Uuden aarteenetsijän tyhmät kysymykset

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Kettu-Pekka

Uuden aarteenetsijän tyhmät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Kettu-Pekka »

Pahoitteluni jos nämä asiat on jo moneen kertaan foorumilla keskusteltu mutta ajattelin kysyä viisaammilta pari kysymystä löytöihin liittyen?

1. Yli satavuotiaat löydöt tarjotaan museovirastolle joka voi lunastaa ne itselleen. Mitä jos ei lunasta? Onko löytö sitten löytäjän omaisuutta? Saako sen kierrättää eteenpäin?
2. Alle satavuotiaat löydöt: ovatko ne automaattisesti löytäjän omaisuutta? Pitääkö niistä ilmoittaa jollekin?
3. Entä onko maanomistajalla oikeutta löytöihin?
4. Miten löytötavaralaki suhtautuu löytöihin?
-miksu-
Raavas Tonkija

Re: Uuden aarteenetsijän tyhmät kysymykset

Viesti Kirjoittaja -miksu- »

1. Jollei lunasta niin se tavara on sun omaisuutta eli voit tehdä mitä haluat sillä.
2. Tietääkseni menee niin että jos esineen arvo on yli 20€ niin pitäisi viedä löytötavaratoimistoon tms, mistä sitten tuo hinta arvioidaankaan. :roll: ja siellä kun se on ollut tietyn aikaa eikä kukaan ole hakenut niin saat sen itelles.
3. Tuo sovitaan itse maanomistajan kanssa, useimmat eivät pyydä mitään.
4. No tuo vähän on tossa ylempänä jo.

Siinä nyt jotain vastauksia, joku voi korjata jos kauheesti väärin meni. :)
XP Deus 2
Haarukka
Kunniajäsen

Re: Uuden aarteenetsijän tyhmät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

-miksu- kirjoitti:siellä kun se on ollut tietyn aikaa eikä kukaan ole hakenut niin saat sen itelles.
korjaan tuota sanamuotoa "saat". Itse vein toissa kesänä pari suurinta kultasormusta poliisin löytötavaratoimistoon ja hukkaajat eivät niitä sieltä hakeneet niin jouduin itse maksamaan "säilytyspalkkion" 4euroa kun menin niitä takaisin hakemaan.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Vastaa Viestiin