Metalliesineiden koostumuksen määrittely

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
GIS

Metalliesineiden koostumuksen määrittely

Viesti Kirjoittaja GIS »

Onko kukaan määrittänyt tuntemattoman löydön metallipitoisuuksia röntgenfluoresenssin (XRF) avulla? Menetelmässä esineeseen ammutaan röntgensäteitä, joiden heijastuksesta voidaan päätellä esineen eri metallipitoisuudet. Olen käyttänyt joitain kyseessä olevia laitteita ja niiden määrittelytarkkuus tuntuu olevan parhaimmillaan noin 0,2 - 0,5 %-yksikön luokkaa.

Suurin este yksityiselle harrastajalle lienee laitteiden hinta, sillä halvimmat kannettavat laitteet maksavat useita tuhansia euroja. Niitä on kuitenkin joitakin käytössä esimerkiksi korkeakouluissa. Näiden käytöstä voisi varmaan sopia tarkemmin mikäli eteen sattuu jokin esine, jonka metallipitoisuudet olisi hyvä selvittää.

Kunnossa olevan laitteen röntgensäteilypäästöt ovat tavallisessa käytössä hyvin pienet. Ohessa olevasta linkistä voi lukea lisää XRF:stä.

Metropolia - Materiaalitutkimus
iipe
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja iipe »

http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... alyysej%E4

Mä oon nyt vielä ainakin 5 viikkoo saikulla, joten joskus ennen jouluu sit taas...

:/
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Vastaa Viestiin