Metsäretkeltä (Uusia löytöjä 5.5.2011)

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Metsäretkeltä (Uusia löytöjä 5.5.2011)

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Eilen oli pakko käydä pikaisesti heiluttamassa etsintä lähellä olevassa metsässä. Tunnin verran oli aikaa painaa kuulokkeet päässä metsässä. Neljä kolikkoa sieltä lopulta nousi: tasan satavuotias 10 penniä 1911, kaksi öreä 1600 -luvulta ja yksi 60 -luvun 5 penniä. Ihan hyvältä paikalta vaikutti ja täytyy mennä sinne uudestaan haravoimaan. Ainoa haaste on, että spurgut on pitänyt siellä jotain leiriä joskus ja yksi alue on siellä aika kamalassa kunnossa.

Kuva
Nyt on tämän kolikon juhlavuosi. Löytyi melkein pinnalta, noin 2 cm oli ehtinyt humusta kertyä kolikon päälle.


Kuva
Öre 1666. Vaikka maa olikin hiekkapohjaista, ei se ollut kolikkoa kovin hellästi näitä vuosisatoja säilönyt.


Kuva
Öre 1673?. Löytyi aivan toisen ören vierestä. Aika hyvin säilynyt kolikon kruunapuoli vaikka kuvassa ei välttämättä näytäkkään siltä, mutta pinta on sileä ja paikoin näyttäisi olevan alkuperäistä kiiltoakin jäljellä. Aika mielenkiintoista, että näissä molemmissa kolikoissa on toinen puoli aivan ruvella vaikka maa oli hiekkaa. Voi tietty olla myös, että metsäsbugget on urettanut juuri tuota kohtaa josta kolikot löytyivät.


Kuulokkeissa on muuten se huono puoli kun ei kuule kunnolla mitä ympärillä tapahtuu. Eilen oli yksi koiranulkoiluttaja onnistunut hiipimään aivan mun persuuksiin kiinni. Kyllä siinä vähän pelästyi kun käntyy ja yht'äkkiä siinä onkin joku koiran kanssa, taisi multa päästä jopa joku pieni äänikin siinä tilanteessa. :lol:
Viimeksi muokannut ZyrTech, 06 Touko 2011, 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Metsäretkeltä

Viesti Kirjoittaja patti »

ZyrTech kirjoitti: Kuulokkeissa on muuten se huono puoli kun ei kuule kunnolla mitä ympärillä tapahtuu. Eilen oli yksi koiranulkoiluttaja onnistunut hiipimään aivan mun persuuksiin kiinni. Kyllä siinä vähän pelästyi kun käntyy ja yht'äkkiä siinä onkin joku koiran kanssa, taisi multa päästä jopa joku pieni äänikin siinä tilanteessa. :lol:
Tee niinkuin mä, säädä kuulokkeet päähän niin, että toisen korvan kuuloke on korvan yläpuolella/vain puoliksi korvan päällä. Mä käytän tätä silloin, kun olen kaverin kanssa piippailemassa ja pitää kuulla mitä se sanoo.

Niin ja hieno 10 p, mulla ei meinaa usko riittää siihen, että lähimetsistä löytyisi jotain mutta täytyy alkaa muuttamaan mielipidettä.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Metsäretkeltä

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

patti kirjoitti:Tee niinkuin mä, säädä kuulokkeet päähän niin, että toisen korvan kuuloke on korvan yläpuolella/vain puoliksi korvan päällä. Mä käytän tätä silloin, kun olen kaverin kanssa piippailemassa ja pitää kuulla mitä se sanoo.

Niin ja hieno 10 p, mulla ei meinaa usko riittää siihen, että lähimetsistä löytyisi jotain mutta täytyy alkaa muuttamaan mielipidettä.

t. patti
Itseasiassa noin pidinkin kuulokkeita mutta oli siinä kohtaa sen verran piippaileva kohta, ettei ulkopuolisia ääniä edes kuunnellu.

Kyllä metsistäkin voi löytää hyviä paikkoja. Katsoo vaikka jostain vanhasta kartasta vanhojen torppien paikkoja ja menee niiden lähimetsiin haravoimaan polkuja. Ainakin isoimmat polut on hyvinkin voinu olla käytössä iät ja ajat. Tietysti kaupungeissa on se ongelma, että yleensä torppien paikoille on rakennettu joku lähiö ja sen takia ne metsät on täynnä roskametallia.
Kuva
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4232
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja raiban »

Hienot löydöt.Vuosiluvut näkyy hyvin. :shock:
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Avatar
kylli
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Maalis 2011, 14:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Metsäretkeltä

Viesti Kirjoittaja kylli »

ZyrTech kirjoitti:Kyllä siinä vähän pelästyi kun käntyy ja yht'äkkiä siinä onkin joku koiran kanssa, taisi multa päästä jopa joku pieni äänikin siinä tilanteessa. :lol:
Pahimmassa tapauksessa voisi mennä kalsarit vaihtoon!!!

Ja hienot löydöt, onnittelut.
-Garrett Ace 250
-Black Bull DS23 XL
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Kuvat ovat vähitään yhtä hyvät, kuin löydöt!
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Re: Metsäretkeltä

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

ZyrTech kirjoitti: ...Ihan hyvältä paikalta vaikutti ja täytyy mennä sinne uudestaan haravoimaan. Ainoa haaste on, että spurgut on pitänyt siellä jotain leiriä joskus ja yksi alue on siellä aika kamalassa kunnossa....

...Voi tietty olla myös, että metsäsbugget on urettanut juuri tuota kohtaa josta kolikot löytyivät.

...Kyllä siinä vähän pelästyi kun käntyy ja yht'äkkiä siinä onkin joku koiran kanssa, taisi multa päästä jopa joku pieni äänikin siinä tilanteessa. :lol:
Hyvät löydöt! :D Nuo spurgut kyllä saa monen hyvänkin paikan vaikuttamaan aika kamalalta paikalta tonkia. Monet sotatanteret on lopulta spurgut valloittaneet väsytystaktisella asemasodallaan. Kuitenkin noi paikat on usein aika hyviä, ja niistä voi tehdä yllättäviäkin löytöjä. :)

Urea syö kuparia enemmän kuin kalja spurgua. Veikkaan, että tuolla humuksella ja maan pH:lla saattaa olla enemmän vaikutusta siihen, että miten kuparikolikko säilyy kuin itse hiekkaisella maaperällä sinällään. Toki nuo kulkee usein käsikädessä; hiekkainen maaperä, pH ja humus. Puuhake ja puumoska säilöö ainakin tosi hyvin.

ps: Oliko päässyt ääni kuivan tuntuinen... :roll:

pss: Loistavat kuvat löydöistä, täytyisi itsekin alkaa käyttämään jonkinmoista scale bar:ia. :)
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Thänks! Ääni oli ihan kohtalaisen kuiva mutta lämmin. 8)
Kuva
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Eilen olin haravoimassa uudestaan samaa metsää kun jäi viime kerralla aika niin vähiin. Nyt menikin useampi tunti metsää haravoidessa puhtaaksi mutta eipä sieltä enää oikein vanhaa löytynyt. Jotain kuitenkin.

Kuva
20-luvun pennejä löytyi neljä kappaletta. Ihan ok löytöjä kun mulla ei noita ole ennen kelan alle tullut. Uudempia pennejä löytyi myös jonkin verran.


Kuva
Musketinkuulia halkaisialtaan 11-14 mm. Toi yks on aika mielenkiintoinen kun siinä on lenkki kiinni. Mahtaako olla kuitenkin kellon kieli tai vastaava?


Kuva
Löytyi sentään jotain mukavaakin eli kullattu tähtikuviollinen nappi. Tietääkö joku ketkä tuollaisia nappeja on käyttänyt? Luulin löytäessäni, että kyseessä olisi sotilasunivormun nappi mutta mitään tekstiä napista ei löydy, enkä netistäkään vastaavaa eilen löytänyt.
Kuva
Nasse-setä
Metallinetsijä
Viestit: 345
Liittynyt: 18 Helmi 2011, 21:23
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Nasse-setä »

komea nappi olisikon jonkun soltun?
Pennejä löytyi hyvin onneksi olkoon.
Nasse-setä nyt harvinaisen selvinpäin.
Laiteet:
Garrett Sea Hunter MKII, Gm3, fiskars, Garrett Pro-Pointer ja sandscoop

Tulevat: Odotellaan sopivaa.)

Vanhin löytö:
5 penniä 1899 (Tunnistettu vuosiluku.)
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

Mukavia löytöjä. Olisikohan tuo kuula, jossa on tuo hakanen, vaatepaino? :roll:
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Vastaa Viestiin