kuisso?
-
kollikko
- Kunniajäsen
kuisso?
Kuulin juttua että kynnetty/karhittu pehmeänä ja ilmastuneena olis piipparille huonompi kuin tiivistyneenä. Joku ehkä vois tehdä testiä. Löytyneekö netistä Sen oon huomannut pikkupiipeistä että kun kaivat pikkasen ensin pois niin totuus paljastuu esin kolikoksi tai raudaksi. Sama kun potkasee kynnöksen harjat pois. Tulee kaivettua nyt enemmän konsa ovat heikot äänet olleet melkein aina niitä arvokkaimpia. At pro aiheutti sen että isompi lapio pitää olla verrattuna ace 250:seen. Kevennystä sen verran että ennen kirvestä kaivelin nissan kääntöruuvarin parin metrin päästä . Tuli heti mieleen että etiäiset ilmoittaa minun kuuluvan puistoon kolikoita ruuvailemaan pois. M,V:sta ei ole mittään kuulunut. Laitan jollekkin Ruotsin sivuille pari kuvaa. Jossain noita on hukassa pakko olla lisää. Ei voi olla vaan muutamaa. Oisko ne pronssista sitten valanut vaikka koruja kun rauta tuli? Helevetisti on pronssikikkareita noussut. Miksi?
Re: kuisso?
Onko Kollikko löytänyt mitään rautakautiseen liittyvää.Pronssi kekäleet ovat varmaankin pajan tuotoksia,kautta rantain tai pahimmassa tapauksessa pakanaaikaisia polttokalmiston sivutuotteita
Oisko pronssikaudella ite täällä tehty mitään vai oisko matkamuistoja joiltain reissulta nuo pronssikauden esineet?
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
-
kollikko
- Kunniajäsen
Re: kuisso?
Tunnistamattomia esineitä tuntuu tulevan, ja palasia kaikenmoisia. Ite oon miettinyt käyttivätkö vaikka savea muottina prossiin ja kupariin? PPitäi hommata ominaispainosydeemit että selviäis mitä seosta noi on.Nytkin vaivaa tommonen 85 mm läpimittainen tumma mutta messinginvärinen 10 mm paksu renkaanpuolikas. Ei saumoja tai kulumia.Laitan kuvan.Varmaan oli kulduurinvaihtoa. Kanootit käytössä silloin vain. Ei kai soomipoika heti osannut kopioida munkaan kirvestä silloin. Tuontimetallia luulisin.Kauppamiehet kulkivat tai tulivat ja menivät ristiin. ei ollut purjeita silloin, luulen.