Mitä mieltä piipparoijat ovat "nykyajan" geokätkentäharrastuksesta?
Siinähän maastosta etsitään GPS laitteilla toisten kätkemiä purnukoita, yms. Joista löytyy nykyajan tavaraa laidasta laitaan. Ja laitetaan oma purnukka tilalle...
Onhan tuossa melkein järkeä, mutta ei mitään arvokasta löydä.
Ellei sitten satu vahingossa löytämään oikeaa aarretta
En kyllä itse näe tuossa oikein mitään jännitettävää...
Geokätkentä
Geokätkentä
C.Scope Newforce R1
White's TM808
Automax Precision V4 pinpointer
Fiskars kenttälapio
White's TM808
Automax Precision V4 pinpointer
Fiskars kenttälapio
geo
Tai eikos se mene enemmankin sillatavalla etta koordinaattien perusteella etsitaan GPS laitteella se geokatko joka yleensa on jossain ovelassa paikassa ja osa todella vaikeissakin.. Geokatko on yleensa muovinen saankestava laatikko johon voi laittaa jonkun oman esineen ja jos haluaa niin siita voi ottaa jonkun tilalle. Lahinna harrastuksessa korostuu liikkumisenilo ja onnistumisen tunne kun on GPS laitteella onnistunut paikantamaan taman aarteen. Itsellanikin on GPS mutta en ole viela katkoja etsinyt. Ensi kesana voisi jonkun lahistolla olevan kayda koklaamassa. Mutta mielestani huisin paljon hauskempaa on liikkua ja tutkia luontoa sattumanvaraisesti ja etsia sita oikeaa aarretta kuin suunnistaa tiettyyn pisteeseen sahkoisella kompanssilla jossa maaranpaakin on valmiiksi merkitty.
Mutta totta, en ole kokeillut. Taytyy korjata asia. Voisi ostaa vaikka lumikengat ja tarpoa jossain.
Mutta totta, en ole kokeillut. Taytyy korjata asia. Voisi ostaa vaikka lumikengat ja tarpoa jossain.
C. Scope Newforce R1, Garrett Ace 250
Itse olen geokätköilyä harrastanut kohta vuoden. 176 kätköä olen löytänyt ja yhden jopa viitsinyt piilottaa. Kirjaimellisesti löysin harrastuksen. Koiran kanssa lenkillä bongasin mielenkiintoisen purkin, joka lähemmin tutkiessani paljastui geokätköksi. Siitä kaikki sitten lähti. Harrastus vie aika hyvin mukanaan ja siitä muodostuu helposti jonkin asteinen elämäntapa.
Tämän foorumin porukkaa taitaa pitää löytämisen riemusta, joten kannattaa kokeilla. Etenkin jos GPSr jo löytyy niin kannattaa ehdottomasti tutustua koti ympäristönsä kätköihin. Niitä saattaa olla yllättävän paljon ja lähellä kotiasi!
Kätköjäkin on moneen makuun ja kätköilyyn voi loistavasti liittää vaikka pyöräilyn, sauvakävelyn, moottoripyöräilyn ja kaiken mahdollisen liikkumisen. Myös ulkomaanmatkoille saa hauskan teeman, kun hakee kaikki lomakohteen kätköt ja löytää uusiin paikkoihin joihin ei välttämättä koskaan olisi muuten ollut tarvetta mennä. Sama pätee tietenkin kotimaassakin.
Säännöt kieltävät geokätköjen hautaamisen maahan eli metallinilmaisimella ei pitäisi maan alta kätköä löytää, mutta esim. kannon alta, kiviaidasta tms voi hyvinkin löytää kätkön mikäli siinä on metallia
Jos asia alkoi kiinnostaa niin kannattaa tutusua loistavaan oppaaseen "Älä ryhdy geokätköilijäksi!" http://www.geocache.fi/materiaali/ala_r ... ijaksi.pdf
Sieltä selviää, miten rekisteröidyt geocaching.com palveluun ja haet lähimmät kätkösi.
Tämän foorumin porukkaa taitaa pitää löytämisen riemusta, joten kannattaa kokeilla. Etenkin jos GPSr jo löytyy niin kannattaa ehdottomasti tutustua koti ympäristönsä kätköihin. Niitä saattaa olla yllättävän paljon ja lähellä kotiasi!
Kätköjäkin on moneen makuun ja kätköilyyn voi loistavasti liittää vaikka pyöräilyn, sauvakävelyn, moottoripyöräilyn ja kaiken mahdollisen liikkumisen. Myös ulkomaanmatkoille saa hauskan teeman, kun hakee kaikki lomakohteen kätköt ja löytää uusiin paikkoihin joihin ei välttämättä koskaan olisi muuten ollut tarvetta mennä. Sama pätee tietenkin kotimaassakin.
Säännöt kieltävät geokätköjen hautaamisen maahan eli metallinilmaisimella ei pitäisi maan alta kätköä löytää, mutta esim. kannon alta, kiviaidasta tms voi hyvinkin löytää kätkön mikäli siinä on metallia
Jos asia alkoi kiinnostaa niin kannattaa tutusua loistavaan oppaaseen "Älä ryhdy geokätköilijäksi!" http://www.geocache.fi/materiaali/ala_r ... ijaksi.pdf
Sieltä selviää, miten rekisteröidyt geocaching.com palveluun ja haet lähimmät kätkösi.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Garrett Pro-Pointer
Olen geocache.fi:n lokiseurannasta havainnut, että ainakin yksi tältä foorumilta tuttu nimimerkki onkin jo tehnyt ensimmäiset löytönsä. Oikeastaan melkein 10. Siitä se lähtee.
Itse sain tänään 200 löytöä täyteen. Kyllä nyt hymyilyttää. Huomenna tuleekin tasan vuosi kuluneeksi ensimmäisestä löydöstäni. Eli tavoite, jonka jo syksyllä päätin toteutui!
Saa nähdä vaikuttaako metallinilmaisimen hankinta cpd:ni eli kätköä per päivä (eng. cache per day). Nyt se on 200 löytöä / 364 päivää = 0.55 cpd
Itse olen tyytyväinen, mutta no joo.. oli pakko hehkuttaa.
Itse sain tänään 200 löytöä täyteen. Kyllä nyt hymyilyttää. Huomenna tuleekin tasan vuosi kuluneeksi ensimmäisestä löydöstäni. Eli tavoite, jonka jo syksyllä päätin toteutui!
Saa nähdä vaikuttaako metallinilmaisimen hankinta cpd:ni eli kätköä per päivä (eng. cache per day). Nyt se on 200 löytöä / 364 päivää = 0.55 cpd
Itse olen tyytyväinen, mutta no joo.. oli pakko hehkuttaa.
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
-
Kuulostaa tutulta..
olisiko se tämä nimimerkki?
Hurahdettiin vaimon kanssa täysin tähän touhuun.
Nyt löytöjä on 14 ja täsät se lähtee.
Meidän liikunnan määrä on varmaan kolminkertaistunut.
Oli suuri yllätys kuinka paljon kätköjä eteläsuomessa onkaan.
Jos kaveri, joka etsii metallipaljastimen kanssa aarteita puistossa näyttää koomiselta joidenkin silmin niin näyttää sekin hassulta kun pariskunta kahden koiran kanssa seisoo liikennejakajassa ja tutkii liikennemerkkiä.
Mc_Mursu jos Jpäässä liikut niin käyppä ettimässä "Lepolan pellot" kätkö. On muuten veikeä ja hyvin naamioitu kätkö.
Hurahdettiin vaimon kanssa täysin tähän touhuun.
Nyt löytöjä on 14 ja täsät se lähtee.
Meidän liikunnan määrä on varmaan kolminkertaistunut.
Oli suuri yllätys kuinka paljon kätköjä eteläsuomessa onkaan.
Jos kaveri, joka etsii metallipaljastimen kanssa aarteita puistossa näyttää koomiselta joidenkin silmin niin näyttää sekin hassulta kun pariskunta kahden koiran kanssa seisoo liikennejakajassa ja tutkii liikennemerkkiä.
Mc_Mursu jos Jpäässä liikut niin käyppä ettimässä "Lepolan pellot" kätkö. On muuten veikeä ja hyvin naamioitu kätkö.
Juu teikäläistä taisin tarkoittaasaint_tobias kirjoitti:olisiko se tämä nimimerkki?
Joo se on kyllä välillä suorastaan noloa joutua ohikulkijoiden armottoman kyyläämisen kohteeksi, kun etsii kätköä mitä ihmeellisimmistä paikoista. Pelottaakin jo ajatella, että minkälaista palautetta tulee, kun pääsen piippailemaan metallinilmaisen kanssa ihmisten keskelle .saint_tobias kirjoitti:Jos kaveri, joka etsii metallipaljastimen kanssa aarteita puistossa näyttää koomiselta joidenkin silmin niin näyttää sekin hassulta kun pariskunta kahden koiran kanssa seisoo liikennejakajassa ja tutkii liikennemerkkiä.
Mutta onneksi kätköjä on myös vähemmän"jästi" rikkaissa paikoissa, kuten keskellä korpea tms, jossa saa suorittaa etsintää hieman vapautuneemmin.
Olenkin odottanut, että pääsisin etsimään "Lepolan pellot" kätköä.saint_tobias kirjoitti:Mc_Mursu jos Jpäässä liikut niin käyppä ettimässä "Lepolan pellot" kätkö. On muuten veikeä ja hyvin naamioitu kätkö.
Kun kelit vähän paranee niin voisi mopolla hurauttaa sinne.
Loggaukset on ollut sen verran kehuvia, että odotukset on kovat.
Happy hunting!
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
-
Kohta sata täynnä
Purkkeja on haettu ja mielenkiintoisia paikkoja koluttu.
Kohta tulee sata täyteen.
http://www.geocaching.com/seek/gallery. ... 0a36cb3fcc
mm tällanen paikka.
Kohta tulee sata täyteen.
http://www.geocaching.com/seek/gallery. ... 0a36cb3fcc
mm tällanen paikka.