varsinkin alkuun kun vasta opettelee ääniä yms. kannattaa kaivaa epävarmemmatkin. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin harrastusta pidemmälle ajatellen eli näin opit parhaiten tulkitsemaan ääniä. Pitäytymällä pelkissä "varmoissa" jätät takuuvarmasti myös hyviä löytöjä kaivamatta.
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Re: Kaivaako vai eikö kaivaa ...pellolla?

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

electriccrayonset kirjoitti: Vaikuttaako patterien teho tuohon mitenkään ? Mulla oli 2 pykälää patteriosoittimessa ...
Ei.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Re: Kaivaako vai eikö kaivaa ...pellolla?

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Mc_Mursu kirjoitti:
electriccrayonset kirjoitti: Vaikuttaako patterien teho tuohon mitenkään ? Mulla oli 2 pykälää patteriosoittimessa ...
Ei.
Joku taas juuri väitti päinvastaista. Luultavasti merkkikohtainen ilmiö.
Omassa laitteessani ei varaustilaa vaikuta.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kaivaako vai eikö kaivaa ...pellolla?

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

electriccrayonset kirjoitti:
Ensinnäkin, AT Prossa moodin valinta ... STD COINS moodin sanotaan olevan "aloittelijan moodi". Pellossa oli rautaa joka vedolla, ja sitten kun sain hyvän äänen ja signaalin ( 60-81 luokkaa ) se oli usein syvyysluokkaa +25 cm. Eli tein aika syviä monttuja :-)... testasin signaalin PRO COINS moodilla, joka olikin sitten usein PALJON sekavampi ... hankala pinpointattava ja kun aloin kaivaa signaali hukkui sitten kokonaan ... pari monttua kaivoin ihan turhaan ( huom. Pro Pointer ei ollut vielä saapunut postissa, mutta nyt on ! ).
Käytti mitä tahansa moodia niin paras ohje on että pitäydy aluks vaan siinä yhdessä. Vaihtamalla asetuksia ja moodeja tuloksena on vaan että sekotat oman ajatuksen. Opettelee yhden kerrallaan hyvin niin että ymmärtää mistä eri asiat johtuvat ja jatkaa sitte siitä eri asetuksiin. STD ja PRO moodit on At:ssa erittäin paljo toisistaan poikkeavia. Vois jopa sanoa että kun laitat PRO moodin päälle niin vaihdat käytännössä eri laitteeseen. PRO on tehty kertomaan paljo enemmän siitä mitä kelan alla on eli se voi aluks kuullostaa erittäin sekavalta.

Katoava signaali johtuu yleensä pienestä esineestä joka tipahtaa kuopan pohjalle kaivaessa etsimen ulottumattomiin tai sit se oli ihan pinnalla ja kun käänsit paakun nurin maanpinnalle niin se joutu taas liian kauas kelasta. Tuo syvyyslukemahan pitää paikkansa vaan kolikon kokoselle esineelle eikä edes pienimmille kolikoille. Jos esine on pieni niin laite ilmottaa todellisuutta syvemmän luvun.

Kuulostaa kans siltä että sulla on ollu ruostunut ehkä rengasmainen esine hollilla joka antaa ns. väärää signaalia. STD anto sille hyvää signaalia mutta PRO yritti jo kertoa sulle että se on rautaa. PRO moodissa jos kirkkaan signaalin seasta kuuluu murahdusta niin se on melko varmasti rautaa.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kaivaako vai eikö kaivaa ...pellolla?

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

ilkkap kirjoitti:
Mc_Mursu kirjoitti:
electriccrayonset kirjoitti: Vaikuttaako patterien teho tuohon mitenkään ? Mulla oli 2 pykälää patteriosoittimessa ...
Ei.
Joku taas juuri väitti päinvastaista. Luultavasti merkkikohtainen ilmiö.
Omassa laitteessani ei varaustilaa vaikuta.
Jännitteen taso ei vaikuta ennenkuin se laskee liian matalaks ja laite ilmoittaa siitä. Siinä on piiri joka nostaa paristoilta tulevan jännitteen etsimen haluamalle tasolle.

Ihan toinen juttu sit on minkä laatusia pattereita tai ladattavia käyttää. Etsin ottaa virtaa niistä sykäyksittäin ja jos pariston/akun sisäinen vastus on suuri niin virta ei nouse tarpeeks nopeasti ja jännite saattaa jäädä sen takia vajaaks eli kannattaa aina käyttää laadukkaita ladattavia akkuja niin saa maksimoitua etsimen tehon.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10636
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Tuosta signaalin hukkaamisesta sen verran, että kun maa on hieman märkää ja tarttuu lapioon, niin joskus lapioon on tarttunut pienempiä esineitä, kuten esim. tipparaha yms.
Kannattaa pyyhkäistä mullat lapiosta ja tarkistaa uudelleen etsimellä.

Joskus tosiaankin kolikko pyörähtää montun pohjalle sellaiseen asentoon, ettei signaalia tulekaan. Sitten vaan uudelleen lapiolla kauhaisee montun pohjan puhtaaksi.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Leijona kirjoitti:Tuosta signaalin hukkaamisesta sen verran, että kun maa on hieman märkää ja tarttuu lapioon, niin joskus lapioon on tarttunut pienempiä esineitä, kuten esim. tipparaha yms.
Kannattaa pyyhkäistä mullat lapiosta ja tarkistaa uudelleen etsimellä.

