Kuvassa ylin esine löytyi pitkään asutun paikan perunapellosta, joka nykyään on nurmikkoa. Esine vaikuttaa kupariselta, mutta sen toisessa päässä on ilmeisesti ruosteinen mötikkä, joka tarttuu magneettiin (toinen pää ei tartu). Osaako joku kertoa mikä se voisi olla?
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Kiitos nopeasta tunnistuksesta. Muoto vaikuttikin jotenkin tutulta. Onkohan pää ollut juotettuna rautaiseen avaimen varteen ja ohut rautaosa on ruostunut jo pois. Onkohan kupari suojannut rautaosan kupariliitoksen puoleista päätä korroosiolta vai onko avain syöpynyt nopeammin juuri liitoksen vierestä. Olin aiemmin jo etsityt tämän paikan Garretilla all metal modella, pari pykälää maksimi herkkyyttä pienemmällä asetuksella. Nyt etsin uudestaan yksi pykälä maksimista pudotettuna, kolikon etsintä moodissa. Esine oli noin 5 senttiä ruohikon maanpinnan alapuolella tiukassa kosteassa savessa. Näin pienet esineet jäävät varmaan helposti löytymättä.
Garreteilla ainakin: Jos ei ilmesyyttä häiriöiden taholta:Älä tiputa herkkyyttä tahi nosta häiriönpoistoa. Testatkaa vaikka itse.Muistaa vaan että se arvokkain esineesi saattaa jäädä hiuksenhienosti ohi kun ei jaksa kuunnella särinöitä?Sama maahäiriöissä. Harva paikka missä täällä on esim. hiiltä maassa tai korkea rautapitoisuus, suolaa ym. häirikettä.At prossa mulla on 95 aina päällä. Ja herkkyydet täysillä tai korkeintaan yksi pykälä pois.Ehkä offtopiccia mutta noloa se on väärien ja tarpeettomien säätöjen vuoksi paikoille palata. Olla vaan hyvä.Huomauttaisin vielä että tippoja ja kultaa on löytynyt melko paremmin turhien panttauksien välttämisellä.