Rumia kuoppia

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
RustyBrain
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Heinä 2013, 19:29

Rumia kuoppia

Viesti Kirjoittaja RustyBrain »

Elikkäs aamulla tuli vastaan muutama todella pahan näköinen kuoppa kun olin läheisen rannan puistoa piippailemassa. Ensimmäinen kuoppa oli noin 20cm x 30cm kokonaan revitty auki ja multa/hiekkasekoitusta viskottu joka puolelle kuoppaa. Eikä oltu edes maan paloja takaisin kuoppaan käännetty... Tästä en ottanut kuvaa mutta jälkimmäisestä kylläkin.

Onko tuo nurmikkko pakko nostaa tuollaisena laattana kokonaan pois?? Itse käytän ruuvimeisseliä tai noin 2cm leveää pikkusta sorkkarautaa maan raottamiseen ja tämän jälkeen kun vielä astuu päälle niin ei kyllä huomaa että on edes kaivettu. Tässä siis myös huomioida se että en kaiva tälläisillä alueilla kuin max 5-10cm syvyyteen.

Kuva

Kuva

Harmittaa kun osa porukasta ei osaa hoitaa hommaansa nätisti ja siivota jälkiään! Toivottavasti tämän foorumin käyttäjä ei tunnista itseään nytten näistä kuopista. En siis tiedä onko tälläiset kuopat joillekkin arkipäivää mutta omaan silmää ei ainakaan miellytä..
Viimeksi muokannut RustyBrain, 08 Elo 2013, 14:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Garrett ACE 250
Garrett Pro-Pointer
Avatar
Pitkäkärsä
Metallinetsijä
Viestit: 375
Liittynyt: 17 Loka 2012, 12:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja Pitkäkärsä »

Missäpäin nämä kuopat on kaivettu, ei kai taas seinäjoella?
Vanhin tunnistettu raha: Roomalainen kolikko Maximinius Thrax 235 - 236

Vakka-Suomen metallinetsijät

Xp Deus, Makro Racer,AT Pro
Propointer
Viking VK40 :shock: :shock:
RustyBrain
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Heinä 2013, 19:29

Viesti Kirjoittaja RustyBrain »

Pitkäkärsä kirjoitti:Missäpäin nämä kuopat on kaivettu, ei kai taas seinäjoella?
Hollola
Garrett ACE 250
Garrett Pro-Pointer
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Sitä tuntuu olevan liikkeellä. Tuollaiseen n. 40cm syvään kuoppaan törmäsin eilen nurmikolla. Tuohon kun joku koiranulkoiluttaja tyrkkää koipensa iltahämyssä niin siitä on leikki kaukana.

Kuva

Pohjalla pilkistää kaivonkansi tms.

Kuva

Coltin sytkäri antamassa mittasuhteita.

Kuva
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
tjv
Metallinetsijä
Viestit: 193
Liittynyt: 20 Syys 2012, 20:46
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja tjv »

Eikun väijjyyn ja sukkasaippuaa lähimmässä pusikossa moisia monttuja jättäville!
Vanhin hopearaha 1Öre 1693. Vanhin kupariraha 1Öre Säter 1630.
Garrett ACE250(SEF 12x15")+ProPointer
RustyBrain
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Heinä 2013, 19:29

Viesti Kirjoittaja RustyBrain »

Taurus kirjoitti:Sitä tuntuu olevan liikkeellä. Tuollaiseen n. 40cm syvään kuoppaan törmäsin eilen nurmikolla. Tuohon kun joku koiranulkoiluttaja tyrkkää koipensa iltahämyssä niin siitä on leikki kaukana.

Kuva

Pohjalla pilkistää kaivonkansi tms.

Kuva

Coltin sytkäri antamassa mittasuhteita.

Kuva
Huhhu...
Garrett ACE 250
Garrett Pro-Pointer
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Ehdotan, että foorumille laitetaan nastoitettu piipparoijan etikettisäänöt, ehkä paremmin otsikoituna tyyliin: Kun aloitat piipparoinnin, ota nämä asiat huomioon. Tai jotain vastaavaa. Kuitenkin turhat moralisoinnit ohjeistuksesta voi jättää pois, kunhan ainakin tuodaan esille tämä kuoppien kaivuu ja niiden peittäminen. SME voisi hyvinkin tämän asian hoitaa tänne. Vai laitetaanko äänestys?
Kuva
kollikko
Kunniajäsen
Viestit: 2475
Liittynyt: 09 Syys 2012, 12:56
Paikkakunta: varsinaissuomi Kemiönsaari

Uuttapottua.

Viesti Kirjoittaja kollikko »

Keväällä kun kaivarilla kronasin yx gubbe uhos häätä jeparit tsiigaamaan mitä mä duunaan. Oli pakko sevittää sille että mä kuokin pula-ajan pottupeltoo. Se kysy missä mä sit löhöön. Heitin sille pari hugee ja sanoin näin:Ota lossi ja me
Viaboriin.
kollikko
Kunniajäsen
Viestit: 2475
Liittynyt: 09 Syys 2012, 12:56
Paikkakunta: varsinaissuomi Kemiönsaari

tä?

Viesti Kirjoittaja kollikko »

Mua on usein väitetty yksinkertaisten toimesta vaikeaselkoiseta sanomasta. Kattokaa tota zyrteciä. Se on varmaan joku boliiticco tai jotain. Ei uppoo! Hieno päivä muuten 3x 63 pennejä ja sormi halki.
kollikko
Kunniajäsen
Viestit: 2475
Liittynyt: 09 Syys 2012, 12:56
Paikkakunta: varsinaissuomi Kemiönsaari

Nonni!

Viesti Kirjoittaja kollikko »

Sääntö No;1 Konsa joku sievoisa likka tulee kyselee jotta mitä haet. Kerro että kultaa ja jalokivia vain. Ei ehki heti lähe.
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

:D Eka kerta kun mua on haukuttu poliitikoksi. Aivan ensiksi kuitenkin haluan sanoa, että olen äärimmäisen pahoillani tälläisestä harhakuvasta. Seuraavaksi haluan kiittää vanhempiani ja muita sukulaisiani sekä kaikkia ihmisiä, joita olen tavannut, katteettomasta tuestanne jota olen saanut läpi elemäni. Lupaan ja vannon kuitenkin laittavani Suomen talouden kahdessa kuukaudessa kuntoon, luoda tuhansittain uusia työpaikkoja, antaa verovapauden yrittäjille ja vähentää palkollisten verotusta. Lupaan myös, että ensi jouluna, joulupukki tulee oikeasti jokaisen kotiin ja tuo jokaiselle ipadit. Teille hiukan vanhemmille lupaan laittaa itsestäni ja Urpilaisesta youtubeen selkeän ja seikkaperäisen neuvotteluvideon. Kunhan vaan äänestätte minua! God bless America!
Kuva
kollikko
Kunniajäsen
Viestit: 2475
Liittynyt: 09 Syys 2012, 12:56
Paikkakunta: varsinaissuomi Kemiönsaari

Yömyöhäpuhe.

Viesti Kirjoittaja kollikko »

Haluaisin näin yökukkujien pualesta lausua muudaman sanasen. Mielestäni on väärin kaivaa kuoppia yleensäkin. vaan olisi pyrkimys oltava vain katsoa maan alle historiaa. Eikö siinä teidänkin, hyvä yleisö olisi hienompi impedanssi? Josko kuitenkin zyrtekin yleisen objektiivisen siveellisyyssäännön mukaan syyllistymmen vain maaäidin impeyden jakamiseen? Mahtaako tässä porukassa olla yhtään n.s tervejärkistä?Yksi jos ilmoittauttuu, niin timpurinkynällä seinälle laitan.(kallis tapeetti) RUXIN !
Avatar
Tirehtoori
Kunniajäsen
Viestit: 1115
Liittynyt: 08 Touko 2012, 19:51
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Tirehtoori »

Pitkäkärsä kirjoitti:Missäpäin nämä kuopat on kaivettu, ei kai taas seinäjoella?
Meillä loppui rumat kuapat siihen mun avautumiseen keväällä. Tais tekijä lukia ja ottaa opiksi.

Rumaa on jättää tuallaasia monttuja.
Spes Sibi Guisgue

Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro

Kuva

vanhimmat löyröt lintuneula ja dirhem noin 800-1000luvulta yms....
Avatar
Pitkäkärsä
Metallinetsijä
Viestit: 375
Liittynyt: 17 Loka 2012, 12:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja Pitkäkärsä »

Tarviipa tätä ketjua nostaa taas hiukan ylös.

Turussa aurajoen rannoilla ollut viimeaikoina kuoppia joita ei ol peitetty ollenkaan, lisäksi pellolla joka on yksityisessä omistuksessa on kaivettu oikein isolla lapiolla kunnon kuoppia ja jätetty peittämättä tai on peitetty saatanan huolimattomasti.

Koita siinä sitten selitellä ettei ole niitä itse tehnyt kun samoilla paikoilla kulkee, tai kysellä lupia pellolle joka on valmiiksi kuin sodan jäljiltä.
Vanhin tunnistettu raha: Roomalainen kolikko Maximinius Thrax 235 - 236

Vakka-Suomen metallinetsijät

Xp Deus, Makro Racer,AT Pro
Propointer
Viking VK40 :shock: :shock:
Sotamursu
Innostunut Etsijä
Viestit: 73
Liittynyt: 05 Syys 2013, 06:55

Viesti Kirjoittaja Sotamursu »

Täälläkin joku/jotkut juuri jätti juuri melko rumia kuoppia rannalle, osassa vielä rojut pohjalla.. Pitänee mainita kun seuraavan kerran tulee vastaan.
appenzell
Kunniajäsen
Viestit: 1147
Liittynyt: 06 Marras 2009, 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja appenzell »

Piti jo aikaisemmin postata nämä kuvat, mutta en ehtinyt. Kesällä pyörittiin muutamalla rannalla ja tällaista tuli vastaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Tämän sijaan kannattaa käyttää nurmen leikkaamiseen tehtyä työkalua tai mieluiten ruuvimeisseliä.

Tarkat viillot (suora linkki poistettu, imageshack suurensi kuvaa ihme syystä..)
http://imageshack.us/a/img90/7866/yms0.jpg

Ei leikata kaikilta sivuilta auki (esim. U-muotoinen leikkaus ok, juuriverkosto säilyy)
Propointerilla haetaan tarkka paikka, ja sormella kolikko ylös
Kuva


Käännetään nurmi takaisin paikallee, painetaan reunat kunnolla maahan
Kuva


Ruuvimeisseli on vielä tarkempi ja jättää entistä siistimmän jäljen. Youtubessa mm. hyviä videoita ympäri maailmaa.
Viimeksi muokannut appenzell, 28 Syys 2013, 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Josses mitä amatöörejä!

Semmonen liina olis hyvä, johon pistää irtonainen maa-aines, jos diggerilla pitää kaivaa nurmikolla vähän syvempään. Liinan avulla on sitten kätevä kipata irtonainen maa-aines takaisin kuoppaansa.

Opetelkaa pinpointtaamaan sillä laitteella ja ostakaa jokin pinpointer, ettei tarvitse kaivaa mahdottomia monttuja.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Vastaa Viestiin