Täällä uusi peltomyyrä pohjanmaan suunnalta. Motonet etsimellä on tullut piippailtua aikaisemmin, mutta vasta tänä kesänä on tullut tutustuttua kaverin kanssa syvemmin piippailun saloihin. Ensimmäinen piippailukohde oli pikkuruinen kesantopellon palanen, joka oli niitetty ja muutenkin hyvällä paikalla. Kohteessa vielä n. 1/4 tutkimatta.
Hyvää tavaraa on noussu - varsinaanen Pohojammaan peltoimuri. Tuo yksi solki saattaisi olla hopeaa, mutta on kuvan perusteella vaikuttaa likaiselta (ensimmäinen oikealta). Koitahan virutella hieman, niin voi löytyä leimatkin. Tervetuloa palstalle.
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
Hyvin on homma lähtenny käyntiin, tervetuloa sakkiin minunkin puolesta
Eikös toi ensimmäinen raha oikialta ole jo jotain 1500-lukua tahi vanhempaa?
Näyttäis vanhalta.
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Terve terve!
Erinomainen aloitus
Katselin samaa kuin nikodeemus, että tuossa yhdessä kolikossa näkyy hieman tekstiä reunassa. Oletko tutkinut tarkemmin ko. kolikkoa?
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Leijona kirjoitti:Terve terve!
Erinomainen aloitus
Katselin samaa kuin nikodeemus, että tuossa yhdessä kolikossa näkyy hieman tekstiä reunassa. Oletko tutkinut tarkemmin ko. kolikkoa?
Olen tutkinut noita useampana iltana Kolikon takapuolella paistaa läpi kirkkaanpunainen kupari. Ja etupuolella tosiaan kiertää jokin teksti, josta olen saanut poimittua muutamia kirjaimia.. ja yksi teksti täsmää hyvin.
"Folkets kärlek min belöning"
-Karl XIV Johan 1818-1844
Ei oo mkään alue käyt läpi. ite löysin samalla vehkeellä vasta toisena vuonna tuplasti enemmän samoilla asetuksilla? Ällös hylkää isänmaatas.Tarkempaa hakua vaan hosumatta nöössi!
Öhkömönkijä kirjoitti:Hyvää tavaraa on noussu - varsinaanen Pohojammaan peltoimuri. Tuo yksi solki saattaisi olla hopeaa, mutta on kuvan perusteella vaikuttaa likaiselta (ensimmäinen oikealta). Koitahan virutella hieman, niin voi löytyä leimatkin. Tervetuloa palstalle.
Enpä tullut ajatelleeksi! putsasin savet soljesta välittömästi mutta kupariahan se vain oli. Kävästiin tänään kaverin kanssa samalla paikalla uudelleen ja löytyi vielä kaikkea kivaa. Laitan kuvia tulemaan kun kerkiän
Hyvä kun kovakallosten sikmaistenkin! pölynpoimijoiden joukosta löytyy kaveria? Menin tyylikkäänä kapakkan, akka kysy, mitä sull on tossa nenän alla? Kele!Ruohonippu ja rukiin vehneitä.Tukassa takiaisia. Tuttu että sattu ku se nyppi niitä.Kerroin että kaaduin kännissä ojaan. En kehdannu sanoa että oon piippari..
Hommasin XP Deusin ja aloitin harjoittelun pienellä metsäkeikalla:
Sitten pellolle parina iltana. Tuloksena enimmäinen hopea!! Kolikko on 1/24 riksdaler Gustav III vuodelta 1779. Löytyi jopa kolme 2 ören isomusta, ei ole öhkömönkijä vielä kaikkia pohjanmaan öörejä haalinut
Nappejakin tuli ylös useampi.
Tässä vielä kuvia hopeasta:
EDIT: tässä puhdistettuna
Mukana saattoi olla myös yksi sormus. Tarkempi tutkinta löytöjen osalta kesken..
Viimeksi muokannut Moulinex, 22 Syys 2013, 11:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XP Deus
Garrett ACE 350
Garrett Pro-Pointer
Vanhin kolikko : Tipparaha "Iivana Julma" 1560-1584
-------------------------------------
Mä löysin vanhaa rautaa
Sun keihäänkärkes kukaties.
Joku päivä onni kääntyy
Uskoo siihen metsämies...
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Kyllä ton löydön jälkeen jäi loppupäiväksi kestohymy päälle
Hemmo kirjoitti:Hyvin on löytyny Onnittelut
Kiitos, meillä oli melkoinen paikka tongittavana ja lisää olisi tiedossa. Minun lisäksi paikalla käväsi pari piipparikaveria. Osa löydöistä heidän tekemiä.
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Vaihteeksi metsässä vanhojen asuinpaikkojen ympäristössä. Olin jo luovuttaa tältäpäivältä kunnes Deussin kimakka piippaus tuotti tulosta. Löytyi ensimmäinen hopea(?)koru. Putsailu menossa ja vähän vaikuttaisi hopealta. Kyseessä siis jonkinlainen rintaneula.
Osaisiko joku kertoa millä vuosisadalla mennään? Tietojen mukaan paikalla olleet rakennukset purettu 19. vuosisadan alussa. Mistä leima yleensä löytyy?
Edit: ei ollut hopeaa.. ehkä hopeoitua kuparia
Viimeksi muokannut Moulinex, 22 Syys 2013, 02:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onnittelut! Leima on varmaankin takapuolella jos hopeaa. Kerran löysin korvakorun johon oli merkintä laitettu korvan läpi pujotettavaan koukkuun, elikkäs leima voi olla pienessäkin paikassa.
Garrett Ace 250
Garrett pro pointer
Minelab safari
Lähipelto yllätti! Kaikki muutkin löydöt joita olen esitelly ovat alle 1km päästä kotoani. Huh.. nuo 1500 -luvun kolikot ovat olleet vain kaukaisena haaveena.
Onko tuo iso sormus? Liian iso omaan peukalooni Siinä kiertää vinottain viivoja koko matkalla.
Nuo kaikki kolme vanhinta nousi tänään
Takaa
Klippinkiä en ole täysin tunnistanu. G R ja välissä näyttäisi olevan kruunu ja luultavasti kaksi kruunua päällä. Takana saattaa olla nuolet.
Viimeksi muokannut Moulinex, 22 Syys 2013, 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No huh mikä määrä yhdellä kertaa tavaraa. Klippinkiä, hopeaa ja mikätintä. Ei muuta kuin onnea hienoista löydöistä. Kannattaa varmaan käydä haravoimassa uudestaan tuommoinen mesta.
Xp Deus
Vanhin kolikkolöytö: Dietrich II von Katlenburg, penninki, Gittelde 1056-1085.
Suurin hippulöytö: 1,7gr
Todella hyviä löytöjä
Tuo klippinki on varmaan Gustav II Adolf 'in ajan 1611-1632 ja siinä pitäisi olla kruunun yläpuolella A-kirjain.
1595 kolikko on todennäköisesti Sigismund 'in ajalta oleva 1 Fyrk.
Saisiko kuvia noista 1500-lukuisista toiseltakin puolelta?
kardaani kirjoitti:No huh mikä määrä yhdellä kertaa tavaraa. Klippinkiä, hopeaa ja mikätintä. Ei muuta kuin onnea hienoista löydöistä. Kannattaa varmaan käydä haravoimassa uudestaan tuommoinen mesta.
Kiitos! itseasiassa toinen kerta tuolla alueella. Ensin löytyi klippinki joka antoi melkoisen kipinän tutkia tarkemmin tuota aluetta pellossa. Luulen että lisääkin löytyy.
Leijona kirjoitti:Todella hyviä löytöjä. Tuo klippinki on varmaan Gustav II Adolf 'in ajan 1611-1632 ja siinä pitäisi olla kruunun yläpuolella A-kirjain.
1595 kolikko on todennäköisesti Sigismund 'in ajalta oleva 1 Fyrk.
Saisiko kuvia noista 1500-lukuisista toiseltakin puolelta?
Kiitos! Minulla on vanha myntboken -87 josta olen etsinyt tuota klippinkiä. 1/2 öre Gustav Adolf II ajalta täsmäisi suurinpiirtein koon puolesta, mutta siinä on kruunujen tilalla viljalyhde. 1 öre joka täsmäisi kuvion puolesta on kooltaan isompi. Oman klippingin koko on n. 26mm x 28mm. Lisäsin kuvan kolikkojen takapuolesta