Terve -
katselin youtubesta videon Australian pojasta, joka oli löytänyt miljoonan euron edestä nuggetteja pyydyksellään. Rikkauksia täällä kotimaassa lienee turha kuvitella tekevänsä, mutta harrastuksena juurikin minulle sopivan oloinen. Pelkkien vanhojen rahojenkin metsästys kiinnostaa, sekä aina se mahdollisuus löytää jotain vanhoja koruja jne.
Oletteko löytäneet ikinä ihan kultahippuja suomesta muualta kuin lapista? Voiko samalla paljastimella löytää kultaa, kolikoita ja suurempiakin esineitä? Itse en viitsi heti ainakaan hankkia romua, joten laite on parempi olla hyvä... n350-500€ haarukassa.. onko jotain mitä voitte suositella?
Sitten tää: ei varmaan kannata hirveesti käydä sörkkimässä vanhoja vallihautoja sun muita. Siinä leikissä lienee menettää äkkiä henkensä, jos sattuu lapioimaan johonkin suutariin
Mikä on arvokkain löytämänne esine?
En kysele näitä raha arvoasioita sen takia, että alkaisin tekemään bisnestä... vaan tykkään ideasta, että on MAHDOLLISUUS löytää myös jotain rahallisesti arvokasta. Ja tietää vähän, että kuinka todennäköistä se yleisesti edes on.
MMO peleissä tykkäsin metsästää aarteita ja grindata... tää on IRL versio siitä
Kiinnostuin harrastuksesta
Joo-o. Metallinetsintä on kuitenkin sellainen harastus jossa on mahdollista että sulla on harrastesession jälkeen enemmän rahaa kuin ennen sessiota.Moni harraste ei pääse tähän.
Kultahippuja ei juuri piippareilla Suomesta löydy. Syynä on se että täältä ei kovin isoja hippuja ole löytynyt ja että kulta tuppaa olemaan aika syvällä. Eli unohda kultahiput aivan suosiolla. Kultakorut movat sitten eri asia, mutta ei niitäkään kasoittain löydy.
Mitä tulee laitteisiin niin periaatteessa mikä tahansa etsin kyllä löytää kultaa., kuinka ison kappaleen niin se on toinen juttu. Esim Whites MXT on laite joka on kehitetty kullanetsimestä lisäämällä siihen kolikoiden ja reliikkien etsintämoodit. Noin yksinkertaistettuna.
Meikäläisen arvokkain löydetty esine rahallisesti oli museoviraston lunastama aurto vuodelta 1529. Maksoivat 300€. Etsiskele foorumia niin kuviakin löytyy. Aika paljon silti olen tappiolla jos vaan euroja lasketaan, enkä ihan heti odota että saisin löydöistä taas ihan rahaakin.
Oikeastaan jos rahaa haluaa niin uudet hukatut korut taitaa olla paras keino päästä 'voitolle'..kuulemma viime vuonna kansallismuseon rahakammioon päätyi paristasadasta löydöstö 2 kpl, toinen meikäläisen löytämä ja toinenkin löytyy täältä,kun vähän kaivelaa.
Rahojen tapauksessa kun se on museo joka saattaa jotain maksaa, numismaatikkoja ei yleensä rupiset peltokolikot juuri kiinnosta.
Yki
Kultahippuja ei juuri piippareilla Suomesta löydy. Syynä on se että täältä ei kovin isoja hippuja ole löytynyt ja että kulta tuppaa olemaan aika syvällä. Eli unohda kultahiput aivan suosiolla. Kultakorut movat sitten eri asia, mutta ei niitäkään kasoittain löydy.
Mitä tulee laitteisiin niin periaatteessa mikä tahansa etsin kyllä löytää kultaa., kuinka ison kappaleen niin se on toinen juttu. Esim Whites MXT on laite joka on kehitetty kullanetsimestä lisäämällä siihen kolikoiden ja reliikkien etsintämoodit. Noin yksinkertaistettuna.
Meikäläisen arvokkain löydetty esine rahallisesti oli museoviraston lunastama aurto vuodelta 1529. Maksoivat 300€. Etsiskele foorumia niin kuviakin löytyy. Aika paljon silti olen tappiolla jos vaan euroja lasketaan, enkä ihan heti odota että saisin löydöistä taas ihan rahaakin.
Oikeastaan jos rahaa haluaa niin uudet hukatut korut taitaa olla paras keino päästä 'voitolle'..kuulemma viime vuonna kansallismuseon rahakammioon päätyi paristasadasta löydöstö 2 kpl, toinen meikäläisen löytämä ja toinenkin löytyy täältä,kun vähän kaivelaa.
Rahojen tapauksessa kun se on museo joka saattaa jotain maksaa, numismaatikkoja ei yleensä rupiset peltokolikot juuri kiinnosta.
Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
Hyvin samantyyppiset ajatukset kuin aloittajalla on täälläkin. Kultaa en kyllä yrittäisikään etsiä, mutta vanhat kolikot ja muut muinaisesta elämästä kertovat esineet kiinnostaisivat kovasti. Ja suolana tietysti pieni mahdollisuus löytää jotain rahallisesti arvokasta.
Sinänsä minun kohdalla aloitus olisi helppoa koska omistan hieman omaa maata, joten etsintälupia ei ainakaan ensialkuun tarvitsisi lähteä kyselemään.
Ensimmäiseksi etsimeksi olen kaavaillut Garret Ace 250:ä. Eiköhän sillä alkuun pääse,
myöhemmin jos intoa riittää voi kalustoa sitten täydentää sen mitä rahavarat sallii. Vielä kun saisi vaimon myötämieliseksi etsimisen ostolle
Sinänsä minun kohdalla aloitus olisi helppoa koska omistan hieman omaa maata, joten etsintälupia ei ainakaan ensialkuun tarvitsisi lähteä kyselemään.
Ensimmäiseksi etsimeksi olen kaavaillut Garret Ace 250:ä. Eiköhän sillä alkuun pääse,
myöhemmin jos intoa riittää voi kalustoa sitten täydentää sen mitä rahavarat sallii. Vielä kun saisi vaimon myötämieliseksi etsimisen ostolle
Ja muistutuksena.
Se on ihan sama mitä viikinkien tms kulta aarteita löydät/haluat löytää, rahoiksi et suomessa pääse tällä harrastuksella koskaan.
Harrastuksena tämä on mitä antoisin ja elämysrikkain.
Ihminenhän on alunperin keräilijä ja etsiminen on verissä.
Se on ihan sama mitä viikinkien tms kulta aarteita löydät/haluat löytää, rahoiksi et suomessa pääse tällä harrastuksella koskaan.
Harrastuksena tämä on mitä antoisin ja elämysrikkain.
Ihminenhän on alunperin keräilijä ja etsiminen on verissä.
-Fiskars kenttälapio
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer
Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer
Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
Ei varmaan ongelmia mitään lupia vaimolta kysellä tässä harrastuksessa ei kerkee edes etsinnän lomassa paljoo ryyppäämään.Harrastuksena yksi mielenkiintoisemmista mitä olen itse harrastanut ja kultaa en ole vielä nostanut,tänävuonna ryhdistäydyn asian tiimoilla ja kaivan jotain mukavaa aarretta ylös.HMM ja tervetuloa uusille foorumilaisille.kalle kirjoitti:Hyvin samantyyppiset ajatukset kuin aloittajalla on täälläkin. Kultaa en kyllä yrittäisikään etsiä, mutta vanhat kolikot ja muut muinaisesta elämästä kertovat esineet kiinnostaisivat kovasti. Ja suolana tietysti pieni mahdollisuus löytää jotain rahallisesti arvokasta.
Garrett Ace 250