jamppe 2014

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
kardaani
Kunniajäsen
Viestit: 1018
Liittynyt: 03 Marras 2010, 09:28
Paikkakunta: Oulu

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Huh mitä settiä heppu vetelee. Onnea klipparista ja muista mukavista löydöistä :mrgreen:
Xp Deus
Vanhin kolikkolöytö: Dietrich II von Katlenburg, penninki, Gittelde 1056-1085.
Suurin hippulöytö: 1,7gr
Avatar
-miksu-
Raavas Tonkija
Viestit: 962
Liittynyt: 30 Elo 2012, 18:36
Paikkakunta: Nousiainen

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja -miksu- »

Pitkäkärsä kirjoitti:Nämä "padanjalat" joita melko usein foorumilla näkee voivat olla myös pronssin valamisesta jääneitä valukanavia joista sula prossi on valutettu muottiin.
Juu itsekki olen vähän ihmetellyt tätä "padanjalka" nimitystä, miten tuollainen edes toimisi padanjalkana, ei ainakaan tuollaisena pystyssä pysy ellei sitten ole ollut jotain "tukea". :roll:
XP Deus 2
Avatar
Pitkäkärsä
Metallinetsijä
Viestit: 375
Liittynyt: 17 Loka 2012, 12:33
Paikkakunta: Raisio

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja Pitkäkärsä »

-miksu- kirjoitti:
Pitkäkärsä kirjoitti:Nämä "padanjalat" joita melko usein foorumilla näkee voivat olla myös pronssin valamisesta jääneitä valukanavia joista sula prossi on valutettu muottiin.
Juu itsekki olen vähän ihmetellyt tätä "padanjalka" nimitystä, miten tuollainen edes toimisi padanjalkana, ei ainakaan tuollaisena pystyssä pysy ellei sitten ole ollut jotain "tukea". :roll:
Onhan niitä jalkoja toki ollut kolme tai neljä kappaletta siellä pohjassa, alla pidetty pientä valkeaa ja padassa porissut maukas lammaskeitto :)
Vanhin tunnistettu raha: Roomalainen kolikko Maximinius Thrax 235 - 236

Vakka-Suomen metallinetsijät

Xp Deus, Makro Racer,AT Pro
Propointer
Viking VK40 :shock: :shock:
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3372
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Pitkäkärsä kirjoitti:
-miksu- kirjoitti:
Pitkäkärsä kirjoitti:Nämä "padanjalat" joita melko usein foorumilla näkee voivat olla myös pronssin valamisesta jääneitä valukanavia joista sula prossi on valutettu muottiin.
Juu itsekki olen vähän ihmetellyt tätä "padanjalka" nimitystä, miten tuollainen edes toimisi padanjalkana, ei ainakaan tuollaisena pystyssä pysy ellei sitten ole ollut jotain "tukea". :roll:
Onhan niitä jalkoja toki ollut kolme tai neljä kappaletta siellä pohjassa, alla pidetty pientä valkeaa ja padassa porissut maukas lammaskeitto :)
Eli näin:

Kuva

Nuo jalat sitten katkeilee kun tuota paiskotaan...
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
-miksu-
Raavas Tonkija
Viestit: 962
Liittynyt: 30 Elo 2012, 18:36
Paikkakunta: Nousiainen

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja -miksu- »

Tietenkin niitä jalkoja on ollut se neljä tai kolme mutta millä ne tuolla alla pysyy? En itse ainakaan löydä noista jaloista mitään kiinnitystä...?
XP Deus 2
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3372
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

-miksu- kirjoitti:Tietenkin niitä jalkoja on ollut se neljä tai kolme mutta millä ne tuolla alla pysyy? En itse ainakaan löydä noista jaloista mitään kiinnitystä...?
Ne on valettu kiinni, eli ovat "yhtä puuta" tai "samaa valua" itse padan kanssa.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Pitkäkärsä
Metallinetsijä
Viestit: 375
Liittynyt: 17 Loka 2012, 12:33
Paikkakunta: Raisio

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja Pitkäkärsä »

Haarukka kirjoitti:Ne on valettu kiinni, eli ovat "yhtä puuta" tai "samaa valua" itse padan kanssa.
Mä luulen että niitä on sekä valettuja ja juotettuja, forumilla yleensä nähdyt ovat aika lyhyitä joten mistään isosta keittoastiasta tuskin on kyse ellei ole sitten maannut suoraan hiilloksen päällä, ei kyllä uskoisi että tuollainen paksu pikkunysä kovin helposti katkeaa jos on samaa valua.


