Elektrolyysi

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
pajur69
Innostunut Etsijä
Viestit: 67
Liittynyt: 21 Heinä 2008, 18:52

Elektrolyysi

Viesti Kirjoittaja pajur69 »

Aihe on siis otsikon mukainen. Olen itse virittänyt 12-volttisen muuntajan ja käytän ruokasoodaa veden jatkeena..ja käytän ruostumatonta terästä..se tässä hiukan huolettaa..kun olen jostain lukenut, että tuo viritys tuottaisi erittäin haitallista kaasua..jos vaikka joku minua viisaampi osaisi valaista asiaa?
Avatar
ihis81
Kunniajäsen
Viestit: 1228
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 18:42
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

eikös elektrolyysitä tule yleensä Happea ja vetyä. En nyt muista kummasta tuli kumpaa. anodista ja katodista. Näin muistelisin.

Miksi soodaa? Suola tekee vedestä enemmän sähkönjohtavampaa. Mutta silloin pitää esine puhdistaa siitä suolasta lopuksi jos sitä käyttää.
-Fiskars kenttälapio
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer

Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...

"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
Avatar
pajur69
Innostunut Etsijä
Viestit: 67
Liittynyt: 21 Heinä 2008, 18:52

Viesti Kirjoittaja pajur69 »

Luin jostain Foorumista...taisi olla Treasurenet ja siellä yksi ruotsalainen suositteli ruokasoodaa suolan tilalle..ja voin sanoa kokeilun jälkeen, että oikeassa oli!!..kolikosta tuli selvästi parempi kuin verrokkipenni suolalla. Onko ketään muuten kokeillut ketsuppia (vanhan ajan konsti) hopeamarkkojen..siis nuo 60-luvun markkojen putsaukseen? On muuten yliveto. 8)
Avatar
ihis81
Kunniajäsen
Viestit: 1228
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 18:42
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Kyllähän täällä joku ketsupilla noita kolikoita putsaili, mutta mihkään järisyttävään tulekseen ei päästy
-Fiskars kenttälapio
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer

Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...

"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
Avatar
RJR
Kunniajäsen
Viestit: 1180
Liittynyt: 08 Loka 2007, 21:54
Paikkakunta: Oripää Finland

Viesti Kirjoittaja RJR »

No, hapettuneiden ja käypien kolikoiden putsaamiseen Suomessa ei vissiin ole yksinkertaisempaa keinoa kuin peliautomaatit. Kolikot sisään ja palautusnappi ja rahat on 'pesty' jos olen oikein ymmärtänyt.
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä :) ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Re: Elektrolyysi

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

pajur69 kirjoitti:Aihe on siis otsikon mukainen. Olen itse virittänyt 12-volttisen muuntajan ja käytän ruokasoodaa veden jatkeena..ja käytän ruostumatonta terästä..se tässä hiukan huolettaa..kun olen jostain lukenut, että tuo viritys tuottaisi erittäin haitallista kaasua..jos vaikka joku minua viisaampi osaisi valaista asiaa?
Hmm.. Nyt en ole oikein virkeimmilläni, mutta muistaaseni jossain tosiaan puhuttiin, että voisi jotain haitallista kaasua syntyä. Oiskohan ollut jotain rikkiä? Muistaakseni sen tunnisti jotenkin keltaisesta väristä. Mahdollisuus tähän on kun käyttää anodina kromipitoista metallia. Voi olla, että höpisen puuta heinää.
Itse olen käyttänyt anodina eli elektroneja vastaanottavana palikkana haponkestävää metallipalasta. Justiinsa sitä epäterveellisintä vaihtoehtoa. Hengissä ollaan. Tiedä sitten onko se terveellistä.

Ruokasoodan sijasta olen käyttänyt suolaa. Jos tekee oikein kylläisen liuoksen ja puhdistettava esine on suuri kokoinen, niin virtaa tuntuu menevän paljon. Olen rikkonut jokusen ~500 mA muuntajan. Ensi kerralla kokeilen ruokasoodaa.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
Maverick
Raavas Tonkija
Viestit: 988
Liittynyt: 02 Heinä 2009, 14:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maverick »

Suolasta voi teoriassa irrota klooria joka ei ole kaikkein terveellisimpien aineiden joukossa.

Olen kännyllä netissä laitan illemmalla tarkempaa tietoa.
Vitae pars historia est.
Avatar
Maverick
Raavas Tonkija
Viestit: 988
Liittynyt: 02 Heinä 2009, 14:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maverick »

Aiempaan viitaten:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kloori
http://prosessitekniikka.kpedu.fi/doc-h ... riumh.html

Eli kyseessä on tosiaan melko teoreettinen mahdollisuus. Tarvittais membraanikenno tuonne pyttyyn anodin ja katodin välille.
Vitae pars historia est.
Avatar
Tuoma SS
Metallinetsijä
Viestit: 249
Liittynyt: 14 Helmi 2007, 13:05
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Tuoma SS »

Työnpuolesta tullut noiden "rautojen" kanssa pelailtua ja se on tuo ruostumaton/haponkestävä teräs jonka sisältämän kromin takia sitä ei noissa puhdistushommissa tule käyttää. Prosessissa syntyy kaasuja jotka voivat sisältää mm. 6-arvoisia kromeja, eli varsin vi***maisia kovemmanluokan syöpää aiheuttavia ainesosasia.... Eli käyttäkää vaikkapa jotain -ei ruostumatonta- pellin palaa, jonka viskaatte käyttökerran jälkeen roskiin. Hieman vaivalloisempaa, mutta myös huomattavasti terveellisempää.

En tiedä kummassa prosessissa "irtoaa" enemmän myrkkyjä hengitysilmaan, ruostumattoman hitsauksessa vai elektrolyysikäytössä, mutta suosittelen ainakin tuossa puhdistushommassa käyttämään jotain muuta materiaalia.

Tuossa vielä linkki työterveyslaitoksen hitsaajan terveystarkastusta koskevaan ohjeistukseen, jossa asiaa sivuavaa infoa kohdassa kromi ja nikkeli ja googlella löytyy lisää...

http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Aihesi ... tukset.htm
Vastaa Viestiin