Raksalla ennen kultaisen nuoruuteni aikaan joku remonttimies sanoi hitsattavia lätkiä elementteihin plootuiksi.Kupariplootuja en tosin nähnyt. Minulla on kyllä lähikartanolle asiaa ko. asian vuoksi. Joku marjastajaleidi oli 4-50 luvulla plootuja kasan löytänyt metiköst. Tiedustella aion paikan. Ei kai kaikkia samaan paikkaan laitettu?Ei näytä toi sun plootulta, mutta älä sure! Kupari on hyvissä hinnoissa ja jos jatkat samaan malliin voit vielä pestä puistopiipparit! Hienoo, kun kaivat isotkin vehkeet esiin. Paljon on raskasta kalustoa maassa kun "arvotonta" rautaa ei viittitä kaivaa. Tääkin mun veteraani on nostanut kymmenien vuosien ajalta vain pari kirveenterää kun itellä alle vuodessa toistakymmentä. Ei oo vaan miekka tai tappara sattunu kohilleen. Tää kai on syy plootujenkin lymyämiseen. Liian iso löytö?
kollikko kirjoitti:Raksalla ennen kultaisen nuoruuteni aikaan joku remonttimies sanoi hitsattavia lätkiä elementteihin plootuiksi.Kupariplootuja en tosin nähnyt. Minulla on kyllä lähikartanolle asiaa ko. asian vuoksi. Joku marjastajaleidi oli 4-50 luvulla plootuja kasan löytänyt metiköst. Tiedustella aion paikan. Ei kai kaikkia samaan paikkaan laitettu?Ei näytä toi sun plootulta, mutta älä sure! Kupari on hyvissä hinnoissa ja jos jatkat samaan malliin voit vielä pestä puistopiipparit! Hienoo, kun kaivat isotkin vehkeet esiin. Paljon on raskasta kalustoa maassa kun "arvotonta" rautaa ei viittitä kaivaa. Tääkin mun veteraani on nostanut kymmenien vuosien ajalta vain pari kirveenterää kun itellä alle vuodessa toistakymmentä. Ei oo vaan miekka tai tappara sattunu kohilleen. Tää kai on syy plootujenkin lymyämiseen. Liian iso löytö?
Jos oot tarkkana, huomaat myöskin että kasakka on säätänyt muskettinsa tähtäimen hieman huonosti. Isku kudin on lienee tipahuttanut lisäosan.Aikanaan pikaliimat eivät olleet sen parempia kuin tänäänkään.
Plootut muuten piilotettiin loogisest hieman levälleen ettei ois niin helposti löytyneet. Täyttä arvoa vastasivat isonvihan aikaankin.
Nää on kaikkein hienompia esineitä. niillä on joku tarina!
Tämäkin plootu saattoi olla jonkun nuorenmiehen sahdinostoon varaama
rintataskussaan. Ei ymmärtänyt poikarukka sitten ruotsinkielisenä "STOI !"
käskyä, vaan menetti surmansa .Emme voi kuitenkaan syyttää vartiomiestä
tai senaikaisia olosuhteita, vaan raittiusliikettä jonka valistus ei ollut riittänyt vielä riittävälle tasolle.
Johtuukohan tuo 5 centin magnettiin tarttuminen siitä, että
se on kuparipinnoitettua terästä.
XP Deus
Gotland, Søren Norby, skilling (Christian II, 1518 - 1523), Lyöty Kuusistonlinnassa