Kuva
Vanhin tunnistettu raha: Roomalainen kolikko Maximinius Thrax 235 - 236

Vakka-Suomen metallinetsijät

Xp Deus, Makro Racer,AT Pro
Propointer
Viking VK40 :shock: :shock:
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3372
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Pitkäkärsä kirjoitti:
Haarukka kirjoitti:Ne on valettu kiinni, eli ovat "yhtä puuta" tai "samaa valua" itse padan kanssa.
Mä luulen että niitä on sekä valettuja ja juotettuja, forumilla yleensä nähdyt ovat aika lyhyitä joten mistään isosta keittoastiasta tuskin on kyse ellei ole sitten maannut suoraan hiilloksen päällä, ei kyllä uskoisi että tuollainen paksu pikkunysä kovin helposti katkeaa jos on samaa valua.
No joo, tai jos katkeaa niin vie mennessään palan padan pohjastakin...
Samantapaisia jalkoja on valurauta kaminoissakin

Kuva
Viimeksi muokannut Haarukka, 11 Huhti 2014, 15:27. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
jamppe
Kunniajäsen
Viestit: 1211
Liittynyt: 24 Kesä 2012, 21:07
Paikkakunta: Kouvola

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja jamppe »

Vanhahkon oloinen sormus löytyi metsitetystä pellosta. Kivestä en osaa kyllä sanoa onko se lasia vai jotain muuta? Muovia se ei ainakaan ole.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Muut löydöt

Kuva
Viimeksi muokannut jamppe, 11 Huhti 2014, 16:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jamppe
Kunniajäsen
Viestit: 1211
Liittynyt: 24 Kesä 2012, 21:07
Paikkakunta: Kouvola

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja jamppe »

kardaani kirjoitti:Huh mitä settiä heppu vetelee. Onnea klipparista ja muista mukavista löydöistä :mrgreen:
Thanks! Mut kyllä tässä on hinkattu peltoja ja metsiä satoja tunteja, joten ihan kiva kun välillä nousee noita parempiakin löytöjä :D
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Mielenkiintoisen näköinen sormus. Tuollaisia on ollut jo roomalaisajalla. Näyttäisin museolle.
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Pitkäkärsä kirjoitti:Nämä "padanjalat" joita melko usein foorumilla näkee voivat olla myös pronssin valamisesta jääneitä valukanavia joista sula prossi on valutettu muottiin.
Tuolla aika hyvä kokoelma kaikenlaisia padanjalkoja ja kahvoja.

http://www.colchestertreasurehunting.co.uk/potlegs.htm
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
GhostShark
Viestit: 49
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 23:04
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja GhostShark »

Ise olen löytänyt myös ihan samanlaisen sormuksen mutta ilman kiveä. Kannattaa kysyä jostain että mitä materiaalia tuo sisältö on. Onko muuten tuossa sormuksen pohjassa pientä reikää mihin tuo kivi tulee. Jos on niin se saattaisi viitata että kivi on timantti. :o :D
- Garrett At Gold
- Garrett Master Sound:t
- Nato Kenttälapio
- SandScoop

Vanhimmat kolikot: Hopeinen 1ör 1667, Hopeinen 5ör 1709,
Hopeinen 5kopeekka 1838
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4232
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja raiban »

Mielenkiintoinen sormus,oliko smaradgi vihreä kivi irti löydettäessä?
Vesa Immonen tietää noista sormuksista jotain.
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Avatar
hoyla
Kunniajäsen
Viestit: 1270
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja hoyla »

Huippulöytö tuo sormus! :D
Aika isokokoinen, paljonko halkaisija?
Onko pronssia?
XP GoldMaxx Power V4 +WS1,
Gator digger.
Avatar
jamppe
Kunniajäsen
Viestit: 1211
Liittynyt: 24 Kesä 2012, 21:07
Paikkakunta: Kouvola

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja jamppe »

Ööööö... Nyt tuli niin monta kysymystä et mistäköhän alottaisin? :D Joo, elikkäs kivi löyty ensin ja sitten hokasin heti että jossain "täytyy olla" myös sormus ja niinpä se yhden turvepaakun sisältä löytyikin. Eli melko varmasti on ollut kiinni, mutta hyvin hatarasti kun ei tuohon sormukseen ole tullut mitään näkyviä vaurioita noston yhteydessä.
Eikä ole reikää tuossa kiven kiinnityskupissa ja veikkaisin edelleen tuon olevan lasia :?:
Materiaali voi painon perusteella hyvinkin olla pronssia, mutta tarkkaa painoa en osaa sanoa, kun puuttuu edelleen piippailijan "perusvaruste" eli digitaalivaaka noiden pienten esineiden punnitsemisiin, joten vinkkejä otetaan vastaa mikä kannattaa ostaa.
Halkaisija on ollut varmaan aika likeellä 18mm, nythän on se toisinpäin sitä ja toisinpäin tota.

