Rautakolikot.
Rautakolikot.
Tuli tuossa mieleen, että onkos kukaan foorumilla löytänyt yhtään rautakolikkoa? Sotien aikoihin tehtiin osa kolikoista raudasta ja vielä 50-luvullakin oli 1 ja 5 markan niklattuja rautarahoja. Luulisi niitä tippuneen maahankin asti. Itse testasin omalla Ace 350:sellä minkälaista ääntä pitää vuoden 44, 50penninen ja vuoden 57, 1markka. Ace ei tuolla hehtaarikelalla tunnistanut kuin all-metal modella kyseiset killingit Rautaörinää piti ja kursori vilkkui ensimmäisessä rautapalkissa... Varmaan suurin osa discaa tälläiset pienet rautapiipit. Mutta voihan joku löytää niitä joka kaiken raudan kaivaa?
Garret ace 350.
Garret propinpointter.
Vanhin löytämä kolikko: 1/6 öre 1667
Garret propinpointter.
- ThePiippailija
- Kunniajäsen
Re: Rautakolikot.
Onhan noita ruostelätkiä löytynyt vaan ei niistä mitään selvää saa. Kuivuessaan hajoavat palasiksi. Mulla on disci niin matalalla että kaivattaa niitäkin pelloista.
GM5+ | GM1+ | Pro-Pointer II | PVS-5c mono
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
Vaikka kuinka paljon, 5sentin kolikot on myös rautaa Näiden vuoksi varmaan jäänyt muitakin eurorahoja löytymättä kun saavat kolikkokasojen signaalin hyppimään miten sattuu. GM4:lla löytyy acea useammin, se ilmeisesti tunnistaa korkeamman taajuuden vuoksi ohuen kuparipinnoitteen paremmin?roopex1 kirjoitti:Tuli tuossa mieleen, että onkos kukaan foorumilla löytänyt yhtään rautakolikkoa?
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Aijaa, onpa harmillista Taitaa sitten mureta haave kerätä kaikki markka-aikaiset kolikot piippaamalla kansioihin. Säilyyköhän missään maaperässä rauta paremmin? Pitänee sitten ostella rautaiset joskus.ThePiippailija kirjoitti:Onhan noita ruostelätkiä löytynyt vaan ei niistä mitään selvää saa. Kuivuessaan hajoavat palasiksi. Mulla on disci niin matalalla että kaivattaa niitäkin pelloista.
Garret ace 350.
Garret propinpointter.
Garret propinpointter.
Ainiin, nekin mokomat En oo tainnu acella muuten löytää niitäkään yhtään. Kaikki oon tainnu ihan silmällä maasta bongata piippailessa...Haarukka kirjoitti:Vaikka kuinka paljon, 5sentin kolikot on myös rautaa Näiden vuoksi varmaan jäänyt muitakin eurorahoja löytymättä kun saavat kolikkokasojen signaalin hyppimään miten sattuu. GM4:lla löytyy acea useammin, se ilmeisesti tunnistaa korkeamman taajuuden vuoksi ohuen kuparipinnoitteen paremmin?roopex1 kirjoitti:Tuli tuossa mieleen, että onkos kukaan foorumilla löytänyt yhtään rautakolikkoa?
Garret ace 350.
Garret propinpointter.
Garret propinpointter.
- ThePiippailija
- Kunniajäsen
Kuivassa säilyy paremmin. Kollikko taisi täällä esitellä joskus aika hyväkuntoista rautamarkkaa eli ei niiden löytäminen mahdotonta liene.
E:
E:
Siinä taitaa olla foorumin ainut tunnistettava 1949 H-markka.
GM5+ | GM1+ | Pro-Pointer II | PVS-5c mono
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
5senttisistä päätellen leikkipuistojen hiekassa Perustunee maan hyvään veden läpäisykykyyn. Alla karkeampiaa soraa ja päällä hiekkaa. Sadevesi pääsee valumaan läpi nopeasti ja kun sade loppuu niin pinta kuivuu auringossa äkkiä.roopex1 kirjoitti:Säilyyköhän missään maaperässä rauta paremmin?
Ikävä kyllä rautamarkka-aikana ei tällaisia olosuhteita tainnut olla missään?
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Ei säily välttämättä edes hiekkamaassa. Soraharjun laelta hiekasta löysin joskus useamman rautamarkan spotin ja lähes tunnistamattomia ja osin hajoamistilassa olivat.
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
-
- Kunniajäsen
Tuo rautamarkka oli vanhan kuusikon karikkeen seassa. Vieressä oli 17 luvun hopeinen ruottista myös lähes kirkas.
Rautakolikot ovat monesti aika vaikea tunnistaa ruosteen syövyttäminä.Fisherman kirjoitti:Ei säily välttämättä edes hiekkamaassa. Soraharjun laelta hiekasta löysin joskus useamman rautamarkan spotin ja lähes tunnistamattomia ja osin hajoamistilassa olivat.