Muinaistiet?

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
Jormando
Innostunut Etsijä

Muinaistiet?

Viesti Kirjoittaja Jormando »

---
Viimeksi muokannut Jormando, 06 Syys 2010, 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hannu
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Olen täällä Turun seudulla tutkaillut Härkätien vanhoja linjauksia. Tämä tie on säilynyt nykypäivään melko muuttumattomana suurilta osin, mutta esim. jo Liedon kohdalla löytyy vanhempia pätkiä, jotka ovat alkaneet kasvaa umpeen (jos olen oikein osannut karttaa tulkita). Vielä en ole kuitenkaan päässyt piipparoimaan näitä alueita.

Suomessa lienee se ongelma, ettei täällä ole ikivanhoja kärryteitä samaan malliin kuin esim. keski-Euroopassa. Kinttupolut ovat peittyneet, ja vanhojen teiden päälle on rakennettu useasti uutta. Jos puhun tässä kohtaa soopaa, niin pistäkääs linkkejä hyviin suomalaista muinaistieverkostoa käsitteleviin sivuihin..

Käytännön asiana olen funtsinut, että mistä sitä sitten lähtisi piipparoimaan. Keskeltä tietä? Reunoilta? Tien pohja on yleensä aika kovaksi tallattua, ja sitä on vaikea lähteä kaivelemaan. Eipä siihen välttämättä ole mitään uponnutkaan. Onko tavara sitten vierinyt ojiin, vai pitäisikö etsiä levähdyspaikkoja? Käytännön asiat siis vähän hakusessa..
mipe
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja mipe »

Varmaan kannattaa selvitellä entisiä majatalojen paikkoja teiden varsilta. Jos kyseessä pienempi kinttupolku, niin taukopaikan näköiset alueet syyniin. Kuvittele, missä itse olisi mukava haukata eväitä pitkällä siirtymällä. Mitä joskus olen noita vanhoja pikkutien pohjia kolunnut, niin aika tasaisesti löytyy keskeltä ja reunoilta tavaraa.

Taitaa vaan muuten olla niin, että ainakin tunnetuimmat tienpohjat ovat lailla rauhoitettuja, vrt. kuninkaantie. Kannattaa varmistella ennen kaiveluita.
ML Musketeer, Tesoro Vaquero
Ex: ML Sovereign Elite, Ace 250, CS 1220 XDP, CS 2MX
# Sormet savessa vuodesta 2004
Vastaa Viestiin