Kolikon puhdistus

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
jarski
Kunniajäsen

Kolikon puhdistus

Viesti Kirjoittaja jarski »

Miten olette puhdistaneet hopea kolikot? Vuorasin kupin foliolla suolaa kasa folion päälle ja kiehuvaa vettä. Raha oli siellä muutaman minuutin, mutta lika ei irronnut. Korut lähtee kyllä kyseisellä keinolla hyvin puhtaaksi, ja kiiltäväksi. Kuvassa kyseinen kolikko, joka löytyi toissa kesänä.
Kuva

Kuva
Kultaseppä
Raavas Tonkija

Re: Kolikon puhdistus

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Komea kolikko, jos en väärin muista niin 400–500€ luokkaa keräilyhinta. Niinpä välttäisin kaikenlaisia syövyttäviä litkuja kokeilisin varovasti hopean kiilloittamiseen tarkoitettua liinaa, niitä saa esim. tuolta: https://www.hopeatukku.fi/hopean-kiillo ... /50000005/
jarski
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kiitos vinkistä. Ei ton rahan arvo ole kuin jotain 3€:n luokkaa. Pitäisi olla S kirjain ton H:n paikalla etupuolella niin silloin olisi arvokas.
iipe
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja iipe »

Mä oon kultasepän kanssa ihan eri linjoilla. En hinkkais millään, vaan juurikin esim happo.
Tarpeeksi laimeaa kun on, ei se kolikko siitä syövy. Patinat kyllä saa pois.
Teelusikka sitruunahappoa vesilasiin voi olla jo ihan liikaa, puolikas T-lusikallinen?
Hyvin varovaisesti alkaa kokeilemaan ja ei pidä kiirettä. Kannattaa myös silmäkovana tarkkailla koko ajan, mikä vaikutus
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Kultaseppä
Raavas Tonkija

jarski kirjoitti: 30 Huhti 2022, 12:34 Kiitos vinkistä. Ei ton rahan arvo ole kuin jotain 3€:n luokkaa. Pitäisi olla S kirjain ton H:n paikalla etupuolella niin silloin olisi arvokas.
Ok...!
Kultaseppä
Raavas Tonkija

iipe kirjoitti: 30 Huhti 2022, 16:11 Mä oon kultasepän kanssa ihan eri linjoilla. En hinkkais millään, vaan juurikin esim happo.
Tarpeeksi laimeaa kun on, ei se kolikko siitä syövy. Patinat kyllä saa pois.
Teelusikka sitruunahappoa vesilasiin voi olla jo ihan liikaa, puolikas T-lusikallinen?
Hyvin varovaisesti alkaa kokeilemaan ja ei pidä kiirettä. Kannattaa myös silmäkovana tarkkailla koko ajan, mikä vaikutus
Parasta tietty, ettei koske patinaan millään menetelmällä...!
iipe
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja iipe »

No joo, tämä totta. Numismaattisessa mielessä varsinkin.
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Vastaa Viestiin