Kuva

Kuva
Avatar
teksako
Kunniajäsen
Viestit: 1985
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 17:25
Paikkakunta: Kotka

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja teksako »

Ihan kuin tuo sormus olisi valettu tuon kiven kanssa yhdeksi paketiksi.
Avatar
V1
Raavas Tonkija
Viestit: 838
Liittynyt: 24 Elo 2013, 19:34
Paikkakunta: Pohjois-Savo Vieremä

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja V1 »

Ei kai kivet kestä valussa tulevia lämpotilavaihteluja halkeilematta. Jonkin sortin hartsilla se on liimattu.
ehkä
Kunniajäsen
Viestit: 1304
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 13:55
Paikkakunta: kossu

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja ehkä »

on kyllä kiva katella noita jamben löytöjä...hyviä ovat. :mrgreen:
,,,mutta tulee kyllä pakosti mieleen,että käydäänkö töis ollenkaa vai piiputellaanko vain :oops:
ei vaan karehtien noita löytöjä ja tietty tunteja pelloilla. :wink:
Avatar
jamppe
Kunniajäsen
Viestit: 1211
Liittynyt: 24 Kesä 2012, 21:07
Paikkakunta: Kouvola

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja jamppe »

ehkä kirjoitti:on kyllä kiva katella noita jamben löytöjä...hyviä ovat. :mrgreen:
,,,mutta tulee kyllä pakosti mieleen,että käydäänkö töis ollenkaa vai piiputellaanko vain :oops:
ei vaan karehtien noita löytöjä ja tietty tunteja pelloilla. :wink:
Osuit asian ytimeen :wink: Työttömällä on keskivertoa enemmän aikaa ja mahdollisuuksia harrastaa, mut ens kuussa työt kutsuu joten pakostakin joutuu vähän hiljentämään tahtia..
Avatar
jamppe
Kunniajäsen
Viestit: 1211
Liittynyt: 24 Kesä 2012, 21:07
Paikkakunta: Kouvola

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja jamppe »

Taas on tullu muutamassa eri paikassa huispailtua..

Romppeet
Kuva

Kuva

Sormuksen katkelma? Sopii sormen muotoon kun nenä päähän.
Kuva
Viimeksi muokannut jamppe, 14 Huhti 2014, 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kimanton
Metallinetsijä
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Marras 2012, 15:02
Paikkakunta: Kaakonkulma ja Pirkanmaa
Viesti:

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja kimanton »

Mulla on tohon alimman kuvan katkelmaan jatkoa..pitää sovittaa niitä yhteen ;)
Avatar
jamppe
Kunniajäsen
Viestit: 1211
Liittynyt: 24 Kesä 2012, 21:07
Paikkakunta: Kouvola

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja jamppe »

Muutaman eri reissun löytöjä ja bonuksena maisemakuva Kymijoen kupeesta..

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
kimanton
Metallinetsijä
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Marras 2012, 15:02
Paikkakunta: Kaakonkulma ja Pirkanmaa
Viesti:

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja kimanton »

Onko toi revolveri lelu? Hauska löytö joka tapauksessa :)
Avatar
jamppe
Kunniajäsen
Viestit: 1211
Liittynyt: 24 Kesä 2012, 21:07
Paikkakunta: Kouvola

Re: jamppe 2014

Viesti Kirjoittaja jamppe »

kimanton kirjoitti:Onko toi revolveri lelu? Hauska löytö joka tapauksessa :)
Tarina kertoo että isäntä olis hukannu ihan oikean pistoolin (revolverin) aikanaan, mut eipä tosta ole paljoa jäljellä jos on sama :D Painon perusteella vois olla oikea, ei tunnu lelulta.
Pistin öljykylpyyn, putsailen ja palautan omistajalle :D
Viimeksi muokannut jamppe, 26 Huhti 2014, 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin