Kummia juttuja

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
jarpat
Metallinetsijä

Kummia juttuja

Viesti Kirjoittaja jarpat »

Tänään eka uuden pointterin (garret at pro) testaus. Olin sellasessa pienehkössä metsässä, joka on ollut samankokoinen jo 100 v sitten (ilmakuvissa) ja sitten vähän tuollaisella pelto/niitty/puisto - alueella. Aina kiva, kun ihan ekaks löytyy raha. Tässä löydöt:

Kuva

Euro, 20c, markka ja 5p. Sitten toi hylsy.. oiskohan vanhakin?
Nappi (?) oli kans kiva. Punaista väriä, pystyraidoitus, päällä meidän leijona? Tunnistuuko johonkin ajankohtaan?
Sit toi reiällinen lämiskä - siinä on kaikenlaista uurretta, joista ei tiedä onko ne tarkoituksen mukaisia, mutta makee viis piikkinen kruunu siitä löytyy - sanooko mitn kelleen?
Tuo isompi täysin tunnistamaton mötikkä on siitä jännä, että siinä on molemmin puolin "nappulat" pystyssä (eri kohdilla), jotka ovat magneettiset..?

Kuva

Kuva

Kuva

Harmitti, miten pian uus pointteri oli "ihan paskainen" - hyvä että kestää vettä, niin voi pestä. Kun on tottunut olemaan ilman, niin ei heti osaa siitä täysin nauttia. Tuolla metsässä kun on paljon juuria, niin siellä siitä enempi oli iloa. Kerran se kyllä ei inahtanutkaan, vaikka mulla oli kädessä vain muutama muru maata, joka kuitenkin kelan edessä piippas..? En mä siitä sitten mitn löytäny vaikka kela löysikin. Kyllä vaan edelleen tulee kokemusta noiden käytöstä ja tavallaan oppii itse tekemään enemmän tuota diskriminaatiota. Harmi vaan sekin, että helsingin alueella kun ollaan, niin melkein kaikki paikat on "rakennettu", eli vaikka kuinka on niitty tai metsä, niin pintamaan alla on jostain syystä vanhaa kaatopaikkamatskua. Peltoaukea joka on ollut sellaisenaan seiskytluvun lopulta asti, piippaa ihan helvetisti ja kun yhtäkin kohtaa sitten kaivoin, niin sieltä tuli auton tulpanjohto. Ja yks mikä antaa "hyvän piipin" isosta kolikosta, on sillipurkki / käsivoide - noita nousee kun "ettii öörejä"... :(
Nomutta - kiva harrastushan tää toki on. :D
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
jarpat
Metallinetsijä

Re: Kummia juttuja

Näköjään nappia saa yhäti:
https://www.varusteleka.fi/fi/product/s ... usta/31002

Tuo hylsy mua ihmetyttää. Ihan ku siin ois viisi "kohokirjainta"..?
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
sipuli
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja sipuli »

Eikö siinä lue selvästi Lapua eli 7,62 x 52 R hylsy ja ikä 20-50 v.
ärkoo
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Hylsy on vanhempi koska teksti on kohokirjaimilla. Kuvasta en näe mutta siinä voisi lukea DM1917. Kaliberi on Sipulin ilmoittama.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
toope
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja toope »

Minä löysin tänään sot kiv hylsyn jossa lukee USCCO 16, empä ole moista nähnyt aikaisemmin.
Hammer

Viesti Kirjoittaja Hammer »

U.S.C.Co. 16 kantaleimatut ovat United States cartridge Companyn tuotteita alunperin vientiin venäjälle ja niitä on tuotu Suomen kamaralle aika isot määrät aikoinaan, joten mikään harvinaisuus tuo ei ole.
jarpat
Metallinetsijä

ärkoo kirjoitti:Hylsy on vanhempi koska teksti on kohokirjaimilla. Kuvasta en näe mutta siinä voisi lukea DM1917. Kaliberi on Sipulin ilmoittama.
Panin hylsyn jokskin aikaa etikkaan. Selkeästi on nyt luettavissa ainakin D ja 1917. Siltäkö vuodelta sitten..?
jarpat
Metallinetsijä

Re: Kummia juttuja - luotikin?

DM 1917 -hylsyn metsikössä on tapahtunut muutakin. Nyt löytyi luoti. Uudempi, mutta kaikki info kelpaa. Tietäjät kertokaa.
Kakkulapiossa tekstit "prima alpakka" ja IP , eli eka palkinto. Korkissa oli hauskaa se, että "vuosiluku näkyy". 1977 on siis mun "vanhin korkki"... :D

Kuva
Haarukka
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Luodin väri viittaisi johonkin tällaiseen http://www.silverbullets.fi/ ???
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
jarpat
Metallinetsijä

Sitä muuten ihmettelinkin, että eikö ammutussa luodissa näy rihlat ja/tai eikö se litisty yhtään jos/kun se on ammuttu. Ja jos ei oo ammuttu, niin kuin se löytyy ilman hylsyä..? Ei jummarra...? Vai onko se vaan joku "wannabe" - bulletti tyyliin "olen kova jätkä ku mullon tällanen" -paitsi en enää, ku se hävis mettään...?
Vastaa Viestiin