Joskus tosiaankin kolikko pyörähtää montun pohjalle sellaiseen asentoon, ettei signaalia tulekaan. Sitten vaan uudelleen lapiolla kauhaisee montun pohjan puhtaaksi.
Tuo unohtu. Hyvä huomio. Kerran etsinyt ööreä melko kauan kun se oli tarttunut lapion ulkopinnalle :?
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3416
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Tuota signaalin katoamista tapahtuu melkein aina pellola.
Siksi kannattaa huispia ristiin kohdetta.


Ja sitten monesti hyvä signaali muuttuu huonoksi kun kääntyy 90 astetta eli nuo jätän kaivamatta yleensä.
electriccrayonset
Metallinetsijä
Viestit: 197
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 19:10
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja electriccrayonset »

Kuulostaa kans siltä että sulla on ollu ruostunut ehkä rengasmainen esine hollilla joka antaa ns. väärää signaalia. STD anto sille hyvää signaalia mutta PRO yritti jo kertoa sulle että se on rautaa. PRO moodissa jos kirkkaan signaalin seasta kuuluu murahdusta niin se on melko varmasti rautaa.
Tuo on kyllä hyvä pointti, juuri noin se taisi mennä ... eli välillä oli IRON AUDIO päällä ja sitten taas otin sen pois ...

Kyllä oli sitten hankala pelto, jos olis rautaa halunnut kaivaa niin ei olis kyllä tunnissa mennyt kovin pitkälle ....

Kuinkas syvällä ne kamat YLEENSÄ pellossa on ?? Musta näytti siltä, että siinä oli lyöty vanhan asutuksen päälle multaa 20-30 cm ja tehty siihen pelto...
Alla oli hieno punainen hiekka ...
Garrett AT Pro + Super Sniper kela
Garrett Pro Pointer
BW kenttälapio+halpis puutarhaveitsi
BW Tetsarit
Puolikuurot korvat
electriccrayonset
Metallinetsijä
Viestit: 197
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 19:10
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja electriccrayonset »

Tuota signaalin katoamista tapahtuu melkein aina pellola.
Siksi kannattaa huispia ristiin kohdetta.
Tätäkin yritettiin ... välillä 5 min huiskimista ettiistakasin ja mietintää mietintää mietintää, "onko päässä vai etsimessä vikaa vai missä?"

Välillä etsinkin soitteli omiaan ... eli kela ilmassa ja niinku olis jääny signaali päälle ...
Garrett AT Pro + Super Sniper kela
Garrett Pro Pointer
BW kenttälapio+halpis puutarhaveitsi
BW Tetsarit
Puolikuurot korvat
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Taurus »

All metal mode ja kaikki paitsi raudat ylös on meikäläisen neuvo :lol:

Sitä nopeemmin oppii myös tuntemaan paremmin mitä esineitä/materiaalia eri lukemat voisi olla.
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
Kätkäläinen
Kunniajäsen
Viestit: 1830
Liittynyt: 19 Touko 2011, 15:53
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

Alkuun kaivoin melkein kaiken mitä löytyi, hyvää harjoitusta! Nykyään riippuu paikasta, jos on peruspeltoa kaivan poikkeavat/erikoiset singnaalit hyvien lisäksi. Paikassa missä on ollut vanhempaa asutusta kaivan raudatkin pääsääntöisesti.
electriccrayonset
Metallinetsijä
Viestit: 197
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 19:10
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja electriccrayonset »

Alkuun kaivoin melkein kaiken mitä löytyi, hyvää harjoitusta! Nykyään riippuu paikasta, jos on peruspeltoa kaivan poikkeavat/erikoiset singnaalit hyvien lisäksi. Paikassa missä on ollut vanhempaa asutusta kaivan raudatkin pääsääntöisesti.
Hmm ... rautaa olis ollut PALJON tarjolla ja paikka on tosi vanha. Mulla olis kyllä
mennyt ikä ja terveys, jos olisin kaikki raudat kaivanut. Mutta pääseehän tuonne pellolle uudestaan ... jos kaivaa vaikka isommat raudat ensin ?
All metal mode ja kaikki paitsi raudat ylös on meikäläisen neuvo
Näillä mentiin tänään ja oli paljon helpompaa...
Garrett AT Pro + Super Sniper kela
Garrett Pro Pointer
BW kenttälapio+halpis puutarhaveitsi
BW Tetsarit
Puolikuurot korvat
Avatar
Kätkäläinen
Kunniajäsen
Viestit: 1830
Liittynyt: 19 Touko 2011, 15:53
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

No joo kaivan "hyvät" :wink: rauta singnaalit :D
Veem
Metallinetsijä
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 13:43

Viesti Kirjoittaja Veem »

Kätkäläinen kirjoitti:No joo kaivan "hyvät" :wink: rauta singnaalit :D
Niinkuin hopearahat ja sormukset.. :wink: :D

Itse kaivan vähän paikasta riippuen mitä milloinkin, yleensä liian laiskasti varmaankin. Suurinpana kriteerinä on ehkä signaalin tasaisuus, ts suurinpiirtein samaa ääntä ja ID:tä joka suunnasta.
Vastaa Viestiin